Оскарження податкової вимоги
Платник податків, який отримав податкове повідомлення про донарахування суми податкових зобов’язань і не розпочав процедуру його адміністративного оскарження у відведений 10-денний строк, одержує від податкового органу податкову вимогу. Чи можна оскаржити таку податкову вимогу?
(м. Севастополь)
Так
, можна (причому як в адміністративному, так і в судовому порядку), але при цьому потрібно мати на увазі, що сума, яка оскаржується (перейшла з податкового зобов’язання в розряд податкового боргу), залишатиметься узгодженою. Розглянемо цю ситуацію докладніше.Як відомо, особливості адміністративного та/або судового оскарження рішень контролюючих органів обумовлено
п. 5.2 Закону № 2181. Почнемо з адміністративного оскарження.Відразу зауважимо: прямо про можливість оскарження податкових вимог у
п.п. 5.2.2 Закону № 2181 не зазначається, а тільки вказується на можливість адміністративного оскарження платником податків у 10-денний строк податкового повідомлення або іншого рішення контролюючого органу. Разом з тим, якщо звернутися до Положення № 29, розробленого під Закон № 2181, то в його п. 2 прямо зазначається, що це Положення визначає порядок оскарження в адміністративному порядку як податкових повідомлень про визначення сум податкових зобов’язань, штрафних (фінансових) санкцій, так і податкових вимог щодо сум податкового боргу. Отже, як бачимо, Положення № 29 допускає можливість оскарження платником податків в адміністративному порядку також і податкових вимог (з дотриманням відведеного для цього 10-денного строку). До речі, зауважимо, що «спустившись вниз згідно із Законом № 2181» висновок про можливість адміністративного оскарження податкових вимог можна зробити також на підставі положень його п. 6.5 зі статті 6, що обумовлює порядок направлення платнику податків податкових повідомлень і податкових вимог.Крім того, у запасі у платника податків також завжди є інший варіант — оскаржити рішення контролюючого органу
в судовому порядку. Адже п.п. 5.2.5 Закону № 2181 прямо передбачає, що (з урахуванням строків давності) платник податків має право оскаржити в суді рішення контролюючого органу про нарахування податкового зобов’язання в будь-який момент після отримання відповідного податкового повідомлення. Причому звернутися до суду платник податків має право як протягом розпочатої процедури адміністративного оскарження, так і не починаючи її. Про випадки судового оскарження платник податків має повідомити контролюючий орган, чиє рішення оскаржується.Таким чином, платник податків
може оскаржити податкову вимогу в адміністративному та/або судовому порядку. Щоправда, у цьому випадку потрібно мати на увазі одну особливість. За загальним правилом, установленим п.п. 5.2.2 Закону № 2181, якщо платник податків не розпочинає в 10-денний строк процедуру оскарження, то податкове зобов’язання платника податків, нараховане контролюючим органом, вважається узгодженим у день отримання податкового повідомлення. При цьому не сплачена протягом 10 днів з дня отримання податкового повідомлення зазначена в ньому донарахована та узгоджена сума стає податковим боргом і контролюючий орган, вимагаючи його погашення, має право надіслати платнику податків податкову вимогу — письмову вимогу погасити таку суму. Отже, при оскарженні податкової вимоги оскаржуватиметься вже податковий борг, тобто узгоджені та своєчасно не сплачені податкові зобов’язання. І така їх «узгодженість» зберігатиметься на весь період оскарження (а отже, крім можливих штрафів, за цей час також нараховуватиметься й пеня). А от остаточно вирішити ситуацію щодо необхідності погашення донарахованих сум можна тільки за результатами оскарження.Людмила Солошенко, економіст-аналітик