Теми статей
Обрати теми

Нова форма декларації з ПДВ: перше знайомство

Редакція ПБО
Стаття

Нова форма декларації з ПДВ: перше знайомство

 

Нова форма декларації з ПДВ не стала несподіванкою. До її появи платники готувалися після новорічних змін до закону, які стосувалися порядку бюджетного відшкодування (див. ст. 13 розділу II Закону про держбюджет-2008 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 4). Дещо пізніше свою лепту вніс Кабмін, виявивши бажання бачити у звітності з ПДВ розшифровку податкових зобов’язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (див. розпорядження від 06.02.2008 р. № 262-р // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 14, с. 3). Виконавцем Кабмінівської волі природно став головний податковий орган, який після тривалих дискусій з Комітетом ВРУ, провів нову форму через Мін’юст. Отже, приступаємо до вивчення.

Дмитро ВИНОКУРОВ, заступник головного редактора
Наталія ЯНОВСЬКА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Порядок № 166

— Порядок заповнення та подання податкової декларації з податку на додану вартість, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 166.

Наказ № 159

— наказ ДПАУ «Про внесення змін до податкової звітності з податку на додану вартість» від 17.03.2008 р. № 159.

 

Строки подання нової декларації з ПДВ

Перше запитання, яке цікавить платників податків, стосується періоду застосування нових форм звітності з ПДВ.

Наказ № 159 набув чинності
30 березня 2008 року*, тому платники, які звітують:

* Комплект змінених форм звітності було вкладено в газету «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 25.

щомісячно, подають нову форму вже за березень, тобто не пізніше 21 квітня 2008 року;

щокварталу, подають нову форму за І квартал, тобто не пізніше 12 травня 2008 року.

Саме ці строки зазначаються в

листі ДПАУ від 21.03.2008 р. № 5565/7/16-117, опублікованому на с.14 цього номера.

 

Що ж змінилося

Наказ голосно заявив про викладення ПДВшної звітності та її додатків у новій редакції, але, по суті, сама декларація зазнала незначних змін, а от щодо додатків 2, 3 та нового додатка 5 є про що поговорити. Проте про все по порядку, розглянемо всі форми ПДВ-звітності:

 

Таблиця 1

Зміни декларації з ПДВ та її додатків

Вид звіту

Назва форми і коментар

1

2

Декларація з ПДВ

Податкова декларація з податку на додану вартість
Податкова декларація з податку на додану вартість (скорочена)

Тут відносно суттєвих нововведень три: зміна назви довідкового рядка 91, а також рядка 19.2, і додавання нового підрядка 23.5. У скороченій декларації, яку подають підприємства на спецрежимі (сільськогосподарські та переробні) зміни зачепили ряд. 91 і ряд. 19.2. В обох формах декларації з’явилося нове поле «Розшифровки податкових зобов’язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів», яке інформує щодо подання нового додатка 5, а в повній декларації перейменовано поле, яке інформує про подання додатка 2

Додаток 1


до декларації

«Розрахунок коригування сум ПДВ до податкової декларації з податку на додану вартість»

Не змінилося

. При цьому підприємства на спецрежимі отримали власний додаток 1, до цього податківці їм дозволяли користуватися додатком 1 до повної декларації (див. лист ДПАУ від 30.11.2007 р. № 11932/6/16-1116 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 104)

Додаток 2

до декларації

«Довідка щодо залишку суми від’ємного значення попередніх податкових періодів, що залишається непогашеним після бюджетного відшкодування, отриманого у звітному податковому періоді, та підлягає включенню до складу податкового кредиту наступного податкового періоду»

Цей додаток

повністю замінив колишній додаток 2 «Розрахунок суми, що підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету» і за значенням, і на вигляд (подробиці далі)

Додаток 3

до декларації

«

Розрахунок суми бюджетного відшкодування»

Не змінив свою назву, але принципово змінився алгоритм розрахунку суми ПДВ до відшкодування відповідно до останньої редакції п.п. 7.7.2 Закону з ПДВ (подробиці далі)

Додаток 4

до декларації

«

Заява про повернення суми бюджетного відшкодування»

Не змінився

Додаток 5

до декларації Додаток 2 до декларації (скороченої)

«Розшифровки податкових зобов’язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів»

Абсолютно новий

для платників додаток, що з’явився з легкої руки Кабміну (див. розпорядження від 06.02.2008 р. № 262-р // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 14, с.3). Сьогодні ми докладно поговоримо про додаток 5

  

Перелічуючи нововведення, що відбулися, не можна не відзначити факт офіційного визнання

аркуша ВМД нової форми МД-2 з позначенням «3/8» , як повноцінного замінника 5 аркуша ВМД старої форми (нагадаємо, нова форма ВМД діє з 01.01.2008 р.). Ця інформація вже зазначалася в спільному листі ДМСУ і ДПАУ від 11.02.2008 р. № 11/1-19/1458-ЕП № 2429/7/16-1117 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 15, проте бачити її в офіційному документі — приємно. Щоправда в полі, в якому ставиться відмітка про додатки, що додаються до декларації, залишилося старе формулювання, де фігурує тільки 5 аркуш ВМД.

У зв’язку з цим також варто звернути увагу, що нова редакція п. 4.2

Порядку № 166 вимагає подавати 5 аркуш ВМД (або лист МД-2 з позначкою «3/8») від будь-яких експортерів, навіть тих, в яких не заявлено бюджетне відшкодування.

Тепер про перелічені вище зміни — докладніше.

 

Декларація: ряд. 91, ряд. 23.5 і 19.2

Почнемо з

довідкового рядка 91. Здавалося б, нічого істотного, але насторожує уточнення формулювання, порівняйте для наочності.

 

Таблиця 2

Зміни в ряд. 9

1 декларації з ПДВ

Назва довідкового рядка 91
у декларації

за старою формою

за новою формою

Крім того, поставка послуг за межами митної території України, місце поставки яких визначається відповідно до п. 6.5 ст. 6 Закону

Крім того, поставка послуг за межами митної території України або послуг, місце поставки яких визначено відповідно до п. 6.5 ст. 6 Закону за межами митної території України

 

Порівняльний аналіз нас знову наводить на думку, що податківці не визнають п. 6.5 як єдину норму, яка визначає місце поставки послуг: за межами митної території України або в її межах. Як ви пам’ятаєте, конфлікт створюють дві норми Закону про ПДВ:

п.п. 3.1.1, де фігурує таке поняття як місце надання послуг, від якого, власне, і залежить наявність або відсутність цього самого об’єкта і п. 6.5, де розписано порядок визначення місця поставки послуг. Таке нестикування термінів породжує спори: яка норма має пріоритет, — п.п. 3.1.1 або 6.5, чи є рівноцінними поняття «місце поставки» і «місце надання» або ж вони незалежні?

Ми вважаємо, що в цьому контексті

поняття «місце поставки» і «місце надання» ідентичні, тобто конфлікт між нормами п.п. 3.1.1 і п. 6.5 Закону про ПДВ можна назвати надуманим. Інакше кажучи, для визначення об’єкта оподаткування, описаного в п.п. 3.1.1 Закону про ПДВ, слід застосовувати норми п. 6.5 цього Закону, тобто обкладатимуться ПДВ ті послуги, місцем поставки яких згідно з п. 6.5 Закону про ПДВ є територія України. За фактом позиція податківців інша: найчастіше вони прив’язуються до фактичного місця надання послуги, ігноруючи положення п. 6.5 Закону про ПДВ.

На жаль

, наказ № 159 ніяк не прокоментував порядок заповнення нового рядка 23.5 «зменшено/збільшено залишок від’ємного значення за результатами перевірки податкового органу». А запитання щодо нього є. По-перше, яке «від’ємне значення» мається на увазі: до бюджетного відшкодування — рядок 24, чи після нього — рядок 26? Або можливі варіанти і з тим, і з іншим рядком залежно від ситуації? По-друге, на підставі якого документа відображати цю суму — акта перевірки? По-третє, чи можна вважати цей рядок частковою заміною старого додатка 2 «Розрахунок суми, що підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету», де за ряд. 10 відображалася сума заниження заявленого платником бюджетного відшкодування, виявленого податковим органом, що зменшує податкові зобов’язання наступного періоду? Нагадаємо: згідно з п.п. 7.7.7 Закону про ПДВ у разі виявлення податковим органом заниженої платником ПДВ суми бюджетного відшкодування, йому надсилається відповідне податкове повідомлення і вважається, що платник ПДВ добровільно відмовився від отримання суми заниження як бюджетного відшкодування та враховує її в рахунок зменшення майбутніх податкових зобов’язань. Отже, ця сума надалі не може брати участь у розрахунку бюджетного відшкодування. На наш погляд, цю суму не можна ставити в ряд. 23.5, оскільки з цього рядка вона може потрапити до ряд. 24 і випадково знову взяти участь у розрахунку бюджетного відшкодування. Та й Закон про ПДВ зазначає, що така сума зменшує податкові зобов’язання періоду (тобто показник рядка 27 декларації), а показник рядка 23 — це податковий кредит поточного періоду. Сподіваємося, що головний податковий орган незабаром роз’яснить ситуацію.

Похвально, що ДПАУ усунула некоректність формулювання

ряд. 19.2, де відображаються податкові зобов’язання за виданими податковими векселями II і 0 категорії (за винятком випадку дострокового погашення векселя). Проте актуальність цієї правки на сьогодні для платників нульова, адже ДМСУ заблокувала податкововексельні розрахунки при імпорті (див. лист ДМСУ від 16.01.2008 р. № 11/1-15/352-ЕП // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 8).

 

Додаток 2 і 3: відшкодування ПДВ з новими формами

Усі зміни в цьому питанні формально викликано лише заміною слів «у попередн

ьому податковому періоді» словами «у попередніх податкових періодах» у п.п. «а» п.п. 7.7.2 Закону про ПДВ. Для наочності наведемо цю норму повністю:

«Якщо в наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з

п.п. 7.7.1 цього пункту [тобто різниця між податковими зобов’язаннями і податковим кредитом такого попереднього періоду. — Прим. авт.], має від’ємне значення, то:

а) бюджетному відшкодуванню підлягає

частина такого від’ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій одержувачем товарів (послуг) у попередніх податкових періодах постачальникам таких товарів (послуг);

б) залишок від’ємного значення після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду».

Водночас, здавалося б, такі незначні зміни призвели до істотних змін у формах додатків до декларації з ПДВ, що подаються «відшкодуванцями». Перед нами абсолютно новий додаток 2 до декларації. Саме він є ключовим. У цьому додатку виводиться сума ПДВ, що підлягає бюджетному відшкодуванню. Починаючи зі звітності за березень, додаток 3 до декларації суттєвого самостійного значення не має і носить швидше технічний характер. Основне «навантаження» лежить на додатку 2.

На жаль,

наказ № 159 фактично не пролив світла на правила заповнення нового додатка. Отже, задовольнятимемося тим, що все-таки є, і власне, формою додатка. Критика форми додатка 2 виходить за межі цієї статті*. Наша мета сьогодні — допомогти його заповнити.

* Зазначимо лише, що ДПАУ дещо перекрутила Закон про ПДВ, зазначаючи про відшкодування сплаченої «частини залишку від’ємного значення», тоді як у п.п. 7.7.2 ідеться про сплачену «суму податку». —

Прим. авт.

Згідно з

п.п. 5.12.2 Порядку № 166 (з урахуванням змін): сума податку, фактично сплачена в попередніх звітних періодах (простіше кажучи — сума, що відшкодовується) «визначається із сум, які були включені до складу податкового кредиту наступного податкового періоду і не брали участі в розрахунках бюджетного відшкодування протягом попередніх податкових періодів або не погашали податкові зобов’язання наступних звітних періодів (рядок 24)».

«Сума, яка була включена до складу податкового кредиту наступного податкового періоду» — це значення ряд.

22.2 декларації попередніх періодів. Саме її частина підлягає відшкодуванню, хоча, власне, в додатку 2 розшифровуються показники ряд. 24. Значення тези про те, що бюджетному відшкодуванню підлягає сплачена сума податку, яка не брала участі в розрахунках бюджетного відшкодування попередніх періодів або не погашала податкові зобов’язання наступних періодів, досить очевидне. Адже якщо вона вже брала участь у розрахунку бюджетного відшкодування, то не можна претендувати на її повторне відшкодування, а якщо ця сума (тобто частина ряд. 22.2) погашала податкові зобов’язання наступних звітних періодів, то вона не потрапляє до ряд. 24 декларації, тобто також не може бути відшкодована.

Для розрахунку суми, що відшкодовується, важливо мати інформацію про періоди виникнення такого від’ємного значення і про його оплату. Саме ця інформація і знаходить відображення в додатку 2. На жаль, дотепер фахівці ДПАУ не роз’яснили правил заповнення цього додатка, тому далі наведемо власні міркування з приводу порядку його заповнення.

Графа 2 «звітний період, в якому виникла сума»

. Наводиться місяць (квартал), в якому в ряд. 24 виникла сума «залишку від’ємного значення», а також періоди, в яких ця сума збільшувалася. Інакше кажучи, ми повинні тут навести розшифровку періодів, за які сформувано значення ряд. 24 декларації за звітний період.

Зауважимо також, що при поданні податкової декларації за березень (1 квартал) 2008 року потрібно розшифровувати значення ряд. 24 декларації з ПДВ

починаючи з періоду виникнення такого значення. Причому абсолютно не важливо, виникло таке від’ємне значення після 01.01.2008 р. чи до цієї дати (див. також с. 59). Це дозволить платникам уже в березневій декларації врахувати здійснену аж до лютого 2008 року включно оплату за «старі» періоди (тобто за періоди, що містять показник ряд. 22.2 і дали в наступних періодах приріст значення ряд. 24).

Графа 3 «сума»

. Зазначається сума від’ємного значення, яка виникла у відповідному періоді і «дожила» до звітного періоду. Наприклад, ряд. 24 у зазначених звітних періодах був такий:

— грудень 2007 року — 4000 грн.;

— січень 2008 року — 3000 грн.;

— лютий 2008 року — 5000 грн.;

— березень 2008 року — 6000 грн.

Якщо ці суми ще не відшкодовувалися (тобто не потрапили до ряд. 25 відповідних декларацій), то графи 2 і 3 додатка 2 заповнюються так:

  

Таблиця 3

Додаток 2 (витяг). Приклад заповнення граф 2 і 3


з/п

Залишок від’ємного значення попереднього податкового періоду за вирахуванням суми податку, яка підлягає сплаті до бюджету за підсумками поточного звітного періоду (рядок 24 податкової декларації звітного податкового періоду)

звітний період, у якому виникла сума

Сума

1

2

3

1

грудень 2007 р.

3000

2

лютий 2008 р.

2000

3

березень 2008 р.

1000

Усього

Х

6000

  

Поява у гр. 3 за грудень 2007 року значення 3000 грн., а не 4000 грн., зумовлено тим, що з цих 4000 грн. до березня 2008 року «дійшли» лише 3000 грн., оскільки частина (1000 грн.) пішла у зменшення податкових зобов’язань січня.

Графа 4

. У ній згідно з текстовкою показується частина залишку від’ємного значення (тобто частина гр. 3 додатка 2), фактично сплачена одержувачем товарів (послуг) постачальникам таких товарів (послуг) у попередніх податкових періодах і яка не погашена податковими зобов’язаннями попередніх податкових періодів або не брала участі в розрахунках бюджетного відшкодування.

Великою мірою в подальшому у гр. 4 потраплятимуть оплати тільки

попереднього періоду, оскільки в загальному випадку більш рання оплата зможе претендувати на відшкодування вже у звітному періоді, наступному за періодом оплати. Але сьогодні — перехідний момент. Отже, у гр. 4 цілком може виявитися оплата більш ранніх періодів. Загальне правило таке: до уваги береться оплата податкового кредиту, але тільки за періоди, що безпосередньо передують періоду, зазначеному у гр. 2 (оскільки сплачуватися мають суми податку із ряд. 22.2) і тільки в межах значення гр. 3.

Наприклад, якщо в лютому оплачувалися отримані в листопаді товари (сума ПДВ із таких оплат — 5000 грн.), то сплачений ПДВ у межах значення ряд. 22.2 декларації за листопад і межах ряд. 24 декларації за грудень (а також у межах суми, зазначеної у гр. 3 березневого додатка 2 за грудень) можна відобразити у гр. 4 додат-
ка 2 за березень у рядку напроти грудня 2007 року (приклад заповнення див. нижче).

Зверніть увагу, що березневі оплати не можуть брати участі в розрахунку бюджетного відшкодування за березень. Сподіваємося, що наявність у гр. 4 слів «сплачена одержувачем товарів (послуг) постачальниками таких товарів (послуг)» не повинна змінити позицію ДПАУ з приводу можливості відшкодування сум сплаченого імпортного ПДВ та грошових платежів за податковим векселем. Раніше така сама фраза, що міститься в ряд. 3 додатка 3, не стала перешкодою для появи ліберальних роз’яснень з цього приводу.

Графа 5 «Значення рядка 26 звітного податкового періоду».

Тут фактично осідає сума від’ємного значення, яку не може бути відшкодовано в поточному періоді та її доля вирішуватиметься вже в наступних періодах (чи то вона зменшить суму податкових зобов’язань, чи то потрапить під відшкодування). Використовуючи наведені вище умови, заповнимо додаток 2.

 

Таблиця 4

Додаток 2 (витяг)


з/п

Залишок від’ємного значення попереднього податкового періоду за вирахуванням суми податку, яка підлягає сплаті до бюджету за підсумками поточного звітного періоду (рядок 24 податкової декларації звітного податкового періоду)

Частина залишку від’ємного значення, фактично сплачена отримувачем товарів (послуг) постачальникам таких товарів (послуг) у попередніх податкових періодах та не погашена податковими зобов’язаннями попередніх податкових періодів або не брала участі у розрахунках бюджетного відшкодування (переноситься до р. 2 розрахунку бюджетного відшкодування)

Значення рядка 26 декларації звітного податкового періоду

звітний період, у якому виникла сума

сума

сума

сума

1

2

3

4

5

1

грудень 2007 р.

3000

3000

2

лютий 2008 р.

2000

2000

3

березень 2008 р.

1000

1000

Усього

Х

6000

3000

3000

  

Додаток 3 за березень буде заповнено так:

 

Таблиця 5

Додаток 3 (витяг)


з/п

Показники

Сума

1

2

3

1

Залишок від’ємного значення попереднього податкового періоду, за вирахуванням суми податку, яка підлягає сплаті до бюджету за підсумками поточного звітного періоду (рядок 24 податкової декларації звітного податкового періоду)

6000

2

Частина залишку від’ємного значення, фактично сплачена отримувачем товарів (послуг) у попередніх податкових періодах постачальникам таких товарів (послуг) (гр. 4 додатка 2 до податкової декларації звітного податкового періоду)

3000

3

Сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню
(сума, указана в рядку 1, у межах суми, указаної в рядку 2)
(значення цього рядка переноситься до рядка 25 податкової декларації звітного податкового періоду)

3000

  

Зауважимо: цей приклад демонструє деякі переваги нового порядку відшкодування ПДВ. Адже згідно з попередньою (скасованою) формою додатка 3 та роз’ясненням ДПАУ така лютнева оплата за листопадові товари не підлягала відшкодуванню.

Ще раз повторимо: ми навели

власний погляд на порядок заповнення додатка 2. Не виключено, що податківці можуть дотримуватися іншої думки, причому думки, яка прямо не випливає з Порядку № 166 і форми додатка 2. Наприклад, ми сподіваємося на появу ліберального роз’яснення про можливість відшкодування податку із сум оплат, здійснених у попередньому періоді за отримані в попередньому періоді товари, навіть якщо поточне значення ряд. 24 декларації повністю було сформовано за рахунок більш ранніх відносно попереднього періодів від’ємних значень (тобто навіть якщо в попередньому періоді було заповнено ряд. 20). Річ у тім, що згідно зі старими правилами такі оплати могли відшкодовуватися, але точне дотримання вимог Порядку № 166 та форми додатка 2 дає підставу засумніватися в можливості їх відшкодування сьогодні. Наші очікування ліберальної відповіді на це запитання ґрунтуються на тому, що внесені з 1 січня 2008 року зміни до Закону про ПДВ жодною мірою не ужорсточили правила відшкодування, а навпаки. Отже, суми, які раніше відшкодовувалися, сьогодні мають відшкодовуватися і поготів. Про появу будь-яких роз’яснень ми негайно повідомимо наших читачів.

 

Додаток 5

Абсолютно новий

для платників ПДВ — додаток 5 до декларації — з’явився з легкої руки Кабміну, див. розпорядження від 06.02.2008 р. № 262-р // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 14, с. 3. Кабмін визнав за необхідне як засіб удосконалення системи адміністрування ПДВ ввести до форми ПДВшної звітності розшифровку сум податкового кредиту та податкових зобов’язань у розрізі контрагентів. Додаток 5 і став такою розшифровкою.

До його появи багато які платники були занепокоєні, що їх зобов’яжуть подавати розшифровку виключно в електронній формі. На щастя, їх побоювання не виправдалися:

електронна форма не обов’язкова, а тільки за бажанням. Інша справа, що для спритних підприємств, що працюють з великою кількістю контрагентів, паперова форма може перетворитися на нескінченні полотна і вони хочеш хоч-не-хоч задумаються про електронний варіант.

Свої коментарі з приводу заповнення додатка 5 викладемо прямо у звітній формі.

 

Таблиця 6

Додаток 5. рекомендації щодо заповнення

Розділ І. Податкові зобов’язання


з/п

Платник податку — покупець
(індивідуальний податковий номер)

Обсяг поставки (без ПДВ)

Сума ПДВ

1

2

3

4

1

У рядках 1-n

розділу І до рядка «Інші» відображають суми за податковими накладними (ПН), виписаними покупцям — платникам ПДВ. Решта операцій, що відображаються в ряд. 1 декларації, потрапить до ряд. «Інші» додатка 5.
У графі 2 наводиться тільки ІПН покупця — платника ПДВ без його назви.
На одного покупця — платника ПДВ у розділі І додатка 5 відводиться один рядок, навіть якщо для нього було виписано п’ять, десять і т. д. ПН: відображені в них показники потрібно підсумувати і занести однією сумою до додатка 5.
Увага!
Не потрапляють до розділу І додатка 5 експортні поставки та інші поставки, оподатковувані за ставкою 0 % (адже вони відображаються в ряд. 2 декларації); послуги, отримані від нерезидента з місцем поставки на митній території України (зобов’язання щодо них відображаються в ряд. 7 декларації); зобов’язання за податковим векселем (ряд. 6 декларації); коригування податкових зобов’язань минулих періодів (ряд. 8 декларації) і зрозуміло, що не потрапляють пільговані операції.

2

3

Інші

Тут відображають ту частину показника ряд. 1 декларації, які не потрапили в рядки 1-n

розділу І додатка 5. Стосується ця частина таких операцій: роздрібні продажі неплатникам і платникам ПДВ, оподатковувані за ставкою 20 %, яким не видано ПН, а видано чек РРО; будь-які продажі неплатникам, оподатковувані за ставкою 20 % (у тому числі послуги, продані нерезиденту з місцем поставки на митній території України); операції, прирівняні до продажу (передача в межах балансу для невиробничого використання, ліквідація ОФ, переведення ОФ до складу невиробничих, умовний продаж, передача товарів з оподатковуваної до неоподатковуваної діяльності)*

Усього за місяць (квартал)

(ряд 1 декларації), у тому числі:

Підсумок розділу І додатка 5 має збігатися з показником ряд. 1 декларації з ПДВ

. Цей висновок підтверджується записом під шапкою додатка 5: «(кореспондується з даними відповідної декларації)». Тому цю суму слід правильно розподілити між розташованими вище рядками 1-n і рядком «Інші». Як це зробити ми вже пояснили

поставка основних фондів

При здійсненні вибірки таких операцій з показника ряд. 1 слід керуватися податковим визначенням основних фондів з п.п. 8.2.1 Закону про податок на прибуток

передача товарів (послуг) комісіонером/повіреним на умовах, передбачених п. 4.7 ст. 4 Закону (без суми комісійної винагороди)

Тут відображаються зобов’язання комісіонера при виконанні договору

комісії на придбання на дату передачі товарів (послуг) комісіонером комітенту

* Аналогічної думки дотримуються представники податкових органів (див. с. 59 цього номера).

  

Розділ ІІ. Податковий кредит


з/п

Постачальник
(індивідуальний податковий номер)

Період виписки податкових накладних, інших документів, що дають право на податковий кредит

Обсяг поставки (без ПДВ)

Сума ПДВ

1

2

3

4

5

Операції з придбання з ПДВ, які надають право формування податкового кредиту

1

У рядках 1-n

розділу II до рядка «Усього за місяць (квартал) (ряд 10.1 декларації), у тому числі:» відображають суми за податковими накладними, чеками РРО, іншими подібними документами, що дають право на податковий кредит, отриманими від продавців — платників ПДВ.
У графі 2 відображається тільки ІПН постачальника(продавця) — платника ПДВ без його назви.
На одного продавця — платника ПДВ у розділі II додатка 5 відводиться один рядок, навіть якщо від нього було отримано п’ять, десять і т.д. ПН: відображені в них показники слід підсумувати і занести однією сумою до додатка 5.
Проте є ситуації, коли щодо одного продавця необхідно заповнити декілька рядків.

2

3

 

Це слід зробити в тому випадку, якщо, наприклад, у квітні було отримано від одного постачальника дві ПН, одну з яких датовано березнем, а другу — квітнем. Тоді через наявність графи 3 «Період виписки податкових накладних, інших документів, що дають право на податковий кредит» доведеться для такого постачальника виділити 2 рядки в розділі II додатка 5.

Увага! Не потрапляють до першої частини розділу II додатка 5: імпортний ПДВ; податковий кредит за послугами, отриманими від нерезидентів, на митній території України, щодо яких податкові зобов’язання було відображено в попередньому періоді; ПДВ за товарами, що використовуються в негосподарській або пільгованій діяльності; коригування ПК минулих періодів. Інформація про безкредитні придбання (ряд. 10.2 + 14 декларації) відображається в останній частині розділу II додатка 5

Усього за місяць (квартал)

(ряд 10.1 декларації), в тому числі:

Підсумок розділу II додатка 5 має збігатися з показником ряд. 10.1 декларації з ПДВ

. Цей висновок підтверджується записом під шапкою додатка 5: «(кореспондується з даними відповідної декларації)»

придбання (будівництво, спорудження) основних фондів

При здійсненні вибірки таких операцій з показника ряд. 10.1 слід керуватися податковим визначенням основних фондів з п.п. 8.2.1 Закону про податок на прибуток

проведення розрахунків комісіонером/повіреним за товари (послуги) на умовах, передбачених п. 4.7 ст. 4 Закону

Тут відображається податковий кредит комісіонера при виконанні договору

комісії на продаж на дату розрахунків з комітентом

Операції з придбання з ПДВ, які не надають права формування податкового кредиту

1

Тут відображаються дані про операції з придбання товарів (послуг), ціна яких включає ПДВ, але такий ПДВ платник не має права відобразити у складі податкового кредиту через їх участь у пільгованій або негосподарській діяльності. Причому судячи з формули наступного рядка, податківці хочуть тут бачити тільки показники за рядками 10.2 і 14 декларації, а от пільгований імпорт — ні (ряд. 12.3 декларації)

2

3

Усього за місяць (квартал)

(ряди 10.2 + 14 декларації):

 

 

  

Нове у виправленні помилок

Власне форма уточнюючого розрахунку і виправних рядків декларації 8.1 і 16.1 — не змінилися. Проте нововведення у процесі виправлення все ж таки є. Так, тепер

п. 4.2 Порядку № 166 вимагає в разі подання уточнюючих розрахунків, якими коригуються податкові зобов’язання та/або податковий кредит минулих періодів, подавати додаток 5. Причому в цьому ж пункті зазначено, що такий додаток 5 до УР має подаватися на суму уточнення.

Інакше кажучи, повністю переписувати додаток 5 помилкового періоду не потрібно, а тільки вписати «забутих» постачальників і покупців. Але тут же виникає запитання: а якщо помилка полягала в зайвому відображенні контрагентів, наприклад, у випадку відображення однієї ПН два періоди підряд? Тоді як заповнити додаток 5 до УР: у графах «Обсяг поставки (без ПДВ)» і «Сума ПДВ» поставити суми зі знаком «-»? Схоже, що інших варіантів немає.

Вважаємо, що додаток 5 разом з УР потрібно подавати, якщо період, що виправляється — березень (І квартал) 2008 року і пізніше. Адже дотепер додатка 5 не існувало, як тоді можна уточнювати те, чого не було. Хоча не виключено, що податківці дотримуватимуться іншої думки.

Як ви помітили,

наказ № 159 не вимагає подавати уточнюючий додаток 5, якщо виправлення відбувається через поточну декларацію (ряд. 8.1, 16.1). І це цілком логічно, адже всю інформацію про контрагентів містить додаток 1, який подається разом з декларацією в разі заповнення цих рядків.

Ми постаралися максимально детально висвітлити питання, з якими платники зіткнуться вже при здаванні звітності за березень (І квартал) 2008 року. Упевнені, що стаття стане хорошою підмогою для заповнення декларації з ПДВ та її додатків. Разом з тим на цьому не ставимо крапку. Продовжуємо стежити за інформацією від ДПАУ. Триматимемо вас у курсі.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі