Відображення малоцінних активів у декларації з податку на прибуток
Підприємство — платник ПДВ у серпні 2007 року придбало крісло для офісу за ціною 1080 грн., у тому числі ПДВ — 180 грн. Очікуваний строк його корисного використання в господарській діяльності перевищує 1 рік, метод нарахування амортизації в бухгалтерському обліку — 100 % при передачі в експлуатацію. Як витрати на придбання крісла відобразяться в декларації з податку на прибуток?
(м. Алушта)
Матеріальні цінності, які використовуються в господарській діяльності платника податків понад 365 календарних днів із дати введення їх в експлуатацію, вартість яких не перевищує 1000 грн., згідно з податковим законодавством не є основними фондами. На практиці вони отримали назву «податкова малоцінка». Згідно з
абзацом другим п.п. 8.2.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі — Закон про податок на прибуток) витрати на придбання таких матеріальних цінностей включаються до складу валових витрат та враховуються при перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток. Збільшення валових витрат відбувається за правилом першої події (п.п. 11.2.1 Закону про податок на прибуток). Це правило «не працює», якщо податкова малоцінка придбавається у неплатника податку на прибуток або «нестандартного» платника. Тоді валові витрати збільшуються в момент оприбуткування такої малоцінки (п.п. 11.2.3 Закону про податок на прибуток).Щодо відображення валових витрат у декларації з податку на прибуток, то для цього слід використовувати рядок
04.1 «Витрати на придбання товарів (робіт, послуг), крім визначених у 04.11», за умови, що така малоцінка придбавається для використання в господарській діяльності платника. Адже в податковому обліку малоцінка нічим не відрізняється від запасів.При цьому, ураховуючи вимоги
п. 5.9 Закону про податок на прибуток, вартість не введеного в експлуатацію крісла станом на кінець відповідного звітного періоду — 3 кварталів — відобразиться в графі 5 рядка А7 таблиці 1 додатка К 1/1 декларації з податку на прибуток. Там же, на думку податківців, мають відображатися 50 % вартості введеної в експлуатацію податкової малоцінки, якщо в бухобліку її амортизують за методом 50/50, тобто 50 % зносу нараховують при введенні об’єкта в експлуатацію, а решту 50 % — при списанні з балансу (див. лист ДПАУ від 29.01.2007 р. № 1564/7/15-0217 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 11, лист ДПАУ від 07.09.2006 р. № 16636/7/31-3017 // «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 83, с. 16).Якщо ж крісло
введено в експлуатацію у III кварталі з нарахуванням бухгалтерської амортизації в розмірі 100 %, то в додатку К 1/1 його вартість не відобразиться.Для відображення операції з придбання крісла для офісу в бухгалтерському та податковому обліку використовуються такі записи.
Облік податкової малоцінки
Зміст операції | Кореспонденція рахунків | Сума, | ВД | ВВ | |
дебет | кредит | ||||
Перераховано постачальнику передоплату за крісло для офісу | 371 | 311 | 1080 | — | 900* |
* Вартість придбаного крісла без ПДВ порівнюється з вартісним критерієм 1000 грн. Оскільки вартість крісла без ПДВ (900 грн.) — менше 1000 грн., то витрати на його придбання відносяться до складу валових витрат (п.п. 8.2.1 Закону про податок на прибуток). | |||||
Відображено суму податкового кредиту з ПДВ | 641 | 644 | 180 | — | — |
Отримано крісло від постачальника | 153 | 631 | 900 | — | — |
Списано суму податкового кредиту за раніше нарахованою передоплатою | 644 | 631 | 180 | — | — |
Уведено крісло в експлуатацію | 112 | 153 | 900 | — | — |
Нараховано суму зносу | 92 | 132 | 900 | — | — |
Відображено суму нарахованого зносу на позабалансовому рахунку | 09 | — | 900 | — | — |
Здійснено залік заборгованостей | 371 | 631 | 1080 | — | — |
Марина КОВЕНКО, економіст-аналітик