Теми статей
Обрати теми

Що робити із залишками бланків довіреностей, які перестали бути «суворими»?

Редакція ПБО
Стаття

Що робити із залишками бланків довіреностей, які перестали бути «суворими»?

 

Виключення довіреностей з переліку бланків документів суворого обліку викликало низку запитань від бухгалтерів, які щодня з ними працюють. Спробуємо роз’яснити ситуацію, що склалася, відповівши на запитання, що виникають найчастіше.

Микола ШПАКОВИЧ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Постанова № 381

— постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни в додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 283 та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 6 червня 2007 р. № 809» від 17 квітня 2008 р. № 381.

Постанова № 283

— постанова Кабінету Міністрів України «Про встановлення порядку виготовлення бланків цінних паперів і документів суворого обліку» від 19.04.93 р. № 283.

Порядок № 116

— Порядок визначення розміру збитків від розкрадань, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджений постановою КМУ від 22.01.96 р. № 116.

Інструкція № 99

— Інструкція про порядок реєстрації виданих, повернутих і використаних довіреностей на одержання цінностей, затверджена наказом Міністерства фінансів України від 16.05.96 р. № 99.

Наказ № 647

— наказ Міністерства фінансів України від 05.05.2008 р. № 647.

 

Розглянемо зміни, що відбулися, у хронологічному порядку.

Усе почалося

з постанови № 381, якою Кабмін виключив з номенклатури бланків документів суворого обліку (додаток до Постанови № 283) бланки довіреностей на видачу майна. Зміни набули чинності 17.04.2008 р. У суб’єктів господарювання відразу виникли запитання щодо можливості подальшого застосування недовикористаних довіреностей на суворих бланках, їх обліку за балансом, ведення попередніх регістрів, де відображалися суворі бланки тощо.

Проте на цьому справа не закінчилося, практично ті самі запитання, але вже в іншому контексті виникли після змін до

Інструкції № 99, які було внесено наказом Мінфіну № 647(див. с. 5) і набувають чинності з 01.06.2008 р.

Тому відповімо на запитання наших читачів у розрізі двох часових періодів: перший

з 17.04.2008 р. до 01.06.2008 р., другий — починаючи з 01.06.2008 р.

 

Доля колишніх «суворих» довіреностей у період з 17.04.2008 р. до 01.06.2008 р.

У цей період відповіді на поставлені читачами запитання знайти було нескладно, вони цілком очевидні, адже сама форма бланка не змінилася, а тільки втратила свою суворість. Отже, приступимо до їх розгляду.

 

Чи можна застосовувати «суворі» бланки для оформлення довіреностей?

До 01.06.2008 р. «суворі» бланки однозначно можна було використовувати за їх прямим призначенням — для оформлення довіреностей, оскільки їх форма повністю відповідала вимогам

Інструкції № 99.

 

Що робити із залишками невикористаних

«суворих» бланків?

У зв’язку з тим, що бланки довіреностей перестали бути «суворими», відпала необхідність обліковувати їх на позабалансовому рахунку 08 «Бланки суворого обліку».

Тому залишки невикористаних бланків необхідно перевести до розряду звичайних (несуворих) бланків, для цього скласти документ довільної форми, в якому як підставу для списання зазначити: «У зв’язку з виключенням з номенклатури бланків суворого обліку», та списати їх з рахунка 08 на суму виходячи з ціни 1 грн. 50 коп. за 1 бланк (позиція Мінфіну з цього приводу викладена на с. 59).

 

Чи змінився порядок оформлення та ведення обліку довіреностей?

Втрата бланком довіреності статусу бланка суворого обліку звільнила бухгалтерів від ведення спеціальної «суворої» первинної документації, затвердженої

наказом Мінстату «Про затвердження типових форм первинного обліку бланків суворої звітності» від 11.03.96 р. № 67.

Проте, як і раніше, облік довіреностей слід було вести в журналі обліку виданих довіреностей (

додаток 2 до Інструкції № 99).

А ось притягти до відповідальності осіб, винних у втраті або псуванні бланків довіреностей, та стягнути п’ятикратний розмір від номінальної вартості загублених (зіпсованих) бланків відповідно до

п. 7 Порядку № 116 з 17.04.2008 р., уже не можна.

 

Доля колишніх «суворих» довіреностей у період починаючи з 01.06.2008 р.

Щоб розібратися в ситуації, перелічимо зміни до

Інструкції № 99, які внесено Мінфінівським наказом № 647 (зміни набувають чинності з 01.06.2008 р.). Отже:

— виключено вимогу

п. 3 стосовно того, що (ф. № М-2 і ф. № М-2б) є документами суворої звітності. Тепер зазначений пункт передбачає: бланки довіреностей (додаток 1) видаються після їх реєстрації в Журналі реєстрації довіреностей (додаток 2), який повинен бути пронумерований, прошнурований та скріплений печаткою, а також підписами керівника і головного бухгалтера підприємства. Нумерація виданих протягом року довіреностей є наскрізною;

— виключено вимоги

п. 14 щодо «особливого» обліку «суворих» бланків довіреностей, а також вартість бланка довіреності (1 грн. 50 коп.) для позабалансового обліку. Тепер цей пункт передбачає наявність довіреності для одержання цінностей з відповідального зберігання та ремонту, а також на одержання цінностей від фізичної особи — підприємця;

— у примітках до додатків 1 і 2 вилучено знак «N»;

— у формі довіреності вилучено слова «

бланк суворої звітності» та в назві змінено поля, що передбачають серію і шестизначний номер, на знак «N», який передбачає самостійну нумерацію довіреностей;

— також вилучено додатки 3 і 4, якими було встановлено форми Акта списання бланків довіреностей та Довіреності № М-2б відповідно.

Тепер безпосередньо запитання.

 

Чи можна застосовувати «старі» бланки для оформлення довіреностей?

Запитання виникло у зв’язку з тим, що Мінфін, хай і незначно, але змінив форму бланка. Проте Мінфін великодушно дозволив продовжувати використовувати старі суворі бланки (див. с. 59).

 

Чи змінився порядок оформлення та ведення обліку довіреностей?

Облік таких бланків продовжуємо вести на рахунку 209 «Інші матеріали», з перерахунком в податковому обліку за

п. 5.9 Закону про податок на прибуток до моменту їх списання з рахунка 209.

Хоча залежно від величини істотності інформації, установленої на підприємстві, операції з придбання бланків можуть не відображатися на рахунках обліку запасів, а їх вартість — безпосередньо списуватися до складу витрат звітного періоду (докладніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 88, с. 43).

Порядок оформлення та обліку виданих довіреностей не змінився. Їх, як і раніше, слід ураховувати в

Журналі реєстрації довіреностей (додаток 2 до Інструкції № 99), форма якого не змінилася. Єдина новина — наскрізна нумерація довіреностей протягом року.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі