Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Чим керуватися вже створеним АТ?

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Листопад, 2008/№ 91
В обраному У обране
Друк
Стаття

Чим керуватися вже створеним АТ?

 

Це запитання найбільше хвилює існуючі сьогодні ВАТ і ЗАТ, оскільки після набуття чинності Законом про АТ вимоги до діяльності акціонерних товариств істотно зміняться. Подивимося, як на нього відповів законодавець.

Олена УВАРОВА, юрист Видавничого будинку «Фактор»

 

Для відповіді на запитання, який із законодавчих актів —

ЦКУ, ГКУ, Закон про госптовариства чи Закон про АТ — після набуття чинності останнім повинен застосовуватися до ЗАТ і ВАТ, необхідно звернутися до Прикінцевих та перехідних положень Закону про АТ. Із них випливає, що значення матимуть два часові моменти:

1) момент набуття чинності

Законом про АТ: через 6 місяців із дня опублікування, тобто 30 квітня 2009 року;

2) момент втрати чинності

статтями 1 — 49 Закону про госптовариства в частині, що стосується акціонерних товариств: через 2 роки з дня набуття чинності Законом про АТ, тобто 1 травня 2011 року.

Згідно з

ч. 5 Розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» статути та інші внутрішні положення акціонерних товариств, створених до 30 квітня 2009 року, підлягають приведенню у відповідність до норм Закону про АТ не пізніше ніж до 1 травня 2011 року. Якщо цього у зазначений період не буде зроблено, акціонери такого АТ мають право звернутися до суду з позовом про приведення статуту товариства у відповідність до вимог Закону про АТ.

Із наведених положень можна зробити висновок, що і вимоги

Закону про АТ стануть обов’язковими для створених до набуття ним чинності акціонерних товариств з моменту приведення їх статутів у відповідність до цього Закону.

Водночас можлива ситуація, коли приписи

Закону про АТ набувають для раніше створених АТ обов’язкового характеру. Таку ситуацію визначено в ч. 6 Прикінцевих та перехідних положень: у разі якщо після 30 квітня 2009 року загальні збори ЗАТ чи ВАТ приймають рішення про зміну розміру статутного капіталу, деномінацію акцій та емісію цінних паперів, таке товариство зобов’язане привести свою діяльність у відповідність до Закону про АТ та внести відповідні зміни до статуту та інших внутрішніх документів товариства. Серед зазначених змін буде і зміна назви типу товариства — із ЗАТ і ВАТ на приватні та публічні АТ. Невнесення таких змін до статуту та інших внутрішніх документів АТ — підстава для відмови в державній реєстрації випуску цінних паперів цього товариства.

Підсумуємо.

ЗАТ і ВАТ до того моменту, поки не приведуть свої статути у відповідність до Закону про АТ (а зробити це необхідно до 1 травня 2011 року, якщо до цієї дати буде прийнято одне з зазначених вище рішень, то відповідно раніше) продовжують керуватися Законом про госптовариства і прийнятими на його підставі статутами.

Цікаво, що до самого останнього моменту питання про «перехідний період» для ЗАТ і ВАТ у законопроектах вирішувалося по-іншому. Ще в другому читанні депутати голосували за законопроект, в якому передбачалося, що протягом 5 років після набуття чинності

Законом про АТ відкриті акціонерні товариства мають привести свої установчі документи у відповідність до цього Закону. Закриті акціонерні товариства взагалі повинні були не потрапити під дію Закону про АТ і у своїй діяльності продовжували б керуватися Законом про госптовариства та своїми статутами (створення нових ЗАТ після набуття чинності Законом про АТ планувалося заборонити).

Однак, як бачимо, Верховна Рада вирішила відмовитися від створення такого трирівневого режиму правового регулювання діяльності АТ (коли нові АТ діють згідно із

Законом про АТ, для ВАТ він стає обов’язковим через 5 років після набуття чинності, а ЗАТ продовжують працювати згідно із Законом про госптовариства).

На завершення звертаємо також увагу, що

до 30 квітня 2009 року повинна з’явитися низка підзаконних нормативно-правових актів, розроблених ДКЦПФР на виконання Закону про АТ. Це, зокрема:

— Порядок реєстрації та опублікування відомостей про створення акціонерного товариства однією особою або про придбання одним акціонером всіх акцій товариства;

— Порядок збільшення (зменшення) статутного капіталу акціонерного товариства;

— Порядок формування та використання спеціального фонду для виплати дивідендів за привілейованими акціями*;

* Створення такого фонду може бути передбачено статутом АТ.

— Порядок здійснення консолідації і дроблення акцій товариства;

— Порядок емісії акцій та облігацій для переведення зобов’язань АТ у цінні папери.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно