Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Пошта редакції. Оцінка запасів при їх вибутті

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Листопад, 2008/№ 92
В обраному У обране
Друк
Відповідь на запитання

Оцінка запасів при їх вибутті

 

Підприємство, основним видом діяльності якого є виготовлення меблів, при відпуску запасів у виробництво застосовує метод нормативних витрат. Чи враховується при відпуску запасів у виробництво за нормою послідовність їх надходження?

Чи використовується в податковому обліку для оцінки вибуття запасів метод собівартості останніх за часом надходження запасів (ЛІФО)?

(м. Харків)

 

Відповідно до

п. 16 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.10.99 р. № 246 (далі — П(С)БО 9), підприємство може використовувати для оцінки запасів, що відпускаються у виробництво, метод нормативних витрат. Як правило, він застосовується на підприємствах обробних галузей промисловості при масовому та серійному виробництві складної продукції.

Згідно з

п. 21 П(С)БО 9 та п. 2.20 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. № 2, метод нормативних витрат базується на застосуванні затверджених підприємством норм витрат на виробництво одиниці продукції (робіт, послуг). Обчислюються такі норми з урахуванням нормальних рівнів використання запасів, праці, виробничих потужностей та діючих цін.

Однак норми витрат можуть відрізнятися від реальних витрат, що визначають фактичну собівартість одиниці продукції (робіт, послуг). Для забезпечення максимального наближення нормативних витрат до фактичних, підприємству необхідно:

— регулярно аналізувати відхилення від норм, які в разі потреби можуть переглядатися;

— коригувати оцінку готової продукції (робіт, послуг) за нормативними витратами на дату балансу до фактичної виробничої собівартості.

Таким чином, відпуск сировини та матеріалів для виробництва готової продукції при використанні методу нормативних витрат здійснюється виходячи з

установлених норм витрат. При відпуску матеріалів у виробництво за нормативною вартістю не враховується послідовність надходження запасів. Пояснюється це тим, що суть цього методу оцінки полягає в застосуванні єдиних установлених норм до матеріальних цінностей одного найменування або однорідної групи, що відпускаються на виробництво готової продукції, незалежно від дати їх надходження.

Тепер перейдемо до другого запитання. Для відповіді на нього звернемося до

Закону про податок на прибуток. Так, згідно з абзацом восьмим п. 5.9 зазначеного документа в цілях податкового обліку платник податків на свій вибір здійснює оцінку вибуття запасів за одним з методів бухгалтерського обліку, визначених в П(С)БО 9:

— ідентифікованої вартості відповідної одиниці запасів;

— середньозваженої вартості однорідних запасів;

— вартості перших за часом надходження запасів (ФІФО);

— нормативних витрат;

— ціни продажу запасів (виключно для запасів, які реалізуються через роздрібну торгівлю).

Як бачимо, для цілей податкового обліку можуть застосовуватися всі методи оцінки вибуття запасів, закріплені в

п. 16 П(С)БО 9. Метод собівартості останніх за часом надходження запасів (ЛІФО) було вилучено із зазначеного переліку наказом Мінфіну України від 22.11.2004 р. № 73. У зв’язку з цим його не можна застосовувати при розрахунку приросту (убутку) балансової вартості запасів за п. 5.9. Закону про податок на прибуток.

Марина Ковенко, економіст-аналітик

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно