Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Правові підстави для видачі дозволу на розміщення об’єктів торгівлі відсутні

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Жовтень, 2007/№ 80
В обраному У обране
Друк
Лист від 14.08.2007 р. № 6048

Правові підстави для видачі дозволу на розміщення об’єктів торгівлі відсутні

Лист Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 14.08.2007 р. № 6048

 

Питання про дозвіл на розміщення об’єкта торгівлі неодноразово було предметом розгляду міністерств та інших центральних органів виконавчої влади. Держпідприємництва України неодноразово надавалися роз’яснення органам державної влади щодо порушеного питання, а також розміщено відповідну інформацію на власному офіційному сайті (www.dkrp.gov.ua), яка зводиться до такого.

 

Про дозвіл на розміщення об’єкта торгівлі

У попередні роки, з посиланням на норми податкового законодавства (зокрема, Закону України «Про систему оподаткування» та Декрету Кабінету Міністрів України від 20.05.93 р. № 56-93 «Про місцеві податки і збори»), місцевими органами влади введено видачу дозволу на розміщення об’єкта торгівлі.

Стаття 15 Закону України «Про систему оподаткування» містить перелік місцевих зборів (обов’язкових платежів), до яких належить збір за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі.

Згідно зі статтею 17 Декрету Кабінету Міністрів України від 20.05.93 р. № 56-93 «Про місцеві податки і збори»

збір за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі — це плата за оформлення та видачу дозволів на торгівлю в спеціально відведених для цього місцях.

З набуттям чинності 05.10.2006 р. частиною першою статті 4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» правових підстав на оформлення та видачу дозволів на розміщення об’єкта торгівлі немає

, оскільки відповідно до положень цієї частини Закону винятково законами, що регулюють відносини, пов’язані з отриманням документів дозвільного характеру, установлюється: необхідність отримання документа дозвільного характеру; дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру; платність або безоплатність видачі документа дозвільного характеру; строк прийняття рішення про видачу або відмову у видачі документа дозвільного характеру; вичерпний перелік підстав для відмови у видачі та анулювання документа дозвільного характеру; можливість придбання суб’єктом господарювання права на здійснення певних дій щодо провадження господарської діяльності за декларативним принципом.

Водночас у 2005 році було прийнято Закон України «Про благоустрій населених пунктів» (далі — Закон про благоустрій), згідно з яким сільським, селищним та міським радам було надано повноваження з надання дозволу на розміщення на території об’єктів благоустрою будівель та споруд соціально-культурного, побутового, торговельного та іншого призначення і введено заборону на самовільне встановлення на об’єктах благоустрою торговельних лотків, павільйонів, кіосків тощо.

Відповідно до статті 13 Закону про благоустрій об’єктами благоустрою, зокрема, визначено: території загального користування (вулиці, парки, пляжі тощо); прибудинкові території; території будівель та споруд інженерного захисту територій; території підприємств, установ, організацій і закріплені за ними території на умовах договору.

Проте вимоги частини першої статті 4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» стосовно відносин, пов’язаних з отриманням документів дозвільного характеру, Законом про благоустрій не передбачено.

Отже,

на сьогодні склалася ситуація, коли згідно з податковим законодавством існує збір за видачу дозволу на розміщення об’єктів торгівлі, але відсутні правові підстави для видачі таких дозволів, хоча згідно із Законом України «Про благоустрій населених пунктів» органи місцевого самоврядування мають повноваження на надання дозволу на розміщення будівель та споруд соціально-культурного, побутового, торговельного та іншого призначення.

Відповідно до абзацу двадцять четвертого частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виняткової компетенції сільських, селищних, міських рад належить вирішення ними винятково на пленарних засіданнях, зокрема, питань установлення місцевих податків та зборів і розмірів їх ставок у межах, установлених законом.

Проте на сьогодні, ураховуючи положення частини першої статті 4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», відсутній об’єкт справляння зазначеного збору (дозвіл на розміщення об’єктів торгівлі).

Разом з тим кошти, отримані від сплати збору за видачу дозволу на розміщення об’єкта торгівлі, щорічно передбачалися місцевою владою в прибутковій частині місцевих бюджетів.

У зв’язку з цим Держпідприємництва України звертався до ДПА щодо визначення доцільності та можливості справляння зазначеного вище збору та, зокрема, щодо внесення змін до законодавчих актів, у тому числі до Закону України «Про систему оподаткування» та Декрету Кабінету Міністрів України від 20.05.93 р. № 56-93 «Про місцеві податки і збори».

ДПА поділяє позицію Держпідприємництва України щодо необхідності законодавчого вирішення питання справляння зазначеного збору.

 

Щодо відповідальності суб’єктів господарювання за роботу без дозволу на розміщення об’єкта торгівлі

Держпідприємництва України вказує, що дозвільним органам необхідно враховувати положення частини четвертої статті 10 Закону України «Про

дозвільну систему у сфері господарської діяльності», відповідно до якої при застосуванні дозвільним органом нормативно-правових актів, прийнятих з порушенням вимог частини першої статті 4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», суб’єкт господарювання, законні права якого було порушено у зв’язку з прийняттям та застосуванням таких нормативно-правових актів, має право звернутися до суду з позовом про захист (відновлення) своїх прав та відшкодування завданої шкоди.

Так, може бути визнано неправомірними дії дозвільних та контролюючих органів (їх посадових осіб), пов’язані із застосуванням статті 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення в частині притягнення до адміністративної відповідальності за провадження господарської діяльності без отримання дозволу, іншого документа дозвільного характеру, якщо його отримання передбачено законом.

Заступник голови С. Іголкін

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно