Теми статей
Обрати теми

Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства статистики України від 15.02.96 № 51 «Про затвердження типових форм первинного обліку касових операцій

Редакція ПБО
Наказ від 09.06.2008 р. № 186

Державний комітет статистики України

 

Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства статистики України від 15.02.96 № 51 «Про затвердження типових форм первинного обліку касових операцій»

 

Наказ від 9 червня 2008 року № 186

(витяг)

 

Відповідно до Закону України «Про державну статистику» та з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до чинного законодавства

наказую:

1. Визнати таким, що

втратив чинність, наказ Міністерства статистики України від 15.02.96 № 51 «Про затвердження типових форм первинного обліку касових операцій».

<...>

Голова О. Осауленко



коментар редакції

Типові форми з обліку касових операцій: НБУ легко нести, та Держкомстату не шкода кинути

Коріння цього наказу Держкомстату слід шукати як у дусі непростих міжвідомчих взаємовідносин (зокрема, з Мінфіном та НБУ), так і (як стверджують сьогодні в Держкомстаті) у букві Закону України «Про державну статистику» у його чинній редакції від 15.12.2005 р. № 3205-IV, а саме в абзаці десятому статті 14 цього Закону, яка установлює обов’язки органів державної статистики: «затверджувати статистичну методологію та звітно-статистичну документацію статистичних спостережень... а також типові форми первинної облікової документації,

необхідної для їх проведення». Цю норму Держкомстат трактує тепер якнайвужче: вважаючи себе зобов’язаним затверджувати типові форми тільки для проведення ним самим власне статистичних спостережень (хоча й у первісній редакції відповідного Закону була така сама норма, але тоді Держкомстат визнавав свій обов’язок затверджувати всі типові форми первинної облікової документації, та на виконання саме цього обов’язку було свого часу видано, зокрема, нині скасований наказ Мінстату від 15.02.96 р. № 51, яким було затверджено такі типові форми з обліку касових операцій: КО-1 «Прибутковий касовий ордер»; КО-2 «Видатковий касовий ордер»; КО-3 «Журнал реєстрації прибуткових та видаткових касових документів»; КО-3а «Журнал реєстрації прибуткових та видаткових касових документів»; КО-4 «Касова книга»; КО-5 «Книга обліку прийнятих та виданих касиром грошей»). Зауважимо, що і сьогодні пунктом 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку (далі — Положення № 88), затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88 (зареєстровано в Мін’юсті 5 червня 1995 року за № 168/704), прямо визначено, що «первинні документи складаються на бланках типових форм, затверджених Міністерством статистики України, а також на бланках спеціалізованих форм, затверджених міністерствами і відомствами України». Цілком очевидно, що Держкомстат своїми діями змушує, зокрема НБУ затвердити всі необхідні типові форми з обліку касових операцій як спеціалізовані. Адже, як відомо, у Положенні про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженому постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637, як відповідні облікові форми документів прямо визначено саме ті форми, які було затверджено скасованим сьогодні наказом Мінстату!

На нашу думку, не варто сприймати ситуацію, що склалася, як кінець світу, а в пошуках виходу слід звернутися до того ж Положення № 88, у пункті 2.4 якого зазначено, що «первинні документи (на паперових і машинозчитуваних носіях інформації) для надання їм юридичної сили і доказовості повинні мати такі

обов’язкові реквізити: назва підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), код форми, дата і місце складання, зміст господарської операції та її вимірники (у натуральному і вартісному виразі), посади, прізвища і підписи осіб, відповідальних за дозвіл та здійснення господарської операції і складання первинного документа». Крім того, у вже цитованому пункті 2.7 Положення № 88 зазначається, що «документування господарських операцій може здійснюватись з використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні обов’язково містити реквізити типових або спеціалізованих форм».

До речі, у цьому контексті слід зауважити, що в недавньому своєму листі від 18.03.2008 р. № 11-113/1052-3143 НБУ щодо порядку заповнення

касових ордерів зазначає буквально таке: «відповідно до пункту 7.9 Положення (№ 637. — Прим. ред.) при перевірці підприємств органами контролю з’ясовується правильність заповнення всіх реквізитів прибуткових і видаткових касових ордерів (проставлення потрібних дат, номерів, сум, зазначення підстав для їх виписки, наявність підписів службових осіб і одержувачів коштів, відбитків печаток та штампів, підписів про отримання готівки, правильність оформлення депонованих сум тощо)».

Отже, у ситуації, що склалася, розумно і надалі (до затвердження НБУ відповідних спеціалізованих форм чи іншого вирішення суперечності, що виникла) користуватися звичними формами бланків з обліку касових операцій (навіть без обов’язкового раніше зазначення на них реквізитів скасованого сьогодні наказу Мінстату).

І останнє. У руслі недавніх подій, пов’язаних з відміною «суворості» бланків довіреностей на одержання ТМЦ, мабуть, слід чекати скасування наказу Мінстату від 21.06.96 р. № 192, яким було затверджено як бланки суворого обліку типові форми № М-2 і М-2б. У будь-якому випадку, при самостійному виготовленні «несуворого» бланку довіреності, зараз вже немає жодного резону зазначати на ньому реквізити того наказу Мінстату, а слід дотримуватися саме такої форми, яку встановлено чинною редакцією відповідної Інструкції, затвердженої наказом Мінфіну від 16.05.96 р. № 99 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 44, с. 8).

Олександр Голенко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі