Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Пошта редакції. СМR без відмітки про отримання вантажу

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Жовтень, 2007/№ 85
В обраному У обране
Друк
Відповідь на запитання

СМR без відмітки про отримання вантажу

 

Замовник автотранспортного перевезення експортного вантажу отримав від перевізника один примірник міжнародної транспортної накладної СМR без зазначення в ній відмітки про отримання вантажу вантажоодержувачем-нерезидентом. Чи є наявність такої відмітки в накладній обов’язковою і якими можуть бути наслідки її відсутності?

(м. Харків)

 

Згідно зі

ст. 53 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III організацію міжнародних перевезень пасажирів та вантажів перевізники здійснюють відповідно до міжнародних договорів України з питань міжнародних автомобільних перевезень.

Таким міжнародним договором є

Конвенція про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів від 19.05.56 р. (далі — Конвенція).

Зі змісту

ст. 4 Конвенції випливає, що накладна підтверджує укладення договору перевезення. Аналогічний статус має накладна і відповідно до ІНКОТЕРМС 2000 (див. абзац другий п. 19). Які ж вимоги висуває Конвенція до оформлення міжнародної транспортної накладної?

Згідно з

ч. 1 ст. 5 Конвенції накладна складається в трьох оригінальних примірниках, підписаних відправником та транспортером (перевізником), причому ці підписи можуть бути надруковані або замінені штемпелями відправника та перевізника, якщо це допускається законодавством країни, в якій складено накладну. Перший примірник накладної передається відправнику, другий супроводжує вантаж, а третій зберігається транспортером.

Перелік обов’язкових реквізитів накладної закріплено в

ч. 1 ст. 6 Конвенції, до якого відмітка про прийняття вантажу одержувачем не входить. Більше того, Конвенція виходить з того, що навіть відсутність, неправильність або втрата накладної не тягнутимуть за собою визнання договору перевезення неукладеним або недійсним (ст. 4 Конвенції) і за наявності достатніх доказів існування між суб’єктами договірних відносин на них поширюватимуться положення Конвенції .

Накладна не є і доказом прийняття вантажу вантажоодержувачем, оскільки згідно з

ч. 1 ст. 13 Конвенції прийняття вантажу підтверджується відповідною розпискою вантажоодержувача. Водночас, оскільки Конвенція надає сторонам договору можливість внести до накладної й інші дані (ч. 2, 3 ст. 6 Конвенції), розписку вантажоодержувача може бути включено сторонами до СМR, що зробить її обов’язковим реквізитом накладної.

Вимоги ж внутрішньодержавних нормативних актів про необхідність посвідчення транспортних накладних підписом вантажоодержувача (

Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтранспорту від 14.10.97 р. № 363, наказ Мінтранспорту та Мінстату від 29.12.95 р. № 488/346 «Про затвердження типових форм первинного обліку роботи вантажного автомобіля») поширюються тільки на внутрішні перевезення.

Водночас слід зазначити, що в міжнародній практиці міжнародній транспортній накладній надається набагато більше значення, ніж це передбачено

Конвенцією. У деяких країнах ЄС затверджено форми СМR, в яких відмітку одержувача про прийняття вантажу включено як обов’язковий реквізит. Є такий реквізит і в зразку форми міжнародної автодорожньої товарно-транспортної накладної, наведеної в листі ДПАУ від 20.02.97 р. № 16-2217/10-1300), проте ця форма не є обов’язковою.

Аналогічна тенденція намітилася і в судовій практиці України, в якій міжнародна транспортна накладна розглядається не тільки як доказ укладення договору міжнародного перевезення, але й, за наявності в ній відмітки про отримання вантажу, як доказ того, що перевезення було здійснено (див.

постанови ВГСУ від 22.02.2005 р. у справі № 31/383, від 16.06.2005 р. у справі № 11/192, а також рішення МКАС при ТПП від 27.08.2001 р., від 31.01.2006 р.).

З викладеного вище можна зробити висновок, що

відсутність у СМR відмітки про отримання вантажу не має негативних наслідків для сторін, якщо є інші документи, що підтверджують факт доставки вантажу в місце призначення та прийняття його вантажоодержувачем (наприклад, розписка вантажоодержувача). Цей висновок підтвердило Міністерство транспорту та зв’язку України в листі від 05.10.2007 р. № 6899/25/10-07 (див. на с. 12). Крім того, така накладна за умови наявності в ній всіх необхідних реквізитів, зазначених у ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік, навіть за відсутності відмітки вантажоодержувача відповідатиме вимогам до документів первинного обліку.

Олена Уварова, юрист

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно