Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо правомірності визначення платежу у вигляді частини прибутку (доходу), що вилучається до бюджету, податковим зобов’язанням та застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Вересень, 2007/№ 72
В обраному У обране
Друк
Лист від 06.06.2007 р. № 11221/7/15-0317

Щодо правомірності визначення платежу у вигляді частини прибутку (доходу), що вилучається до бюджету, податковим зобов’язанням та застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства

Лист Державної податкової адміністрації України від 06.06.2007 р. № 11221/7/15-0317

(витяг)

 

Державна податкова адміністрація України розглянула лист щодо правомірності визначення платежу у вигляді частини прибутку (доходу), що вилучається до бюджету, податковим зобов’язанням відповідно до п.п. 4.2.2 п. 4.2 ст. 4 Закону України від 21.12.2000 р. № 2181-III «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (далі — Закон № 2181-III) та застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства відповідно до ст. 17 цього Закону і повідомляє.

Відповідно до п. 19 ст. 2 Бюджетного кодексу України доходи бюджету — це усі податкові, неподаткові та інші надходження на безповоротній основі, справляння яких передбачено законодавством України (включаючи трансферти, дарунки, гранти).

Починаючи з 2003 року законами України про Державний бюджет України на відповідний рік запроваджено обов’язковий платіж у вигляді відрахувань до Державного бюджету України частини прибутку (доходу).

Відповідно до п. 1.9 ст. 1 Закону України від 28.12.94 р. № 334/94-ВР «Про оподаткування прибутку підприємств» під дивідендами розуміється платіж, який здійснюється юридичною особою — емітентом корпоративних прав чи інвестиційних сертифікатів на користь власника таких корпоративних прав (інвестиційних сертифікатів) у зв’язку з розподілом частини прибутку такого емітента, розрахованого за правилами бухгалтерського обліку. До дивідендів прирівнюється також платіж, який здійснюється державним некорпоратизованим, казенним чи комунальним підприємством на користь відповідно держави або органу місцевого самоврядування у зв’язку з розподілом частини прибутку такого підприємства. При цьому наявність чи відсутність прибутку, розрахованого згідно з правилами податкового обліку, не може впливати на прийняття чи неприйняття рішення щодо нарахування дивідендів.

Відповідно до ст. 14 Закону України від 25.06.91 р. № 1251-XII «Про систему оподаткування» до загальнодержавних податків і зборів (обов’язкових платежів) належить, зокрема, податок на прибуток підприємств, у тому числі дивіденди, що сплачуються до бюджету державними некорпоратизованими, казенними або комунальними підприємствами.

Враховуючи наведене,

платіж у вигляді частини прибутку (доходу), що здійснюється державними некорпоратизованими, казенними або комунальними підприємствами, прирівняно до податку на прибуток підприємств.

Таким чином,

п.п. 4.2.2 п. 4.2 ст. 4 Закону № 2181-III щодо визначення податкового зобов’язання контролюючим органом застосовується до платників податків, які здійснюють відрахування частини прибутку (доходу) до державного бюджету і є державними некорпоратизованими, казенними або комунальними підприємствами.

Водночас повідомляємо, що наказом ДПА України від 03.04.2007 р. № 207 затверджено форму Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету за результатами щоквартальної фінансово-господарської діяльності в 2007 році, та Порядок його складання.

Щодо застосування штрафних санкцій відповідно до ст. 17 Закону № 2181-III, то роз’яснення із зазначеного питання надано в листі ДПА України від 23.05.2005 р. № 10017/7/15-1117.

Заступник голови Л. Боєнко



коментар редакції

Для кого відрахування частини прибутку (доходу) — податок

Ми не раз зазначали, що платіж до бюджету у вигляді частини прибутку (доходу) є податком далеко не для всіх платників (див. наприклад, статтю «Новий розрахунок для держдивідендів» у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2005, № 86). У цьому листі ДПАУ фактично підтверджує цю тезу, указуючи на два моменти:

1) такі відрахування, що здійснюються

державними некорпоратизованими, казенними або комунальними підприємствами, прирівняно до податку на прибуток;

2) підпункт 4.2.2 Закону № 2181 щодо визначення податкового зобов’язання контролюючим органом до платежів

таких підприємств застосовується.

У зв’язку з цим звернемо увагу на декілька цікавих моментів.

По-перше, платежі до бюджету у вигляді частини прибутку (доходу) сплачують не тільки державні некорпоратизовані, казенні або комунальні підприємства, а й господарські товариства з державною часткою та дочірні підприємства таких суб’єктів. Законом України «Про систему оподаткування» платежі тільки перших трьох категорій підприємств прирівняно до податку. Тому цілком справедливо, що в цьому листі ДПАУ вважає податком платежі до бюджету тільки цих підприємств. Адже з листа ДПАУ від 23.05.2005 р. № 10017/7/15-1117 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 6), на яке посилається і лист, що коментується, можна було зробити висновок, що податком вважаються і платежі до бюджету, які здійснюються госптовариствами з держчасткою та дочірніми підприємствами.

По-друге, застосування до відрахувань частини прибутку (доходу) п.п. 4.2.2 Закону № 2181 може свідчити про таке: якщо при підрахунку цієї суми допущено помилку, у результаті якої платіж було занижено, податківці мають право донарахувати його. Судячи з усього, під цим розуміється й можливість застосування

штрафних санкцій згідно з п.п. 17.1.3 Закону № 2181. Нагадаємо, що п.п. 4.2.2 Закону № 2181 регламентовано випадки нарахування податкового зобов’язання контролюючим органом, у тому числі виявлення в ході перевірки заниження податкового зобов’язання, відображеного в податковій декларації.

Раніше, у листі від 23.05.2005 р. № 10017/7/15-1117, податківці зазначали тільки два випадки застосування санкцій: коли суму прибутку (доходу) сплачено

несвоєчасно (застосовується штраф згідно з п.п. 17.1.7 Закону № 2181) і коли платник податків, сплативши до бюджету частину прибутку, не перерахував суму авансового внеску з податку на прибуток (застосовується штраф згідно з п.п. 17.1.9 Закону № 2181). Причому цей лист стосувався штрафів щодо всіх підприємств, у тому числі госптовариств з держчасткою та дочірніх. Проте податком вважаються платежі до бюджету тільки чистих «держів». На наш погляд, застосування всіх цих санкцій до змішаних та дочірніх підприємств можна оспорити.

Дмитро Костюк

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно