Теми статей
Обрати теми

Щодо дій посадових осіб органів ДКРС у разі недопущення їх на об’єкт контролю або відмови в наданні документів

Редакція ПБО
Лист від 28.03.2007 р. № 25-18/245

Щодо дій посадових осіб органів ДКРС у разі недопущення їх на об’єкт контролю або відмови в наданні документів

Лист Головного контрольно-ревізійного управління України від 28.03.2007 р. № 25-18/245

 

Головне контрольно-ревізійне управління України, враховуючи збільшення кількості випадків недопущення посадових осіб органів ДКРС на об’єкт контролю або відмови в наданні документів, що стосуються його фінансово-господарської діяльності до 2006 року, повідомляє наступне.

Відповідно до частини першої статті 2 Закону України «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні» головним завданням державної контрольно-ревізійної служби є здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяття зобов’язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності в міністерствах та інших органах виконавчої влади, в державних фондах, у бюджетних установах і

у суб’єктів господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах і в організаціях, які отримують (отримували в періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів та державних фондів або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі — підконтрольні установи), виконанням місцевих бюджетів, розроблення пропозицій щодо усунення виявлених недоліків і порушень та запобігання їм у подальшому.

Статтею 11 Закону України «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні» передбачено проведення планової виїзної ревізії не частіше одного разу на календарний рік. Проте в даному Законі не визначено період, за який може бути здійснена ревізія фінансово-господарської діяльності підконтрольних установ. Оскільки органи ДКРС здійснюють послідуючий контроль, то в практичній роботі, на сьогоднішній день, ревізією фінансово-господарської діяльності охоплюється період до трьох років, якщо протягом цього періоду ревізії на об’єкті контролю не проводились.

Зважаючи на те, що Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання фінансовим порушенням, забезпечення ефективного використання бюджетних коштів, державного і комунального майна», яким було органам ДКРС надано право здійснювати перевірки фінансово-господарської діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки, вступив в дію з 05.01.2006 р., недопущення посадових осіб на об’єкт контролю або ненадання документів, що стосуються його фінансово-господарської діяльності до 2006 року, мотивується тим, що органи ДКРС мають право проводити ревізію тільки за той період, з якого вони отримали на це право, тобто з 05.01.2006 р. При цьому робиться посилання на ст. 58 Конституції України, якою встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 09.02.1999 р. № 1-рп/99 положення частини першої статті 58 Конституції України

стосуються фізичних осіб і не поширюються на юридичних осіб.

Зауважуємо також, що вищезазначений Закон не встановлює відповідальність для об’єктів контролю, а лише надає право органам ДКРС здійснювати контрольні заходи і визначає перелік об’єктів як підконтрольних установ, відповідальність за виявлені правопорушення встановлюється іншими законами України.

Таким чином, у разі виникнення ситуацій

недопущення посадових осіб органів ДКРС на об’єкт контролю або відмови в наданні документів, що стосуються його фінансово-господарської діяльності до 2006 року (за умови необхідності перевірки періоду до 2006 року відповідно до програми ревізії), посадові особи органів ДКРС мають діяти відповідно до п. 23 Порядку проведення інспектування державною контрольно-ревізійною службою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 р. № 550, а у разі заборони судом проводити ревізії з мотивів, передбачених ст. 58 Конституції України, органи ДКРС мають оскаржувати такі рішення судів у встановленому порядку.

Заступник голови С. Бєльчик



комментарі редакції

Повноваження органів ДКРС при проведенні ревізій суб’єктів держсектора економіки

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України про попередження фінансових правопорушень, забезпечення ефективного використання бюджетних коштів, державного та комунального майна» від 15.12.2005 р. № 3202-IV (далі — Закон № 3202) розширено коло об’єктів, підконтрольних органам ДКРС. З моменту набрання чинності цим Законом, тобто з 05.01.2006 р., органи ДКРС набули

права проводити перевірки фінансово-господарської діяльності суб’єктів державного сектора економіки, а також підприємств та організацій, які використовують (використовували в періоді, що перевіряється) державне чи комунальне майно.

У листі, що коментується, ГоловКРУ чітко висловило свою позицію, згідно з якою Закон № 3202 визначає тільки коло підконтрольних об’єктів. На думку відомства, ревізії органів ДКРС можуть охоплювати

період фінансово-господарської діяльності суб’єктів державного сектора економіки не тільки з 05.01.2006 р., а й до 05.01.2006 р., якщо такий період передбачено програмою ревізії.
ГоловКРУ уточнює, що на практиці, як правило, ревізія діяльності об’єкта проводиться за період до трьох років.

У випадках недопуску суб’єктами держсектора економіки перевіряючих на підприємство або при відмові надати їм документи за період фінансово-господарської діяльності до 05.01.2006 р., такі дії підконтрольних об’єктів ГоловКРУ вважає неправомірними. У цих ситуаціях органам ДКРС рекомендується діяти згідно з п. 23 Порядку проведення інспекції державною контрольно-ревізійною службою, затвердженого постановою КМУ від 20.04.2006 р. № 550. Відповідно до цього пункту контролюючий орган про такі факти «письмово інформує правоохоронні органи для проведення заходів, передбачених законодавством». Примітно, що ні цей Порядок, ні інші документи не уточнюють, що ж мається на увазі під «заходами, передбаченими законодавством». На наш погляд, навряд чи правоохоронні органи в межах закону зможуть вплинути на «непідконтрольний» об’єкт контролю.

Реальнішим способом впливу органами ДКРС на підконтрольний об’єкт є застосування до керівника підприємства

адміністративного штрафу згідно зі ст. 1642 КпАП. Інакше кажучи, перешкоджання працівникам органів ДКРС у проведенні ревізії може потягти накладення штрафу в розмірі від 8 до 15 нмдг (від 136 грн. до 255 грн.), за повторні дії протягом року — від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.).

Слід також зазначити, що ГоловКРУ не виключає можливості винесення судом рішення на користь підконтрольного об’єкта, тобто рішення про заборону проведення ревізії фінансово-господарської діяльності до 05.01.2006 р., оскільки рекомендує оскаржувати такі рішення в установленому порядку.

Олена Павленко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі