Теми статей
Обрати теми

Аналіз помилок. Ремонт опалювальної системи помилково врахували як послугу

Редакція ПБО
Стаття

Ремонт опалювальної системи помилково врахували як послугу

 

Ситуація

У вересні 2008 року підприємству за договором зі сторонньою організацією було надано послуги з ремонту опалювальної системи офісу: проведено заміну радіаторів, що стали непридатними, а також додано кілька радіаторів у неопалюваному раніше підвальному приміщенні. Вартість послуг склала 7200 грн. (у тому числі ПДВ — 1200 грн.). Підприємство, визнавши послуги, надані сторонньою організацією, звичайним техобслуговуванням опалювальної системи офісного приміщення, а не її ремонтом, понесені витрати віднесло до валових витрат на підставі

п.п. 5.2.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі — Закон про податок на прибуток). У декларації з податку на прибуток за 3 квартали 2008 року суму 6000 грн., сплачену сторонній організації, було відображено в рядку 04.1 «витрати на придбання товарів (робіт, послуг), крім зазначених у 04.11». Підприємство виявило помилку до подання декларації з податку на прибуток за 11 місяців. До моменту отримання послуг установлений на початок звітного періоду 10 % ремонтний ліміт на підприємстві було вичерпано.

 

Порушення

Підприємство неправильно визначило характер наданих сторонньою організацією послуг, порушивши при цьому

пп. 8.7.1 і 5.3.2 Закону про податок на прибуток . Це спричинило завищення валових витрат на 6000 грн. та заниження суми податку на прибуток на 1500 грн.

 

Аналіз ситуації

Річ у тім, що опалювальна система є складовою частиною офісу і в податковому обліку обліковується у складі об’єкта основних фондів групи 1. Відновлення працездатності опалювальної системи як елементу офісу, а також поліпшення експлуатаційних показників такого офісу шляхом установлення радіаторів у неопалюваному підвальному приміщенні визначається як ремонт офісу (об’єкта основних фондів групи 1).

Податковий облік усіх видів ремонтів, що проводяться, регулюється

п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток. Так, платник податків має право в податковому обліку протягом звітного періоду:

— віднести

до валових витрат будь-які витрати, пов’язані з поліпшеннями ОФ (що підлягають амортизації), у сумі, що не перевищує 10 % сукупної балансової вартості всіх груп власних ОФ станом на початок звітного року (при цьому в податковому обліку такі валові витрати відображаються в загальновстановленому порядку — за правилом першої події);

— суму витрат,

що перевищили 10 % ліміт, розподілити пропорційно сумі фактично понесених платником податків витрат на поліпшення ОФ груп 2, 3, 4 або окремих об’єктів ОФ групи 1 та віднести на збільшення балансової вартості ОФ відповідних груп або окремих об’єктів ОФ групи 1 станом на початок розрахункового кварталу. При цьому такі витрати збільшують (створюють) балансову вартість відповідної групи ОФ та відповідно починають амортизуватися з кварталу, наступного за кварталом проведення ремонту або поліпшень та складання акта ремонтних робіт.

При цьому

п.п. 5.3.2 Закону про податок на прибуток чітко встановив обмеження щодо включення до валових витрат витрат, пов’язаних із ремонтом, модернізацією та іншими видами поліпшення основних фондів, якщо сума таких витрат відноситься на збільшення балансової вартості цих об’єктів основних фондів (у частині витрат, що перевищують 10 % сукупної балансової вартості всіх груп основних фондів на початок звітного року). Тобто витрати, що підлягають амортизації, не повинні включатися до складу валових витрат.

У цій ситуації до моменту отримання послуг з відновлення опалювальної системи офісу 10 % ремонтний ліміт, установлений на початок звітного періоду (на 01.01.2008 р.),

уже вичерпано . У зв’язку з цим витрати, понесені підприємством, не повинні були потрапити до валових витрат (п.п. 5.3.2 Закону про податок на прибуток) — причому ні за рядком 04.1, ні за рядком 04.10 декларації з прибутку за 3 квартали 2008 року. Понесені підприємством витрати на ремонт опалювальної системи повинні на 01.10.2008 р. збільшити балансову вартість офісу (об’єкта основних фондів групи 1) та підлягати амортизації з IV кварталу 2008 року.

 

Виправлення помилки

Виправити самостійно виявлені помилки, допущені при складанні декларації з податку на прибуток, можна одним із двох способів:

у поточній декларації;

через уточнюючий розрахунок (УР). При цьому, якщо такі помилки спричинили заниження податкового зобов’язання, то відповідно до п.17.2 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III (далі — Закон № 2181) платник зобов’язаний самостійно нарахувати та сплатити суму штрафних санкцій у розмірі 5 % від такої недоплати та власне недоплату.

При виборі

першого способу виправлення помилки декларацію з податку на прибуток за 11 місяців 2008 року буде заповнено так: у рядку 05.2 «самостійно виявлені помилки за результатами минулих податкових періодів» слід зазначити суму завищених валових витрат 6000 грн. зі знаком «-». Суму штрафу 75 грн. (1500 грн. х 5 %) необхідно відобразити в рядку 22 . При такому порядку виправлення помилки в рядку 04.1 слід до кінця року обліковувати помилкову суму, тобто завищену на суму неправильно врахованого ремонту (6000 грн.).

Крім того, при заповненні декларації за 11 місяців підприємству слід урахувати, що балансову вартість об’єкта основних фондів групи 1 має бути збільшено на 6000 грн., що вплине на суму нарахованої амортизації цього періоду. При розрахунку амортизаційних відрахувань можна скористатися таблицею 2 додатка К1/1 (не прикладаючи цей додаток до декларації). Особливістю нарахування амортизації за цей період є те, що вона визначається розрахунковим шляхом як сума амортизації, нарахованої за три квартали 2008 року, і двох третин амортвідрахувань IV кварталу 2008 року*. Докладніше про особливості заповнення декларації з податку на прибуток за 11 місяців 2008 року див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 94.

* Якщо ж підприємство вже подало декларацію з податку на прибуток за 11 місяців 2008 року, то в нього є можливість подати

нову таку декларацію з відображенням у ній виправлення допущеної помилки, оскільки граничний строк здавання звітності з податку на прибуток ще не закінчився (декларацію за 11 місяців необхідно подати не пізніше 22 грудня 2008 року).

Виправляючи допущену помилку

в уточнюючому розрахунку до декларації за 3 квартали 2008 року необхідно в першому підрядку рядка 2 УР показати код рядка, що виправляється, — «04.1», а під ним у другому підрядку — суму надмірно врахованих валових витрат (6000 грн.) зі знаком «-». У рядку 7 УР необхідно відобразити суму недоплати — 1500 грн. (6000 х 25 %), а в рядку 8 суму 5 % штрафу 75 грн. (1500 х 5 %). При цьому слід зазначити, що суми штрафу і недоплати (1500 грн. та 75 грн.) має бути перераховано до бюджету до подання такого УР (п. 17.2 Закону № 2181).

Після подання УР, заповнюючи поточну декларацію за 11 місяців 2008 року

, підприємство повинне зазначити суму валових витрат з урахуванням виправленої помилки (тобто неначебто завищення валових витрат зовсім не мало місця), а до рядка 15 декларації потрібно перенести значення рядка 14 декларації за 3 квартали 2008 року, збільшивши його на показник рядка 7 УР (1500 грн.). Крім того, у декларації за 11 місяців слід урахувати, що балансова вартість офісу на 01.10.2008 р. збільшиться на 6000 грн. і підлягатиме амортизації.

Матеріал підготувала економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор» Наталія ДЗЮБА

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі