Теми статей
Обрати теми

Думка фахівців офіційних органів. Екозбір сплачується за фактичну кількість використаних люмінесцентних ламп, що тимчасово зберігаються на підприємстві

Редакція ПБО
Стаття

Екозбір сплачується за фактичну кількість використаних люмінесцентних ламп, що тимчасово зберігаються на підприємстві

 

Підприємство протягом першого півріччя поточного року використало усього 25 люмінесцентних ламп. За цей період 15 з них було передано на захоронення за договором зі спеціалізованою організацією, 10 ламп залишилися на тимчасовому зберіганні на складі підприємства. З урахуванням якої кількості використаних люмінесцентних ламп (їх загальної кількості чи тих, що тимчасово зберігаються на підприємстві) обчислюється збір за забруднення навколишнього середовища за перше півріччя?

 

Відповідно до статті 44 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.91 р. № 1264-XII збір за забруднення навколишнього природного середовища встановлюється на підставі фактичних обсягів викидів, лімітів скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище та розміщення відходів.

Згідно з п. 2 Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища та справляння цього збору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.99 р. № 303 (далі — Порядок № 303), збір за забруднення навколишнього природного середовища справляється за:

— викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними та пересувними джерелами забруднення;

— скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти;

— розміщення відходів.

Пунктом 2.1 Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, затвердженої спільним наказом Мінекобезпеки України та ДПАУ від 19.07.99 р. № 162/379, до платників цього збору віднесено суб’єктів господарювання, незалежно від форм власності, включаючи їх об’єднання, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої територіальної громади, бюджетні, громадські та інші підприємства, установи і організації, постійні представництва нерезидентів, що одержують доходи в Україні, громадян, які здійснюють на території України та в межах її континентального шельфу, а також виняткової (морської) економічної зони викиди і скиди забруднюючих речовин в навколишнє природне середовище та розміщення відходів.

Згідно з п. 4 Порядку № 303 суми збору обчислюються платниками збору самостійно на підставі затверджених лімітів (щодо скидів та розміщення відходів) виходячи з фактичних обсягів викидів, скидів та розміщення відходів, установлених нормативів збору та визначених за місцем знаходження цих джерел коригуючих коефіцієнтів.

З визначень термінів, наведених у ст. 1 Закону України «Про відходи» від 05.03.98 р. № 187/98-ВР (далі — Закон про відходи), випливає, що:

— відходи — будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворюються в процесі людської діяльності та не можуть бути надалі використані в місці їх утворення або виявлення і від яких їх власник має позбутися шляхом утилізації чи видалення;

— розміщення відходів — зберігання та захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях або об’єктах, де:

зберігання відходів — тимчасове розміщення відходів у спеціально відведених місцях або об’єктах (до їх утилізації чи видалення);

захоронення відходів — остаточне розміщення відходів у спеціально відведених місцях або на об’єктах таким чином, щоб довгостроковий шкідливий вплив відходів на навколишнє природне середовище та здоров’я людини не перевищував установлених нормативів.

Згідно зі ст. 39 Закону про відходи за розміщення відходів із суб’єктів підприємницької діяльності справляється плата, розмір якої встановлюється на підставі нормативів, що обчислюються на одиницю обсягу утворених відходів, залежно від рівня їх небезпеки та цінності території, на якій їх розміщено. За понадлімітне розміщення відходів плата справляється за підвищеним розміром. Нормативи плати за розміщення відходів визначає Кабінет Міністрів України.

Підприємствам, що використовують у своїй господарській діяльності люмінесцентні лампи, при обчисленні збору за забруднення навколишнього середовища слід мати на увазі, що люмінесцентні лампи містять речовини, віднесені до небезпечних відходів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2000 р. № 1120 «Про затвердження Положення про контроль за трансграничними перевезеннями небезпечних відходів та їх утилізацією/видаленням і Жовтого та Зеленого переліків відходів».

Тому з урахуванням вимог ст. 34 Закону про відходи дії із захоронення або знищення люмінесцентних ламп можуть здійснювати тільки ті суб’єкти підприємницької діяльності, які мають відповідну ліцензію. На підставі частини п’ятої ст. 39 Закону про відходи не справляється плата за розміщення відходів на територіях суб’єктів підприємницької діяльності, які мають ліцензію на збір та заготівлю окремих видів відходів як вторинної сировини і здійснюють статутну діяльність зі збору та заготівлі таких відходів (надають послуги в цій сфері).

Відповідно до роз’яснення Міністерства екології та природних ресурсів України від 02.04.2003 р. № 2798/26-8, яке є органом ліцензування у сфері поводження з небезпечними відходами, не підлягає ліцензуванню операція зі зберігання небезпечних відходів суб’єктами господарської діяльності, що утворюють відходи, у тому разі якщо ці небезпечні відходи, які утворились протягом шести місяців поточного року, передаються в той же строк на договірних умовах іншим суб’єктам господарської діяльності (що мають відповідні ліцензії на право здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами) на зберігання, обробку, утилізацію, видалення.

На підставі викладеного можна стверджувати, що операція з тимчасового зберігання у суб’єкта господарювання люмінесцентних ламп є операцією зі зберігання відходів, яка при виконанні перелічених вище умов не вимагає отримання відповідної ліцензії, проте спричиняє необхідність сплати збору за забруднення навколишнього середовища. При цьому згідно з листом Міністерства екології та природних ресурсів України від 14.05.2003 р. № 4914-к/26-11/115-1 у розрахунках збору за розміщення відходів має бути зазначено фактичні обсяги відходів (у цьому випадку — кількість люмінесцентних ламп), які станом на кінець звітного періоду дійсно розміщуються на території суб’єкта господарської діяльності.

Обсяги відходів, переданих на договірних засадах іншим суб’єктам господарської діяльності, уже не є власністю суб’єкта, що передав їх, і тому не повинні враховуватися в розрахунках збору за розміщення відходів, який має справлятися з цього суб’єкта.

Отже, підприємство за підсумками першого півріччя поточного року зобов’язане сплатити збір за розміщення відходів виходячи з кількості використаних люмінесцентних ламп, що перебувають у нього на тимчасовому зберіганні станом на кінець зазначеного звітного періоду, тобто за 10 одиниць.

Анатолій ЮРЧЕНКО, начальник відділу адміністрування ресурсних, рентних та неподаткових платежів ДПА у Харківській обл.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі