Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Повернення та обмін (гарантійний ремонт) товарів, одержаних при проведенні акцій

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Вересень, 2007/№ 76
В обраному У обране
Друк
Стаття

Повернення та обмін (гарантійний ремонт) товарів, одержаних при проведенні акцій

 

Останнім часом дуже поширені різноманітні акції, що проводяться підприємствами торгівлі (самостійно чи спільно з виробниками), під час яких товар за певних умов (наприклад, при придбанні іншого товару) дарується, продається за умовною ціною (наприклад, за 1 грн. чи 1 коп.) або зі значною знижкою, але при цьому покупця зазвичай попереджають, що такі товари поверненню, обміну (гарантійному ремонту) не підлягають. Виникає запитання: наскільки правомірно, що такі товари, які нічим не відрізняються від звичайних, на думку підприємств торгівлі, не підлягають поверненню, обміну (гарантійному ремонту)?

 

Георгій СФІНЦИЦКІ, юрист

  

Щоб дізнатися, наскільки правомірні дії працівників торговельних підприємств, які стверджують, що «акційні» товари поверненню, обміну (гарантійному ремонту) не підлягають, необхідно розібратися, які товари взагалі підлягають поверненню, обміну (гарантійному ремонту).

Товари, що не підлягають обміну (поверненню)

Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню),

наводиться в додатку № 3 до постанови № 172
. До цього переліку включено досить багато товарів, усі їх перелічити неможливо, проте слід звернути увагу, що до товарів, які не підлягають обміну (поверненню), віднесено всі продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни та деякі непродовольчі товари (наприклад, парфумерно-косметичні вироби, пір’яно-пухові вироби, м’які дитячі іграшки, зубні щітки, мундштуки, апарати та помазки для гоління, гребінці, гребені та щітки масажні, тканини, білизна натільна, білизна постільна, панчішно-шкарпеткові вироби, товари в аерозольній упаковці, друковані видання, аудіо-, відеокасети, диски із записом, товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшки для годування тощо), інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо), ювелірні вироби з дорогоцінних металів, коштовного та напівкоштовного каміння тощо).

На підставі викладеного вище можна припустити, що якщо товар не включено до зазначеного переліку або він неналежної якості, то його можна обміняти (повернути).

 

Товари, що підлягають гарантійному ремонту

Перелік груп технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні,

наводиться в додатку 1 до Порядку гарантійного ремонту
, зокрема, до нього включено: радіоелектронну побутову апаратуру; електропобутові машини та прилади; машини та прилади для механізації робіт у побуті; побутові прилади електронної техніки (у тому числі обчислювальну техніку); засоби зв’язку; прилади складної механіки (у тому числі годинники та секундоміри); музичні інструменти; складні комплектуючі вироби, на які видається окрема гарантія; транспортні засоби та номерні агрегати; продукцію виробничо-технічного призначення, яку може бути використано в побуті; товари медичного призначення; товари для заняття фізичною культурою, спортом та туризмом; спортивну вогнепальну, газову, пневмогазову, пружинну, пневматичну зброю; засоби вимірювальної техніки побутового призначення.

Товари, що не ввійшли до зазначеного переліку, гарантійному ремонту (обслуговуванню, гарантійній заміні) не підлягають.

Таким чином, ми з’ясували, що

є категорії товарів, які не підлягають поверненню, обміну (гарантійному ремонту), тому якщо такі товари стають за бажанням підприємства торгівлі (чи з ініціативи виробника) «акційними», то покупця мають попереджати, що ці товари не підлягають поверненню, обміну (гарантійному ремонту), а дії працівників підприємства торгівлі при цьому цілком правомірні.

Тепер з’ясуємо, що ж таке «акційний» товар.

Чинне законодавство не містить поняття «акційний» товар як окремий вид товару, це, як правило, звичайний товар, який використовується при проведенні певних рекламних або маркетингових заходів, хоча його може бути вироблено (виготовлено) і спеціально для проведення таких заходів (наприклад, різноманітні пробники тощо). У будь-якому випадку для цілей нашої статті значення має лише те, продається чи дарується «акційний» товар.

 

Продаж «акційного» товару

Якщо

«акційний» товар продається (за умовною ціною або зі знижкою — не має значення), він має відповідати всім вимогам чинного законодавства, що ставляться до звичайного товару, тобто він має бути належної якості, безпечним, придатним для використання за призначенням тощо.

Підприємства торгівлі зобов’язані реалізовувати товари тільки за наявності цінника на товар (прейскуранта), на вимогу покупця надати йому повну інформацію про виробника, основні споживчі якості та безпеку товару і його ціну. При цьому покупець має право на перевірку якості товару, його комплектності, ціни, демонстрацію безпечного та правильного використання (

пункти 24 — 25 Порядку № 108).

Продаж товарів, які не мають належного товарного вигляду і зі строком придатності, що минув, а також товарів, які надійшли без документів, що посвідчують їх якість та безпеку, заборонено

(п. 29 Порядку № 108).

При продажу товару, що підлягає гарантійному ремонту

(обслуговуванню) або гарантійній заміні, продавець повинен у присутності покупця здійснити перевірку споживчих властивостей товару, наявності експлуатаційних документів, у тому числі гарантійного талона та відривних талонів на гарантійне обслуговування, комплектності товару, проінформувати споживача про правила користування товаром, заповнити відповідні розділи гарантійного та відривного талонів на гарантійне обслуговування, видати споживачу розрахунковий документ (квитанцію, касовий (товарний) чек тощо), що посвідчує факт купівлі товару (п. 15 Порядку гарантійного ремонту).

Приймати до продажу та реалізовувати без технічного паспорта і гарантійних талонів товари, на які нормативними документами встановлено гарантійні строки, заборонено

(п. 1.17 Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 11.03.2004 р. № 98).

У разі виявлення недоліків або фальсифікації товару протягом гарантійного строку споживач має право в установленому порядку вимагати безоплатного усунення недоліків або заміни на аналогічний товар належної якості чи на такий самий товар іншої марки (моделі, артикула, модифікації) з відповідним перерахунком ціни

(п. 16 Порядку гарантійного ремонту, п. 31 Порядку № 108) або повернути товар та одержати назад сплачену за нього суму.

Отже, доходимо висновку:

покупець має право придбати «акційний» товар належної якості, такий товар повинен нічим не відрізнятися від звичайного та продаватися в тому ж порядку, а якщо товар підлягає поверненню, обміну (гарантійному ремонту), то дії працівників підприємства торгівлі, які попереджають покупця, що «акційний» товар не підлягає поверненню, обміну (гарантійному ремонту), неправомірні, а права покупця порушуються.

При порушенні своїх прав покупець може їх захистити в порядку, передбаченому

Законом № 1023, зокрема, шляхом звернення до органів із захисту прав споживачів або до суду.

 

Дарування «акційного» товару

Народна мудрість стверджує, що «дарованому коневі в зуби не дивляться», це підтверджує і чинне законодавство.

Договір дарування предметів особистого користування та побутового призначення може бути укладено в усній формі (

ч. 1 ст. 719 ЦКУ). При цьому право власності на подарунок у обдаровуваного виникає з моменту його прийняття (ч. 1 ст. 722 ЦКУ).

При даруванні «акційного» товару підприємство торгівлі має тільки один обов’язок — передати подарунок обдаровуваному, і лише тоді, коли йому відомо про недоліки подарунка або про його особливі властивості, які можуть бути небезпечними для життя, здоров’я, майна обдаровуваного або інших осіб, він зобов’язаний повідомити про них обдаровуваного

(ч. 1 ст. 721 ЦКУ), а у обдаровуваного є право відмовитися від подарунка і не приймати його, але якщо він уже його прийняв, то у нього не виникає жодних прав на його повернення, обмін (гарантійний ремонт) і його повинні попередити про це, а отже, дії працівників підприємства торгівлі, які попереджають обдаровуваного, що подарунок не підлягає поверненню, обміну (гарантійному ремонту), правомірні.

 

Товари, які не можуть бути «акційними»

«Акційні» товари, незалежно від того, продаються вони чи даруються підприємством торгівлі, повинні відповідати певним вимогам, установленим чинним законодавством, а підприємства торгівлі при їх продажу (даруванні) мають додержуватися певних правил.

Зокрема,

заборонено вводити в обіг фальсифіковану продукцію (п. 4 ст. 6 Закону № 1023), товари зі строком придатності, що минув (ч. 3 п. 2 ст. 14 Закону № 1023), продавати товари, на яких строк придатності не зазначений або минув (ч. 3 п. 3 ст. 7 Закону № 1023), реалізовувати продукцію (у тому числі імпортні товари) без маркування національним знаком відповідності та/або без сертифіката відповідності чи декларації про відповідність (ч. 2 п. 4 ст. 14 Закону № 1023), реалізовувати продукцію, виготовлення (виробництво) та реалізацію якої заборонено відповідним державним органом тощо.

Також

заборонено вчиняти дії, що вводять споживача в оману, наприклад: пропонувати для реалізації продукцію за визначеною ціною, якщо є підстави вважати, що продавець не зможе надати таку продукцію за такою ціною; відмовляти в пред’явленні товару, що пропонується, чи демонструвати дефектний зразок товару; повідомляти про наявність обмеженої кількості товарів, якщо це не відповідає дійсності, квапити покупця з прийняттям рішення, пропонувати до вільної реалізації продукцію, вилучену з обігу або щодо обігу якої встановлено обмеження; використовувати повідомлення про розпродаж у зв’язку із закриттям магазину, якщо це не відповідає дійсності тощо (п. 3 ст. 19 Закону № 1023).

Продавцям також

заборонено примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту (ч.3 п. 2 ст. 17 Закону № 1023).

У випадках, коли продаж «акційного» товару за умовною ціною або зі знижкою (дарування) проводиться в разі придбання певного товару, можлива ситуація, коли покупець після придбання цього товару виявляє, що придбаний разом з ним (одержаний як подарунок) «акційний» товар неналежної якості або має інші недоліки, про які йому продавець не повідомив.

Виходить, що продавець за допомогою «акційного» товару спонукав покупця придбати певний товар, у результаті цього покупець одержав «акційний» товар неналежної якості (або з недоліками) і не особливо йому потрібний, придбання якого було умовою акції, що проводиться, і відчув себе обдуреним.

Для захисту своїх прав у цій ситуації

покупець може в судовому порядку визнати недійсним договір купівлі-продажу товару, придбання якого було умовою акції, що проводиться, як договір, укладений під впливом обману (ч. 1 ст. 230 ЦКУ). При визнанні договору недійсним кожна із сторін зобов’язана повернути іншій стороні в натурі все, що вона одержала за цим договором (ч. 1 ст. 216 ЦКУ).
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно