Теми статей
Обрати теми

Щодо нарахування та сплати збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства підприємствами — виробниками алкогольних напоїв

Редакція ПБО
Лист від 13.04.2007 р. № 06-10/10-289

Щодо нарахування та сплати збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства підприємствами — виробниками алкогольних напоїв

 

Лист Комітету Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності від 13.04.2007 р.
№ 06-10/10-289

 

Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності розглянуто лист <...> стосовно порядку нарахування та сплати збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства (далі за текстом — збір) виробниками алкогольних напоїв. По суті порушеного питання Комітет повідомляє наступне.

Статтею 1 Закону України «Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства» від 09.04.99 р. № 587-XIV визначено, що платниками збору є суб’єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності та підпорядкування, які реалізують у оптово-роздрібній торговельній мережі алкогольні напої та пиво.

Визначення оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями надається Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР, відповідно до якого:

оптова торгівля

— діяльність по придбанню і відповідному перетворенню товарів для наступної їх реалізації підприємствам роздрібної торгівлі, іншим суб’єктам підприємницької діяльності;

роздрібна торгівля

— діяльність по продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших підприємствах громадського харчування.

Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» не містить визначення терміна «виробництво», натомість у Законі України «Про безпечність та якість харчових продуктів» від 23.12.97 р. № 771/97-ВР визначено, що виробництвом харчових продуктів (до яких відносяться і алкогольні напої) є господарська діяльність, пов’язана з виробленням об’єктів санітарних заходів, включаючи всі стадії технологічного процесу, у тому числі виготовлення, підготовку, змішування та пов’язані з цим процедури, обробку, наповнення, пакування, переробку, підновлення та інші зміни стану об’єкта. Крім того, згідно з нормами Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III

виробництво — це діяльність, пов’язана з випуском продукції, яка включає всі стадії технологічного процесу, а також реалізацію продукції власного виробництва.

Тобто в трактуванні діючого законодавства виробництвом є переробка сировини в товар, який потім придбавається підприємствами

оптової торгівлі для наступної реалізації.

Виходячи з вищевикладеного, вважаємо, що

суб’єкти підприємницької діяльності, які займаються виробництвом алкогольних напоїв та реалізацією їх в межах власного виробництва, не можуть бути віднесені до підприємств оптової торгівлі.

Наявність у підприємств — виробників алкогольних напоїв ліцензій на оптову

торгівлю відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо плати за ліцензію та акцизного збору на виробництво спиртів, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 17.11.2006 р. № 374-V не є достатньою підставою для віднесення їх до категорії платників збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, оскільки в межах власного виробництва вони не здійснюють оптової торгівлі алкогольними напоями і відповідно до Закону України «Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства» не відносяться до суб’єктів підприємницької діяльності, які реалізують в оптово-роздрібній торговельній мережі алкогольні напої.

Однак

у випадку, коли підприємство-виробник придбаває або здійснює продаж продукції, виробленої іншими суб’єктами підприємницької діяльності, кошти, отримані від реалізації такої продукції, оподатковуються збором на загальних підставах.

Голова Комітету П. Порошенко



коментар редакції

Виробники алкогольних напоїв та хмелезбір

Комітет ВР у листі, що коментується, робить правильні, на наш погляд, висновки.

По-перше, наявність у підприємств — виробників алкогольних напоїв ліцензій на оптову торгівлю (про необхідність отримання такої ліцензії див. далі у листі ДПАУ від 03.04.2007 р. № 6580/7/21-0317) не є достатньою підставою для віднесення їх до категорії платників збору,

оскільки в межах власного виробництва вони не здійснюють оптову торгівлю алкогольними напоями і не належать до суб’єктів підприємницької діяльності, які реалізують в оптово-роздрібній торговельній мережі алкогольні напої.

По-друге, у разі коли підприємство-виробник придбаває або здійснює продаж продукції,

виробленої іншими суб’єктами підприємницької діяльності, кошти, отримані від реалізації такої продукції, обкладаються збором на загальних підставах.

Почнемо з очевидного: другий висновок не викликає сумнівів. Дійсно, якщо

виробник є перепродавцем, то від сплати хмелезбору йому нікуди не подітися. А от відповідь щодо сплати збору за власною продукцією все-таки не розв’язує питання стосовно долі фірмової торгівлі.

З одного боку, Комітет зазначає, що

в межах власного виробництва виробники не належать до суб’єктів підприємницької діяльності, які реалізують в оптово-роздрібній торговельній мережі алкогольні напої. Інакше кажучи, виробник сплачувати збір з власних обсягів не повинен.

З іншого боку, у листі наголос робиться на

оптовій торгівлі. Комітет акцентує увагу на тому, що в розумінні чинного законодавства виробництвом є переробка сировини в товар, який потім придбаватиметься підприємствами оптової торгівлі для подальшої реалізації. Хоча визначення виробництва (запозичене із Закону про ліцензування), на яке є посилання в листі, зовсім не обмежує його реалізацією продукції саме шляхом оптової торгівлі.

Водночас ДПАУ дотримується позиції обов’язковості сплати збору в разі здійснення виробником алкогольних напоїв реалізації власної продукції

через фірмову торгівлю (лист ДПАУ від 09.11.2001 р. № 15115/7/21-0117, від 14.01.2000 р. № 526/7/16-2317).

Нещодавно (див. лист від 12.10.2006 р. № 19003/7/21-0117 // «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 89, с. 7) ДПАУ навіть заявила: якщо суб’єкти господарювання здійснюють реалізацію алкогольних напоїв та пива в оптово-роздрібній мережі та одержують виручку від реалізації цієї продукції, яка обліковується на рахунку 70 «Доходи від реалізації», то вони є платниками збору незалежно від того, комітенти це (

у тому числі підприємства-виробники) чи комісіонери. Очевидно, ідеться вже не тільки про фірмову торгівлю.

У питанні сплати хмелезбору з оптових оборотів на бік виробників став і Мінагропром, який у листі від 10.08.2004 р. № 37-21-1-8/9619 зазначив, що коли підприємство — виробник алкогольної продукції

реалізує свою продукцію оптовому торговельному підприємству, а останнє у свою чергу реалізує її оптовим та роздрібним покупцям, то підприємство-виробник не є платником збору, оскільки воно не реалізує продукцію в оптово-роздрібній мережі.

Дмитро Винокуров

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі