Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо виплати переробними підприємствами дотацій особистим селянським господарствам готівкою

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Жовтень, 2007/№ 79
В обраному У обране
Друк
Лист від 07.06.2007 р. № 5506/6/16-1515

Щодо виплати переробними підприємствами дотацій особистим селянським господарствам готівкою

Лист Державної податкової адміністрації України від 07.06.2007 р. № 5506/6/16-1515

 

ДПАУ у відповідь на лист ТОВ щодо окремих питань оподаткування ПДВ повідомляє.

Відповідно до п. 11.21 ст. 11 Закону України «Про податок на додану вартість» (далі — Закон про ПДВ) до 01.01.2008 р. сума ПДВ, що повинна сплачуватися до бюджету переробними підприємствами усіх форм власності за реалізовані ними молоко та молочну продукцію, м’ясо та м’ясопродукти, у повному обсязі спрямовується виключно для виплати дотацій сільгосптоваровиробникам за продані ними переробним підприємствам молоко і м’ясо в живій вазі.

Сума ПДВ, що підлягає сплаті до бюджету сільгосппідприємствами усіх форм власності за реалізовані ними молоко, худобу, птицю, вовну, а також за молочну продукцію та м’ясопродукти, вироблені у власних переробних цехах, повністю залишається у розпорядженні цих сільгосппідприємств і спрямовується на підтримку власного виробництва тваринницької продукції та продукції птахівництва.

Порядок нарахування, виплат і використання коштів, спрямованих для виплати дотацій сільгосптоваровиробникам за поставлені ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі, затверджено постановою КМУ від 12.05.99 р. № 805 (далі — Порядок).

Відповідно до п. 4 Порядку переробні підприємства під час приймання поставлених молока та м’яса в живій вазі виписують приймальні квитанції сільгосппідприємствам за формами ПК-1 і ПК-3, а особистим селянським господарствам — за формами ПК-2 і ПК-3а. У квитанціях крім ваги та вартості поставленої продукції за договірними цінами окремим рядком зазначаються суми дотацій, що належать сільгосптоваровиробнику, виходячи із загального обсягу закупленої продукції та розміру дотацій згідно з попереднім розрахунком переробних підприємств.

Згідно з п. 5 Порядку оплата особистим селянським господарствам вартості поставлених ними переробному підприємству молока та м’яса в живій вазі і виплата дотацій здійснюються готівкою безпосередньо з каси переробного підприємства або згідно з договорами доручення.

При цьому Порядком не обмежується коло суб’єктів господарювання, за допомогою яких дозволено виплату дотацій згідно з договорами доручення.

Відповідно до п. 3.4 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні (далі — Положення), затвердженого постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637 та зареєстрованого в Мін’юсті України 13.01.2005 р. за № 40/10320, підприємства, що займаються закупівлею товарів сільгосппродукції, проведення розрахунків за які не врегульовано законодавством України, можуть проводити видачу готівки здавальникам такої сільгосппродукції за відомостями, в яких зазначаються прізвища здавальників, їх адреси, обсяги зданої продукції і сума виплаченої готівки, що засвідчуються підписом здавальника.

Таким чином, згідно з наведеними нормами Закону, Порядку і Положення ТОВ

може здійснювати виплату дотацій сільгосптоваровиробникам за поставлене ними м’ясо в живій вазі готівкою як безпосередньо з каси товариства, так і згідно з договорами доручення, укладеними з будь-якими суб’єктами господарювання, які в установленому порядку надають послуги із заготівлі м’яса в живій вазі.

Директор Департаменту ПДВ

А. Богдан



коментар редакції

Виплачувати дотацію особистим селянським господарствам за молоко та м’ясо в живій вазі можуть будь-які повірені

Щодо встановленого п. 5 Порядку № 805 порядку розрахунків переробних підприємств з особистими селянськими господарствами ДПАУ справедливо зазначає, що цим Порядком

не обмежується коло суб’єктів господарювання, за допомогою яких дозволено виплату дотацій згідно з договорами доручення. У листі робиться висновок, що переробне підприємство може здійснювати виплату дотацій сільгосптоваровиробникам за поставлене ними м’ясо в живій вазі готівковими коштами як безпосередньо з каси переробного підприємства, так і згідно з договорами доручення, оформленими з будь-якими суб’єктами господарювання, які в установленому порядку надають підприємству послуги із заготівлі м’яса в живій вазі.

Як бачимо, ДПАУ акцентує увагу на двох моментах:

— на виплаті в готівковій формі

дотацій сільгосптоваровиробникам за поставлене м’ясо в живій вазі;

— на

колі повірених (саме так з юридичної точки зору називається такий заготівельник).

У зв’язку з цим доречно нагадати правовідносини сторін договору доручення. За договором доручення одна сторона (повірений) зобов’язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. Правочин, вчинений повіреним, створює, змінює, припиняє цивільні права та обов’язки довірителя (ст. 1000 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV).

Точно кажучи, ця відповідь ДПАУ не повною мірою відповідає нормам законодавства. На нашу думку, необхідно уточнити таке. Пунктом 5 Порядку № 805 установлено порядок розрахунку переробних підприємств

готівковими коштами:

по-перше, не з усіма сільськогосподарськими товаровиробниками незалежно від форми власності та ведення господарювання, включаючи особисті селянські господарства, яким п. 1 Порядку № 805 дано узагальнену назву «сільськогосподарські товаровиробники», а лише з особистими селянськими господарствами. Розрахунки з сільгосппідприємствами мають здійснюватися в безготівковій формі;

по-друге, не тільки з виплати дотацій, а й з оплати вартості поставленої особистими селянськими господарствами сільгосппродукції (молока та м’яса в живій вазі);

по-третє, не тільки за м’ясо в живій вазі (згаданого ДПАУ у висновках листа), а й за молоко.

Крім цього, необхідно прояснити і сам предмет договору доручення таких заготівельних операцій. Як ми розуміємо, на практиці переробне підприємство (довіритель) укладає із суб’єктом господарювання (повіреним)

договір доручення не на виплату дотацій, а на закупівлю для переробного підприємства в особистих селянських господарствах молока та м’яса в живій вазі. Зрозуміло, що при цьому довіритель за умов договору доручає повіреному проведення і власне розрахунків з оплати зазначеної у приймальній квитанції вартості поставленої продукції за договірними цінами та з виплати позначеної в квитанції окремим рядком суми дотації за попереднім розрахунком.

Акцентуємо увагу на важливому нюансі: заготівельник — повірений має

первісно вчиняти правочин від імені та за рахунок довірителя (переробного підприємства), а не від свого імені і не за рахунок власних коштів. У противному разі на отримане переробним підприємством молоко та м’ясо в живій вазі від заготівельників, які порушили ці умови, згідно з абзацом третім п. 1 Порядку № 805 механізм нарахування та виплат дотацій не поширюватиметься, оскільки такі дії заготівельника буде визнано посередницькими операціями.

Анатолій Бобро

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно