Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо будівництва та придбання житла за бюджетні кошти

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Серпень, 2008/№ 66
Друк
Лист від 22.07.2008 р. № 17/3-06/538-11798

Щодо будівництва та придбання житла за бюджетні кошти

 

Лист Державного казначейства України від 22.07.2008 р. № 17/3-06/538-11798

 

Пунктом 7 Тимчасового положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2008р. № 274 (далі — Тимчасове положення) встановлено, що дія цього Тимчасового положення

не поширюється на випадки, коли предметом закупівлі є придбання нерухомого майна.

Статтею 181 Цивільного кодексу України визначено, що

до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об’єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення. Виходячи із зазначеного, житлові будинки, будівлі, споруди в тому числі і квартири відносяться до об’єктів нерухомого майна.

Відповідно до частини другої статті 331 та частиною першою статті 382 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності на новостворене нерухоме майно (в т.ч. квартира як ізольоване помешкання в житловому будинку, призначене та придатне для постійного у ньому проживання) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна).

Отже, до завершення будівництва (створення майна) особа вважається власником матеріалів, обладнання тощо, які були використані в процесі цього будівництва (створення майна).

Таким чином,

квартира є об’єктом інвестування в об’єкті будівництва, який після завершення будівництва стає окремим майном. До завершення будівництва проінвестованого об’єкта нерухомого майна та прийняття його до експлуатації інвестору належить не право власності на цей об’єкт, а майнові права на нього. Водночас, звертаємо увагу, що пайова (дольова) участь як спосіб фінансування за рахунок бюджетних коштів передбачає укладення відповідного договору, згідно з яким співінвестор (пайовий (дольовий) учасник) перераховує кошти на об’єкт будівництва для отримання у власність житла з визначенням його вартості та технічних параметрів після закінчення робіт, дана операція містить ознаки закупівлі робіт та передбачає укладення договору саме на виконання робіт (на будівництво житла на умовах пайової участі).

Таким чином, інвестування

бюджетних коштів на умовах дольової (пайової) участі у будівництві житла є закупівлею робіт і на нього не поширюється дія пункту 7 Тимчасового положення.

У разі,

якщо предметом закупівлі є житло на первинному або вторинному ринку, будівництво якого вже завершено та виконавець набув право власності на цей об’єкт, то такий предмет закупівлі відповідно до визначення, наведеного у підпункті 18 пункту 2 Тимчасового положення є товаром та передбачає укладання договору купівлі-продажу, і на нього поширюється дія пункту 7 Тимчасового положення.

Зокрема, Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку використання у 2008 році коштів, передбачених у державному бюджеті на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, органів і підрозділів цивільного захисту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації» від 22.02.2008 № 70 передбачено, що:

«

Бюджетні кошти спрямовуються на:

— будівництво житла на земельних ділянках, що належать органам, зазначеним у пункті 1 цього Порядку, або виділені їм із зазначеною метою в установленому порядку (власне будівництво);

— реконструкцію будівель (приміщень) під житло;

— придбання житла на умовах пайової участі;

придбання житла на вторинному ринку».

Аналізуючи наведений перелік, слід відмітити, що дія пункту 7 Тимчасового положення поширюється

лише на придбання житла на вторинному ринку.

Заступник голови Т. Грицун



коментар редакції

Коли житло можна придбати без проведення процедур закупівлі

Перелік товарів, робіт і послуг, закупівля яких здійснюється без застосування процедур тендерних торгів, зазначено в п. 7 Тимчасового положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого постановою КМУ від 28.03.2008 р. № 274

(далі — Тимчасове положення // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 30). У цьому списку, зокрема, згадується придбання нерухомого майна.

Із визначення нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість), наведеного у ст.

181 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV, випливає, що до об’єктів нерухомого майна належать житлові будинки, будови, споруди, у тому числі й квартири.

Чи означає це, що розпорядник бюджетних коштів може придбати будь-яке нерухоме майно без проведення процедур закупівель? Виявляється, що ні. Як роз’яснює Держказначейство, усе залежить від того, який саме об’єкт нерухомості придбавається.

Право власності на новостворене нерухоме житло виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). До моменту завершення будівництва особа є тільки власником матеріалів, обладнання тощо, що використовуються у процесі будівництва

Поки будівництво не завершене і об’єкт не здано в експлуатацію, нерухоме майно є об’єктом інвестування, на який інвестору

не належить право власності, а тільки майнові права на нього.

У зв’язку з цим Держказначейство звертає увагу, що інвестування бюджетних коштів в об’єкт будівництва є

закупівлею робіт, а не товарів, і тому на такі операції не поширюється дія п. 7 Тимчасового положення. Отже, придбання об’єктів нерухомості, будівництво яких не завершено, слід проводити із застосуванням тендерних процедур.

І тільки якщо отримується житло, будівництво якого вже закінчено, і виконавець придбав право власності на цей об’єкт, таке нерухоме майно є

товаром. А отже, такі об’єкти нерухомості придбаваються без проведення процедур закупівель.

Крім того, у листі, що коментується, порушене питання придбання житла для військовослужбовців, осіб рядового чи начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної кримінально-виконавчої служби, органів та підрозділів цивільного захисту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації. Для них житло має придбаватися тільки на вторинному ринку. Тому дія п. 7 Тимчасового положення поширюється на придбання житла зазначеним категоріям тільки на вторинному ринку.

Вікторія Матвєєва

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі