Теми статей
Обрати теми

Закупівлі за державні кошти: знову за новими правилами

Редакція ПБО
Стаття

Закупівлі за державні кошти: знову за новими правилами

 

За вісім років існування Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» його редакція зазнавала неодноразових змін. І ось, Законом України «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» від 20.03.2008 р. № 150-VI (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 28, с. 6) з 2 квітня 2008 року скасовано Закон № 1490.

З цієї ж дати набуло чинності Тимчасове положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти (див. с. 7 цього номера).

Розглянемо, які новації до сфери держзакупівель принесено цим документом.

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон № 1490

— Закон України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» від 22.02.2000 р. № 1490-III.

Закон № 150

— Закон України «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» від 20.03.2008 р. № 150-VI.

Тимчасове положення

— Тимчасове положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затверджене постановою КМУ від 28.03.2008 р. № 274.

Лист № 77-27/176

— лист-роз’яснення Міністерства економіки України від 03.04.2008 р. № 77-27/176.

 

Загальні положення

З

2 квітня 2008 року основним документом, що визначає механізм проведення закупівель товарів, робіт і послуг, є Тимчасове положення.

Мінекономіки оперативно відреагувало на прийняття такого документа і в

листі № 77-27/176 роз’яснило порядок застосування окремих норм Тимчасового положення.

Як зазначається в самому тексті постанови (

п. 8), Тимчасове положення діятиме до набуття чинності новою редакцією Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти».

 

Сфера дії Тимчасового положення

Дія

Тимчасового положення поширюється на закупівлі товарів, робіт і послуг, що здійснюються:

— розпорядниками державних коштів;

— державними, у тому числі казенними підприємствами, установами та господарськими товариствами, у статутному капіталі яких державна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків, їх дочірніми підприємствами, а також підприємствами і господарськими товариствами, у статутному капіталі яких 50 та більше відсотків належать державним, у тому числі казенним підприємствам та господарським товариствам, у статутному капіталі яких державна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків .

Причому такі підприємства повинні застосовувати процедури закупівель, передбачені

Тимчасовим положенням не тільки в разі закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, але й за власні кошти.

У подальшому Кабмін може визначити особливості проведення закупівель такими підприємствами, а до цього моменту вони керуються

Тимчасовим положенням у загальному порядку.

 

Збільшено граничний поріг, що дозволяє не застосовувати процедуру закупівель

Відповідно до

п. 5 Тимчасового положення збільшено граничні величини, що дозволяють не застосовувати процедуру закупівель.

 

Коли застосовують процедуру закупівель товарів, робіт і послуг

Скасований Закон № 1490

Тимчасове
положення

При закупівлі

товарів і послуг на суму, що дорівнює або перевищує
 20 тис. грн.

При закупівлі

товарів і послуг на суму, що дорівнює або перевищує
 100 тис. грн.

При закупівлі

робіт50 тис. грн.

При закупівлі

робіт300 тис. грн.

 

Тимчасовим положенням

значно розширено перелік товарів, робіт і послуг, закупівля яких здійснюється без застосування процедур тендерних торгів. Якщо раніше цей перелік налічував 26 позицій, то зараз його збільшено до 42. Зокрема, у цьому переліку згадуються укладення договору оренди та придбання нерухомого майна, придбання книг та періодичних видань, придбання спеціального взуття, технічних засобів для інвалідів, закупівля яких тепер проводиться без застосування процедур торгів .

Безумовно, істотне збільшення граничної величини, що дозволяє не застосовувати процедуру закупівель, та розширення переліку товарів, робіт і послуг, закупівлю яких узагалі не прив’язано до ціни, значно спростить порядок закупівлі соціально важливих товарів і послуг.

Як і раніше, процедура тендерних закупівель не застосовується при закупівлі товарів, робіт і послуг, які у зв’язку з їх спеціальним призначенням становлять державну таємницю, та закупівлі товарів і послуг, що здійснюються підприємствами оборонно-промислового комплексу. Перелік таких товарів, робіт і послуг має визначити КМУ.

 

Новий уповноважений орган

Основною проблемою національної системи держзакупівель було нагромадження органів, що здійснювали державний нагляд, контроль та координування у сфері закупівель, а також створення на базі цих органів комерційних структур, що стягують з учасників чималу плату за участь у тендері.

Тимчасове положення

скасувало дуже складну і громіздку систему органів державних контролю.

По-перше,

скорочено перелік таких органів. Тепер такі повноваження надано:

— уповноваженому органу;

— Державній контрольно-ревізійній службі;

— Державному казначейству;

— Держкомстату;

— Антимонопольному комітету;

— правоохоронним органам.

З 2 квітня згідно з

п. 8 Тимчасового положення спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади є Міністерство економіки України.

На відміну від свого попередника (Антимонопольного комітету)

Тимчасове положення наділило Мінекономіки такими функціями, як:

розгляд скарг, поданих учасниками до моменту укладення договору про закупівлю. При цьому розгляд таких скарг проводиться на підставі рекомендацій, наданих Методологічною радою;

надання роз’яснень щодо порядку застосування законодавства у сфері закупівель;

затвердження навчальних програм з питань підготовки фахівців у сфері проведення закупівель та підвищення їх кваліфікації;

видача погоджень для застосування процедури торгів з обмеженою участю та процедури закупівлі в одного учасника. Причому видаватиме такі погодження Мінекономіки тільки за наявності відповідних рекомендацій Методологічної ради;

надання консультаційної та методологічної допомоги замовникам при проведенні закупівель, у тому числі оприлюднення зразків тендерної документації та іншої інформації щодо проведення закупівель;

видання інформаційного бюлетеня «Вісник державних закупівель»;

облік процедур закупівель шляхом збору інформації про заплановані закупівлі та торги, які не відбулися;

забезпечення функціонування веб-порталу з питань держзакупівель.

При Мінекономіки діятиме

Консультативно-методологічна рада з питань державних закупівель (свого роду аналог Міжвідомчої комісії з питань державних закупівель), яка розглядатиме скарги, погодження на проведення торгів з обмеженою участю та в одного учасника, розроблятиме методику калькулювання цін та аналіз цін на товари, роботи і послуги у сфері держзакупівель.

По-друге,

Тимчасове положення істотно скоротило повноваження решти контролюючих органів, і можна сказати, що зараз вони більшою мірою відповідають їх профілю.

Наприклад, на

органи Державної контрольно-ревізійної служби покладено такі функції, як:

— контроль за дотриманням замовниками вимог

Тимчасового положення;

складання протоколу про адміністративне порушення, пов’язане з порушенням законодавства у сфері держзакупівель;

— співробітництво з органами державної влади для запобігання проявам корупції у сфері держзакупівель;

— подання відповідних матеріалів правоохоронним органам.

До основних функцій

Держказначейства належать:

— перевірка наявності в замовника укладеного договору про закупівлю та його відповідності звіту про результати здійснення закупівлі та інших документів;

— подання відповідних матеріалів правоохоронним органам.

 

Спрощено порядок оприлюднення інформації про держзакупівлі

Значно скорочено перелік документів, що підлягають оприлюдненню замовниками. Так, відповідно до

п. 13 Тимчасового положення публікації підлягає:

— оголошення про заплановану закупівлю;

— оголошення про проведення попередньої кваліфікації.

Такі документи замовники

розміщують безоплатно в інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» та на веб-порталі, створеному Мінекономіки. Причому такі оголошення підлягають опублікуванню у «Віснику державних закупівель» не пізніше 7 днів з дати реєстрації відповідного оголошення в бюлетені.

У свою чергу, доступ до такої інформації з питань держзакупівель, розміщеної на веб-порталі Мінекономіки, також буде

безоплатним і для всіх користувачів.

Так само, як і раніше, процедура закупівлі

не може здійснюватися до опублікування оголошення, якщо тільки закупівлі не здійснюються із застосуванням процедур торгів з обмеженою участю, запиту цінових пропозицій та закупівлі в одного учасника. Отже, опублікування оголошення у «Віснику державних закупівель» і розміщення на веб-сайті Мінекономіки є обов’язковим при проведенні відкритих, двоступеневих торгів та редукціону, а також при проведенні процедури попередньої кваліфікації учасників торгів. При застосуванні цих процедур закупівлі замовник не має права приймати тендерні пропозиції учасників без опублікування оголошень.

У зв’язку з тим, що для створення веб-сайту та видання інформаційного бюлетеня уповноваженому органу потрібні не тільки гроші (на ці цілі з резервного фонду бюджету виділяється 2500 тис. грн.), але й час, Мінекономіки в

листі № 77-27/176 роз’яснило, що :

«

До створення уповноваженим органом веб-порталу з питань державних закупівель процедура закупівлі не може здійснюватися до публікації оголошення про неї в інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель», крім випадків застосування замовником в порядку, установленому Тимчасовим положенням, процедур торгів з обмеженою участю, запиту цінових пропозицій (котирувань) та закупівлі в одного учасника».

Крім веб-сайту Мінекономіки, оголошення про заплановану закупівлю може бути додатково оприлюднено на веб-сайтах замовників чи головних розпорядників бюджетних коштів у розділі «Державні закупівлі» та в друкованих засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження.

 

Доповнено кваліфікаційні вимоги до учасників

Доповнено перелік інформації, яку замовник може вимагати від учасника, що підтверджує його відповідність кваліфікаційним вимогам. Так, у

п. 24 Тимчасового положення з’явилися дві нові вимоги до учасників, які можуть бути допущені для участі в тендері. Зокрема, учасник:

1)

повинен мати у своєму розпорядженні достатню кількість коштів.

Мабуть, появу вимоги про наявність коштів можна розглядати як аналог раніше існуючої норми. Так, однією з кваліфікаційних вимог до учасників, передбачених

ст. 15 Закону № 1490 була відсутність рішення про визнання учасника банкрутом або порушення проти нього справи про банкрутство. Але питання, яку саме кількість коштів повинен мати в розпорядженні учасник, поки що залишається відкритим.

2)

раніше вже виконував аналогічні договори.

Мабуть, появу цієї норми пов’язано з відсутністю в

Тимчасовому положенні вимог щодо ведення реєстру учасників процедур закупівлі, реєстру несумлінних учасників. І щоб замовник міг якось себе убезпечити від несумлінних учасників, йому і надано таке право.

 

Забезпечення тендерної пропозиції та забезпечення виконання договору про закупівлю

Пунктом 43 Тимчасового положення

передбачено, що замовник має право (тобто не обов’язково) зазначити в тендерній документації вимоги про надання тендерного забезпечення.

Розмір тендерного забезпечення

визначається самостійно замовником, проте не може перевищувати:

1 % очікуваної вартості — у разі проведення торгів на закупівлю робіт;

5 % очікуваної вартості — у разі проведення торгів на закупівлю товарів і послуг.

Отже, вимога про внесення тендерного забезпечення є виключно прерогативою замовника.

Спосіб і розміри тендерного забезпечення також визначає замовник, не перевищуючи при цьому максимальну величину.

Тимчасове положення

(п. 52) дозволяє замовнику (а не зобов’язує, як це було раніше) вимагати від учасника — переможця торгів унесення ним при укладенні договору про закупівлю забезпечення його виконання.

Крім того, розмір такого забезпечення замовник також визначає самостійно, проте його максимальний розмір не може перевищувати:

15 % його кошторисної вартості — при закупівлі товарів і послуг;

5 % його кошторисної вартості — при закупівлі робіт.

 

Тендерні пропозиції

Основні

зміни, що стосуються порядку розкриття та оцінки тендерних пропозицій, такі:

1. Тепер на

один предмет закупівлі надається не менше двох тендерних пропозицій.

2. Доповнено перелік

критеріїв оцінки тендерних пропозицій:

— якість і функціональні характеристики, екологічна чистота;

— післяпродажне обслуговування;

— експлуатаційні витрати;

— передача технологій та підготовка управлінських, наукових і виробничих кадрів, включаючи використання місцевих ресурсів, у тому числі засобів виробництва, робочої сили і матеріалів для виготовлення товарів, виконання робіт, надання послуг, що пропонуються учасником.

Нагадаємо, що зазначені критерії оцінки і раніше бралися до уваги при оцінюванні тендерних пропозицій, проте були виключені з

ч. 7 ст. 26 Закону № 1490. Тепер при розкритті тендерних пропозицій вони також повинні враховуватися (п. 56 Тимчасового положення).

3. Збільшено загальний строк проведення оцінки, порівняння та визначення переможця торгів. Тепер для проведення цих процедур відводиться

30 (було 15) робочих днів після дня розкриття тендерних пропозицій.

 

Особливості застосування окремих процедур закупівель

Деякі зміни стосуються порядку проведення окремих процедур закупівель.

При проведенні

процедури закупівлі в одного учасника п. 22 Тимчасового положення передбачає, що ця процедура потребує погодження з уповноваженим органом, тобто з Мінекономіки. Законом № 1490 було передбачено обов’язкове погодження цієї процедури закупівлі, якщо очікувана вартість перевищувала 30 тис. грн. для товарів і послуг і 300 тис. грн. для робіт. Отже, незалежно від вартості предмета закупівлі, тепер ця процедура потребує погодження з Мінекономіки.

Доповнено перелік випадків, коли проводиться

процедура двоступеневих торгів, зокрема, якщо:

— усі тендерні пропозиції, подані учасниками для участі у відкритих торгах, замовник відхилив через змову учасників щодо ціни відповідного товару, робіт або послуг, а також якщо учасники, які подали тендерні пропозиції, не відповідають вимогам, викладеним у тендерній документації;

— для виконання нових будівельних робіт, які є продовженням подібних будівельних робіт, що відповідають типовому проекту, щодо якого первинний договір про закупівлю було укладено з урахуванням вимог

пп. 33 — 38 Тимчасового положення.

І, крім того,

Тимчасове положення закріпило в окремому пункті 77 обов’язкову інформацію, яку необхідно вказати в оголошенні про проведення процедури двоступеневих торгів.

Тимчасовим положенням

передбачено обов’язкове інформування учасників, які подали заяву на участь у процедурі запиту цінових пропозицій і не присутні на розкритті тендерних пропозицій, про результати торгів. Таку інформацію замовник повинен надати вказаним учасникам протягом шести календарних
днів
.

 

Перехідні положення

Процедури закупівель товарів, робіт і послуг,

початі до 2 квітня, тобто згідно з вимогами Закону № 1490, замовники повинні завершувати з урахуванням правил, установлених Тимчасовим положенням.

Мінекономіки в

листі № 77-27/176 роз’яснило порядок завершення таких процедур закупівель.

Так, якщо

дата розкриття тендерних пропозицій настає після 2 квітня 2008 року, замовник діє в такому порядку:

1) приводить тендерну документацію у відповідність до

Тимчасового положення шляхом унесення до неї змін;

2) розсилає зміни до тендерної документації всім особам, які підтвердили намір узяти участь у відповідній процедурі та яким замовник надав тендерну документацію;

3) продовжує строк подання тендерних пропозицій (рішення про продовження строку подання тендерних пропозицій приймається замовником з урахуванням того, що такий строк повинен бути достатнім для врахування зазначених змін та своєчасного подання тендерних пропозицій, але не меншим ніж три робочі дні);

4) завершує відповідну процедуру закупівлі в порядку, передбаченому

Тимчасовим положенням.

У разі якщо

дата розкриття цінових пропозицій настає після 2 квітня 2008 року, замовник під час проведення зазначеної процедури керується Тимчасовим положенням та не застосовує норми та вимоги (зокрема, зазначені у запиті щодо цінових пропозицій), які суперечать та/або не відповідають Тимчасовому положенню, про що письмово інформує учасників торгів із зазначенням умов і вимог, які не будуть застосовуватись, до дати прийняття тендерним комітетом замовника відповідних рішень.

У разі якщо

розкриття тендерних (цінових) пропозицій відбулося до 2 квітня 2008 року, замовник здійснює розгляд, відхилення, порівняння та оцінку тендерних (цінових) пропозицій відповідно до Тимчасового положення. При цьому замовник не застосовує норми та вимоги (зокрема, викладені у тендерній документації), які суперечать та/або не відповідають Тимчасовому положенню, про що письмово інформує учасників торгів із зазначенням умов і вимог, які не будуть застосовуватись, до дати прийняття тендерним комітетом, утвореним замовником, відповідних рішень.

При цьому у випадку, коли тендерна пропозиція учасника була відхилена з підстав або на виконання вимог, які суперечать

Тимчасовому положенню або ним не передбачені (наприклад, учасника було включено до реєстру недобросовісних учасників; інформація про учасника, який подав тендерну пропозицію, відсутня в тематичному каталозі учасників процедур закупівель, що видавала Тендерна палата України), або оцінка тендерних пропозицій була здійснена в порядку (за методикою) та із застосуванням критеріїв, які суперечать або не відповідають Тимчасовому положенню, замовник повинен здійснити повторний розгляд та оцінку тендерних пропозицій з дотриманням вимог Тимчасового положення.

У разі якщо прийняття тендерним комітетом замовника

рішення про акцепт тендерної пропозиції відбулося до 2 квітня 2008 року, замовник укладає договір про закупівлю в порядку, передбаченому Тимчасовим положенням (крім випадку, коли замовник прийняв рішення про визнання торгів такими, що не відбулися, на підставі того, що здійснення закупівлі перестало відповідати державним потребам унаслідок настання непередбачуваних об’єктивних обставин (дії непереборної сили), які настали після акцепту).

У випадку, коли

до 2 квітня 2008 року замовник не уклав договір про закупівлю в рамках проведення процедури закупівлі в одного учасника, розпочатої до набрання чинності Тимчасовим положенням, завершення такої процедури здійснюється відповідно до Тимчасового положення.

Якщо висновок Міжвідомчої комісії з питань державних закупівель щодо можливості застосування замовником процедури закупівлі в одного учасника не є чинним на дату набрання чинності

Тимчасовим положенням, і при цьому договір про закупівлю на зазначену дату не укладений, замовник застосовує процедуру закупівлі в одного учасника відповідно до Тимчасового положення.

Зміна умов договорів про закупівлю, укладених до 2 квітня 2008 року

, здійснюється на підставі Тимчасового положення.

Розгляд скарг

з приводу порушення замовником процедури закупівлі або прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника стосовно процедур закупівель, які розпочались до 2 квітня 2008 року, здійснюється уповноваженим органом на підставі Тимчасового положення.

Оприлюднення інформації

про процедури закупівлі, розпочаті до 2 квітня 2008 року, здійснюється відповідно до вимог Тимчасового положення.

У разі коли

на процедуру закупівлі, що розпочата до 2 квітня 2008 року, дія Тимчасового положення не поширюється, тендерний комітет замовника до акцепту приймає рішення про припинення проведення відповідної процедури закупівлі з посиланням на Закон № 150 та відповідний пункт Тимчасового положення. Копію зазначеного рішення замовник надсилає всім учасникам відповідної процедури закупівлі протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного
рішення.

При цьому в разі наявності правових підстав, замовник замість зазначеного рішення може до акцепту прийняти рішення про відміну торгів або визнання їх такими, що не відбулися, в порядку, передбаченому

Тимчасовим положенням.

Якщо тендерним комітетом замовника прийнято рішення про акцепт тендерної пропозиції до 2 квітня і при цьому на зазначену закупівлю не поширюється дія

Тимчасового положення, замовник укладає з учасником-переможцем договір про закупівлю відповідно до умов акцептованої тендерної (цінової) пропозиції в строки, передбачені Тимчасовим положенням.

 

Необхідні адреси і телефони

У зв’язку з тим, що замовники і виконавці процедур торгів стикаються з численними питаннями, пов’язаними з практичним застосуванням

Тимчасового положення, наведемо адреси та номери телефонів, які можуть вам знадобитися:

1. Оголошення про проведення процедури закупівлі та її результати, які підлягають обов’язковому опублікуванню в інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель», подаються замовниками за адресою: 01054, м. Київ, ГСП-601, вул. Воровського, 22, 5-й поверх, офіс 69, тел./факс.: (044) 486-38-07 (багатоканальний), 486-31-69, 486-39-49.

2. Офіційна інформація про застосування законодавства про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти розміщується на веб-сайті Мінекономіки за адресою : http://www.me.gov.ua.

Крім того, за цією адресою можна знайти зразки документів, які замовники мають право використовувати при проведенні процедур закупівлі, а також текст

листа № 77-27/176.

3. Телефон гарячої лінії Мінекономіки: тел. (044) 596-67-28, 596-67-24.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі