Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Пошта редакції. Відповідальність за непроведення індексації

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Листопад, 2007/№ 91
В обраному У обране
Друк
Відповідь на запитання

Відповідальність за непроведення індексації

 

Які штрафні санкції передбачено за непроведення індексації заробітної плати працівників та який порядок їх стягнення?

(м. Харків)

 

Обов’язок роботодавців провадити індексацію грошових доходів працівників закріплено в законодавстві про працю, зокрема, у

ст. 95 Кодексу законів про працю (далі — КЗпП) і ст. 33 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР. Правові, економічні та організаційні засади індексації грошових доходів населення регламентовано Законом України «Про індексацію грошових доходів населення» у редакції від 06.02.2003 р. № 491-IV.

Непроведення індексації заробітної плати класифікується як порушення законодавства про працю. За таке порушення передбачено відповідальність, згідно з

частиною першою ст. 41 КУпАП у вигляді адміністративного штрафу, що накладається на посадових осіб та суб’єктів підприємницької діяльності, у розмірі від 15 до 50 неоподатковуваних мінімум доходів громадян (від 255 до 850 грн.). Зауважимо, що Мінпраці в листах від 29.03.2007 р. № 713/19/71-07 і від 07.03.2007 р. № 65/06/186-07 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 42) дотримується аналогічної думки.

Контроль за дотриманням законодавства про працю здійснюють

територіальні державні інспекції праці (ТДІП).

Згідно з

п.п. 3.3 Порядку проведення перевірки стану дотримання законодавства про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що проводиться посадовими особами Державного департаменту нагляду за дотриманням законодавства про працю та його територіальними органами, затвердженого наказом Мінпраці від 21.03.2003 р. № 72 (далі — Порядок № 72), до обов’язків інспектора праці органів ТДІП, зокрема, входить перевірка правильності та своєчасності проведення індексації грошових доходів громадян на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності та у фізичних осіб, які використовують найману працю.

Якщо під час проведення перевірки інспектором праці буде виявлено факт непроведення або неповного чи несвоєчасного проведення індексації зарплати, інспектор праці, крім

акта перевірки, складає припис про усунення виявлених порушень (за формою, наведеною в додатку 2 до Порядку № 72).

У

приписі зазначаються порушення відповідно до висновків акта, і в резолютивній частині окремо встановлюється строк усунення кожного з порушень із визначенням строку письмового повідомлення щодо їх усунення (п.п. 4.3 п. 4 Порядку № 72).

Після закінчення строку, визначеного приписом для усунення виявлених порушень,

виникає право на проведення інспектором праці контрольної повторної перевірки виконання припису.

Якщо інспектор праці

знаходить неусунені порушення, зокрема якщо індексацію зарплати так і не проведено, він обов’язково складає повторний припис. Крім того, відповідно до п.п. 4.5 п. 4 Порядку № 72 за результатами перевірки виконання припису інспектор праці може скласти протокол про адміністративне правопорушення внаслідок порушення вимог законодавства про працю згідно зі ст. 41 КУпАП.

Виходячи з роз’яснень

Мінпраці, наведених у листі від 22.03.2006 р. № 1993/0/14-06/13 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 41), протокол про адміністративне правопорушення інспектор праці може скласти і після першої перевірки.

Контрольні повторні перевірки здійснюються до повного усунення виявлених порушень. Отже, чим швидше та правильніше буде виконано вимоги припису, тим менше контрольних перевірок буде в подальшому. Крім того, це допоможе уникнути додаткового адміністративного штрафу, передбаченого

ст. 1886 КУпАП за невиконання законних вимог державних інспекторів праці про усунення порушень законодавства про працю або створення перешкод у діяльності органів ТДІП у розмірі від 5 до 9 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 153 грн.).

Після оформлення та підписання протоколу формується справа про адміністративне правопорушення для направлення до суду.

Тільки суд може винести рішення про накладення адміністративного штрафу за ст. 41 КУпАП.

Зауважимо, що накласти такий штраф можуть не пізніше двох місяців від дня вчинення правопорушення (

ст. 38 КУпАП).

Стосовно накладення адміністративного штрафу за невиконання законних вимог державних інспекторів праці про усунення порушень законодавства про працю, передбаченого

ст. 1886 КУпАП, зауважимо таке. Прийняття рішень про накладення штрафних санкцій за ст. 1886 КУпАП перебуває в компетенції посадових осіб органу ТДІП.

Справа про адміністративне правопорушення за

ст. 1886 КУпАП розглядається за місцем його вчинення в п’ятнадцятиденний строк від дня отримання протоколу та інших матеріалів справи (акта перевірки, припису тощо) посадовою особою, до компетенції якої входить розгляд цієї справи.

Ольга Маханько, економіст-аналітик

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно