Стосовно ведення касової книги відокремленим підрозділом
Лист Національного банку України від 06.02.2008 р.
№ 11-113/423-1352
Національний банк України розглянув <...> запит <...> щодо надання роз’яснення стосовно ведення касової книги відокремленим підрозділом та в межах компетенції повідомляє.
Відокремлені підрозділи підприємств, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням реєстратора розрахункових операцій (далі — РРО) або розрахункової книжки (далі — РК) та веденням книги обліку розрахункових операцій (далі — КОРО), але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, касової книги не ведуть (абзац 4 пункту 4.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 № 637 (далі — Положення).
При здаванні відокремленим підрозділом виручки до банку одним із зазначених у <...> запиті способів (самостійно, через службу інкасації, самостійно до каси головного підприємства) видача готівки з місця проведення розрахунків відповідно до пункту 4.5 Порядку реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 01.12.2000 № 614, повинна реєструватись через РРО з використанням операції «службова видача» та обліковуватись у КОРО.
Таким чином, у разі
якщо відокремлений підрозділ виручку від продажу товарів фіксує через реєстратор розрахункових операцій, але не виконує операції з приймання готівки за продану продукцію (товари, роботи, послуги) з оформленням її прибутковими касовими ордерами, а також з видачі готівки на виплати, пов’язані з оплатою праці, виробничі (господарські) потреби, інші операції з оформленням їх видатковими касовими ордерами і відомостями, то такий відокремлений підрозділ не оформлює касові операції касовими ордерами і згідно з вимогами пункту 4.2 Положення касової книги не веде.Виконавчий директор з питань
готівково-грошового обігу О. Дащенко
коментар редакції
Відокремлений підрозділ — з РРО та без касової книги
Тему ведення касової книги у структурному підрозділі, обладнаному РРО, ми порушували не так давно — див. статтю «РРО з касовою книгою, ліміт відокремленого підрозділу, зберігання готівки (за листами НБУ)» // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 103.
У цьому номері ми докладно обмірковували таке питання.
Чи слід вести касову книгу відокремленому підрозділу (магазину, кіоску, палатці), що не здійснює з готівкою інших операцій, крім приймання виручки через РРО (КОРО), і при цьому:— самостійно здає виручку до банку;
— здає виручку до банку через службу інкасації;
— самостійно здає виручку до каси головного підприємства.
Питання виникло не на пустому місці, його спровокувала суперечність норм пп. 4.2 і 3.7 Положення № 637.
З одного боку, згідно з абзацом четвертим п. 4.2: «Відокремлені підрозділи підприємств.., що здійснюють розрахунки готівковими коштами із застосуванням РРО або РК та веденням КОРО, але не провадять операцій з приймання (видачі) готівкових коштів за касовими ордерами, а також підприємці касової книги не ведуть». З іншого боку, у п. 3.7 прямо зазначено: «Приймання отриманих з банку готівкових коштів та видача готівкових коштів з каси для здавання її до банку оформляються відповідними касовими ордерами (прибутковими та видатковими) з відображенням такої касової операції в касовій книзі...».Не повторюючи всього ланцюжка міркувань, нагадаємо наш висновок. При формальному підході до норм Положення № 637, на наш погляд, під час здавання виручки відокремленим підрозділом:
а)
безпосередньо до банку — потрібно «проводити» виручку через касову книгу, як того вимагає п. 3.7;б) до каси
головного підприємства — не потрібно заводити касову книгу окремо на такий відокремлений підрозділ, як це передбачено п. 4.2.Мало того, наш висновок було підкріплено листом НБУ від 25.05.2007 р. № 11-110/2058-5398)» // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 103
, де стосовно підприємств, що працюють з РРО, записано таке: «Згідно з пунктом 4.1 Положення для забезпечення здійснення розрахунків готівковими коштами підприємства повинні мати касу (приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків), а всі надходження та видачі готівкових коштів у національній валюті відображати в касовій книзі (пункт 4.2 Положення)».Тут важливо додати, що податківці, які мають право штрафувати за касові порушення, узяли на озброєння лист НБУ від 25.05.2007 р. № 11-110/2058-5398, про що повідомили в листі ДПАУ від 08.08.2007 р. № 15658/7/23-7017.
Звичайно, такого висновку ми дійшли виключно на підставі формального прочитання норм Положення № 637. Однак логічнішим виглядав би інший варіант розвитку подій: формулювання п. 4.2 в останній редакції було запроваджено НБУ саме з метою масштабнішого звільнення «відокремлених» від касової книги. Тому ми знову вирішили звернутися до Нацбанку і прямо запитати щодо обов’язковості ведення касової книги у відокремленому підрозділі, обладнаному РРО.
І відповідь нас порадувала відсутністю формалізму та наявністю лібералізму. У листі, що коментується, НБУ
однозначно заявив, що в усіх перелічених вище випадках здавання виручки відокремлений підрозділ, що працює з РРО, не повинен вести касову книгу.Що ж, ми вітаємо цю позицію НБУ, особливо враховуючи складнощі оформлення ПКО та ВКО після 01.01.2008 р., коли їм присвоїли статус «суворих» бланків.
Разом з тим хотілося б почути таке саме підтвердження і від податківців, які, власне, і штрафують. Нагадаємо, що в період дії «касового» Положення — попередника Положення № 637 — представники податкових органів аргументували обов’язковість ведення касової книги відокремленими підрозділами, які працюють з РРО і здають виручку відразу до банку, нормами п. 3.6, що кореспондує з п. 3.7 Положення № 637 (див. «Вісник податкової служби України», 2004, № 13).
Наталія Яновська