Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо здійснення податковими органами контролю за додержанням податкового законодавства

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Серпень, 2008/№ 66
В обраному У обране
Друк
Лист від 31.07.2008 р. № 1331/100/13-08

Щодо здійснення податковими органами контролю за додержанням податкового законодавства

 

Лист Вищого адміністративного суду України від 31.07.2008 р. № 1331/100/13-08

 

У зв’язку із виникненням у судовій практиці питань, пов’язаних із порядком здійснення органами державної податкової служби України контролю за додержанням вимог податкового законодавства, на підставі пункту третього частини першої статті 39 Закону України «Про судоустрій України» в порядку надання методичної допомоги Вищий адміністративний суд України вважає за необхідне повідомити таке.

Частиною другою статті 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (в редакції пункту 17 Розділу II Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»)

було визначено, що дія цього Закону не поширюється, зокрема, на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю, контролю за дотриманням бюджетного і податкового законодавства, контролю за дотриманням порядку проведення розрахунків, за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів.

Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України) було визнано неконституційними, зокрема, положення пунктів 10-18 Розділу II Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».

Отже, з моменту набрання чинності рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008 в Законі України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»

відсутні положення, які прямо виключають поширення дії зазначеного Закону на відносини, що виникають під час здійснення конт ролю за дотриманням податкового законодавства.

Разом із тим необхідно звернути увагу на те, що відповідно підпункту 2.1.4 пункту 2.1. статті 2 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державним цільовими фондами» контролюючими органами стосовно податків і зборів, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, є податкові органи

Статус державної податкової служби в Україні, її функції та правові основи діяльності визначаються Законом України «Про державну податкову службу в Україні».

Отже, порядок здійснення органами державної податкової служби своїх функцій, в тому числі щодо контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів, визначається, насамперед, Законом України «Про державну податкову службу в Україні».

Крім того, як зазначено в частині першій статті 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», дія цього Закону поширюється на відносини, пов’язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. В той же час відносини в процесі контролю за дотриманням податкового законодавства

не належать до сфери господарської діяльності, а є відносинами, що виникають у сфері управління. Тому правове регулювання цих відносин здійснюється спеціальним законодавством, і зокрема, Законом України «Про державну податкову службу в Україні».

Таким чином, норми Закону України «Про державну податкову службу в Україні», які визначають порядок здійснення контролю податковими органами за дотриманням вимог податкового законодавства, є спеціальним порівняно з нормами Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Враховуючи наведене, під час вирішення адміністративними судами спорів, пов’язаних із здійсненням контролю за дотриманням вимог податкового законодавства,

правомірність дій органів державної податкової служби, і зокрема, проведення перевірок, слід оцінювати із застосуванням положень Закону України «Про державну податкову службу в Україні».

Зазначений лист пропоную довести до відома суддів окружних адміністративних судів для врахування при здійсненні правосуддя.

Голова Вищого адміністративного суду України О. Пасенюк



коментар редакції

ВАСУ: Закон про основи держнагляду на податкові відносини не поширюється

Перед нами достатньо спірний висновок ВАСУ, який фактично зводиться до

неможливості застосування положень Закону України «Про основ ні принципи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі — Закон № 877) щодо перевірок, які провадяться податковими органами.

З одного боку, ВАСУ зазначає, що в самому Законі № 877, починаючи з 22.05.08 р., уже

відсутні положення, які прямо виключають поширення його дії на відносини, які виникають під час здійснення контролю за дотриманням податкового законодавства. З цим ми повністю згодні, про що неодноразово писали (див., наприклад, «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 47, с. 42).

З іншого боку, зазначається, що відносини у процесі контролю за дотриманням податкового законодавства в принципі не підпадають під визначення предмета регулювання Закону № 877, оскільки «

не належать до сфери господарської діяльності, а є відносинами, які виникають у сфері управління».

З останньою тезою стикаємося не вперше. Подібну логіку відстоював і Мінфін у листі від 31.08.07 р. № 31-21010-04-5/17626 («Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 102). Разом з тим

розділити її ми не можемо. На наш погляд, достатнім аргументом, що спростовує підхід ВАСУ, є ч. 3 ст. 19 Господарського кодексу України (до неї в цьому питанні вже апелював Держпідприємництва в листі від 05.09.2007 р. № 6631), відповідно до якої держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб’єктів господарювання, зокрема, у сфері податкових відносин.

Інакше кажучи,

законодавець (на відміну від ВАСУ) все ж таки вважає, що податкові відносини цілком є сферою, в якій держава здійснює нагляд і контроль за господарською діяльністю, тобто вони вписуються у предмет регулювання Закону № 877. При іншому підході незрозуміло, наприклад, навіщо свого часу податкові відносини прямо було виведено зі сфери дії Закону № 877, якщо вони туди явно не потрапляють.

Крім того, аналогічну позицію зайняв і

Президент України. Недарма в його Указі «Про невідкладні заходи щодо вдосконалення державного регулювання господарської діяльності» від 09.08.08 р. № 698/2008 Кабміну дається доручення внести у двомісячний строк на розгляд Верховної Ради України законопроекти щодо приведення законів України, у тому числі тих, які визначають порядок здійснення контролю за правильністю та своєчасністю стягування податків і зборів (обов’язкових платежів) у відповідність до Закону № 877. Очевидно, це передбачає, що сфери регулювання цих актів і Закону № 877 щонайменше перетинаються.

Більше того, сама ДПАУ в листі від 06.09.07 р. № 8610/6/23-6016/1016 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 102) не оскаржувала необхідність застосування податковими органами положень Закону № 877.

На жаль, з урахуванням думки ВАСУ всі ці аргументи навряд чи сьогодні знайдуть підтримку в судових органах. Хоча думка ВАСУ може виявитися не вирішальною, якщо Верховний Суд України з піднятого питання займе іншу правову позицію.

Дмитро Винокуров

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно