Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Аналіз помилок. Витрати на страхування орендованого авто включили до складу валових витрат

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Жовтень, 2007/№ 81
В обраному У обране
Друк
Стаття

Витрати на страхування орендованого авто включили до складу валових витрат

  

Ситуація

Підприємство уклало договір оренди легкового авто для його використання в господарській діяльності. За умовами договору орендар зобов’язаний застрахувати автомобіль. Витрати на страхування склали 1500 грн., їх було включено до складу валових витрат у червні 2007 року*. Помилку виявлено в жовтні 2007 року.

* Діяльність підприємства за півріччя 2007 року була прибутковою.

 

Порушення

Порушено

п.п. 5.4.6 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі — Закон про податок на прибуток), відповідно до якого до складу валових витрат уключаються, зокрема, будь-які витрати зі страхування цивільної відповідальності, пов’язаної з експлуатацією транспортних засобів, що перебувають у складі основних фондів платника податку; майна платника податку; кредитних та інших ризиків платника податку, пов’язаних зі здійсненням ним господарської діяльності, у межах звичайної ціни страхового тарифу відповідного виду страхування, який діє на момент укладення такого страхового договору, за винятком страхування життя, здоров’я або інших ризиків, пов’язаних із діяльністю фізичних осіб, які перебувають у трудових відносинах з платником податку, обов’язковість якого не передбачено законодавством, або будь-які витрати на страхування сторонніх фізичних чи юридичних осіб.

 

Аналіз ситуації

Відповідно до

ст. 771 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV (далі — ЦКУ) договором або законом може бути встановлено обов’язок орендаря укласти договір страхування речі, переданої в оренду.

Податковий облік витрат на страхування регулюється

п.п. 5.4.6 Закону про податок на прибуток. Проаналізувавши норми цього пункту, можна дійти висновку, що до валових витрат потраплять тільки витрати на страхування майна платника податків (з урахуванням 5 % обмеження). Інакше кажучи, об’єкт страхування повинен бути власністю підприємства (див. лист ДПАУ від 29.07.2004 р. № 8144/5/15-1316 // «Податки та бухгалтерський облік», 2005, № 90).

Разом із тим згідно зі

ст. 765 ЦКУ орендодавець передає орендарю майно на правах користування, але не на правах власності. Отже, орендований автомобіль є майном орендодавця, а не орендаря, тому витрати на страхування такого об’єкта орендар не може включити до складу валових витрат. Про це зазначали й представники головного податкового відомства в листі від 21.01.2002 р. № 413/6/15-1416, а також у консультації, опублікованій у «Віснику податкової служби України», 2006, № 13, с. 35.

Через допущену помилку відбулося

завищення валових витрат на 1500 грн. і, як наслідок, заниження оподатковуваного прибутку на цю саму величину, що спричинило недоплату податку на прибуток у розмірі 375 грн.

Як правило, при укладенні договорів оренди обов’язок зі страхування автомобіля покладається на орендодавця, який, у свою чергу, може збільшити суму орендної плати на вартість таких витрат. За умови правильного оформлення документів (витрати орендодавця на страхування майна не виділяються ні в договорі, ні в рахунках на оплату послуг, ні в акті наданих послуг) орендар зможе включити ці витрати до складу валових витрат на підставі

п.п. 7.9.6 Закону про податок на прибуток.

  

Виправлення помилки

Порядок виправлення помилок, допущених при розрахунку податку на прибуток, викладено в

пп. 2.1 — 2.3 Порядку складання декларації з податку на прибуток підприємства, затвердженого наказом ДПАУ від 29.03.2003 р. № 143 (далі — Порядок № 143), та в пп. 5.1, 17.2 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III (далі — Закон № 2181).

Відповідно до цих документів допущену помилку можна виправити:

— у поточній декларації з податку на прибуток;

— за допомогою подання уточнюючого розрахунку.

Оскільки період подання декларації з податку на прибуток за три квартали 2007 року тільки почався (він триває з 1.10.2007 р. по 09.11.2007 р. включно), допущену помилку зручно виправити саме в поточній декларації. Для цього необхідно в рядку

05.2 «Самостійно виявлені помилки за результатами минулих податкових періодів» зазначити суму 1500 грн. зі знаком «-», а в рядку 22 «Сума штрафу, самостійно нарахована у зв’язку з виправленням помилок» — суму штрафу в розмірі 5 % від суми недоплати — 19 грн. (1500 х 0,25 х 0,5).

У декларації з податку на прибуток за

рік у таблиці 5 додатка К1/1, а отже, і в рядку 04.12 «Сума витрат зі страхування (крім витрат з довгострокового страхування життя та недержавного пенсійного забезпечення, зазначених в рядку 04.5 декларації)» відобразиться помилкова сума.

При виборі другого варіанта виправлення помилки уточнюючий розрахунок буде заповнено так:

 

Показники

Код рядка

Загальна сума

1

2

3

...

...

...

Витрати не враховані (+), зайво враховані (-) в обчисленні валових витрат попереднього звітного періоду, у тому числі за кодами рядків декларації, у якій було допущено помилки:

2

-

1500

код

04.12

 

 

 

 

 

 

 

 

сума (±)

-

1500

 

 

 

 

 

 

 

 

...

3

...

Сума заниженого (+) або завищеного (-) об’єкта оподаткування р. 1 - р. 2 - р. 3

4

+1500

Ставка оподаткування, що діяла на момент допущення помилки, у відсотках

5

25

...

6

...

Сума недоплати (+) або переплати (-), нарахованої у зв’язку з виправленням помилки р. 4 х р. 5 - р. 6 або р. 7.2 - р. 7.1

7

375

Сума податкового зобов’язання звітного періоду, при розрахунку якого виявлена помилка

7.1

3000 (умовно)

Сума виправленого (вірного) податкового зобов’язання звітного періоду, при розрахунку якого виявлена помилка

7.2

3375

Сума штрафу, нарахована платником самостійно у зв’язку з виправленням помилки р. 7 х 0,05

8

19

  

Нагадаємо, що виходячи з вимог

абзацу «а» п. 17.2 Закону № 2181 суму недоплати та штраф перераховують до бюджету до подання УР.

І ще один момент. Виправивши допущену помилку через уточнюючий розрахунок, у поточній декларації необхідно зазначати

правильні показники, а в рядку 15 «Сума нарахованого податку за попередній податковий період поточного року» зазначити суму з урахуванням уже виконаного виправлення. При заповненні таблиці 5 додатка К1/1 до декларації в ній указуються правильні показники, начебто помилки й не було.

Матеріал підготувала економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Марина Ковенко

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно