Теми статей
Обрати теми

Думка фахівців офіційних органів. Чи можна бюджетній установі використовувати кошти загального фонду держбюджету на здійснення видатків, передбачених за спецфондом

Редакція ПБО
Стаття

Чи можна бюджетній установі використовувати кошти загального фонду держбюджету на здійснення видатків, передбачених за спецфондом

Бюджетна установа надає платні послуги, оплата за які зараховується до спеціального фонду кошторису. Чи можна використовувати кошти загального фонду держбюджету на виплату заробітної плати за роботи, що виконуються на платних умовах?

Правові засади функціонування бюджетної системи України, її структура, принципи та основи бюджетного процесу викладено в

Бюджетному кодексі України від 21.06.2001 р. № 2542-III (далі — БКУ). Відповідно до ст. 13 БКУ складовими частинами бюджету є загальний та спеціальний фонди. Розподіл бюджету на загальний та спеціальний фонди визначається законом про Державний бюджет України на відповідний рік. Цією ж статтею визначено, що передача коштів між загальним та спеціальним фондами бюджету дозволяється тільки в межах бюджетних призначень шляхом унесення змін до закону про Державний бюджет України чи рішення відповідної ради.

До джерел формування спеціального фонду віднесено власні надходження бюджетних установ, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету. Власні надходження бюджетних установ, які утримуються за рахунок відповідних місцевих бюджетів, належать до джерел формування спеціального фонду місцевих бюджетів. При цьому

Перелік груп власних надходжень бюджетних установ, вимоги щодо їх утворення та напрями використання затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2002 р. № 659.

Витрати спеціального фонду бюджету мають

постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень до спеціального фонду, якщо законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) не встановлено інше.

У 2008 році перерозподіл видатків за бюджетними програмами регулює

ст. 25 р. І Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 р. № 107-VI (далі — Закон про держбюджет-2008). Норми цієї статті стосуються окремих випадків, коли після затвердження бюджетних призначень виникає необхідність у перерозподілі видатків за бюджетною програмою в розрізі КЕКВ. Такий перерозподіл у виняткових випадках здійснюється Мінфіном за обґрунтованим поданням головного розпорядника коштів держбюджету в межах загального обсягу бюджетних призначень окремо за загальним і спеціальним фондами. Перерозподіляти бюджетні призначення за бюджетними програмами в межах загального обсягу головного розпорядника коштів держбюджету, а також збільшувати видатки розвитку за рахунок зменшення видатків споживання (за загальним і спеціальним фондами окремо) можна тільки після погодження з Комітетом Верховної Ради з питань бюджету.

Також слід прийняти до уваги, що

ст. 65 р. І Закону про держбюджет-2008 зобов’язує керівників бюджетних установ утримувати чисельність працівників, військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу і здійснювати фактичні видатки на заробітну плату (грошове забезпечення), включаючи видатки на премії та інші види заохочень або винагород, матеріальну допомогу, тільки в межах фонду заробітної плати (грошового забезпечення), затвердженої кошторисом або планом використання бюджетних коштів. При цьому згідно зі ст. 25 р. І Закону про держбюджет-2008 заборонено збільшувати бюджетні призначення за загальним і спеціальним фондами на оплату праці працівників бюджетних установ за рахунок зменшення інших видатків (за кодом 1110 «Оплата праці працівників бюджетних установ»).

Порядок планування доходів та витрат бюджетної установи за загальним та спеціальним фондами здійснюється відповідно до

Порядку складання, розгляду затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. № 228. Зазначений Порядок містить вимоги щодо планування обсягу надходжень окремо за загальним та спеціальним фондами кошторису та їх розподіл за повною економічною класифікацією на здійснення відповідних видатків, а також на реалізацію пріоритетних заходів, пов’язаних з виконанням установою основних функцій.

Слід зазначити, що установи мають право брати бюджетні зобов’язання, витрачати бюджетні кошти лише

на цілі та в межах, установлених затвердженими кошторисами. Зобов’язання, узяті без відповідних бюджетних асигнувань, не вважаються бюджетними і не підлягають оплаті (ст. 51 БКУ). Узяття таких зобов’язань є бюджетним правопорушенням.

Коригування обсягів узятих бюджетних зобов’язань за загальним фондом кошторису для проведення видатків з цих зобов’язань зі спеціального фонду кошторису здійснюється розпорядником бюджетних коштів відповідно до бюджетного законодавства. Таке коригування проводиться шляхом унесення до кошторису бюджетної установи відповідних змін.

На практиці досить часто встановлюються випадки, коли видатки спеціального фонду покриваються за рахунок коштів загального фонду кошторису установи. Наприклад, для виконання робіт на платних умовах залучаються певні матеріальні і трудові ресурси, а пов’язані з цим видатки покриваються за рахунок загального фонду кошторису бюджетної установи.

Найбільш розповсюдженими порушеннями є використання коштів загального фонду бюджету на виплату заробітної плати за роботи, що виконуються на платних умовах, оплату комунальних послуг, які спожиті при наданні платних послуг. Поширена також практика зарахування на спеціальний рахунок бюджетної установи (за спеціальним фондом кошторису) коштів, які надійшли від орендаря як відшкодування здійснених установою витрат з оплати комунальних послуг, що були оплачені за рахунок коштів загального фонду. При цьому в порушення законодавства видатки загального фонду не відновлюються, а кошти залишаються у розпорядженні спеціального фонду і використовуються в будь-яких інших напрямках.

Чи можна виправити таку ситуацію? Так, шляхом відшкодування безпідставно проведених витрат за загальним фондом кошторису. Таке відшкодування провадиться шляхом

перерахування коштів зі спеціального фонду бюджетної установи до загального і відновлення касових видатків загального фонду кошторису (якщо такі видатки були проведені в межах одного бюджетного періоду).

Якщо кошти повертаються до загального фонду бюджетної установи

з початком нового бюджетного періоду, видатки за якими були проведені в минулі бюджетні періоди, то зазначена сума не може бути відображена як відновлення касових видатків, а повинна бути перерахована до загального фонду державного бюджету (код доходів 24060300 «Інші надходження»).

Ігор ОМЕЛЬЧЕНКО,
начальник відділу КРУ у Харківській област

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі