Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

ПДВ. Легковий автомобіль переобладнано у спеціальний: як бути із «вхідним» ПДВ

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Листопад, 2008/№ 93
В обраному У обране
Друк
Відповідь на запитання

ПДВ

 

Легковий автомобіль переобладнано у спеціальний: як бути із «вхідним» ПДВ

 

Підприємство придбало легковий автомобіль (6 пасажирських місць). У подальшому легковий автомобіль було переобладнано у спеціальний. Переобладнаний транспортний засіб пройшов перереєстрацію в органах ДАІ МВС України та використовується підприємством у своїй господарській діяльності. Чи можна суму ПДВ, сплачену при придбанні цього автомобіля, відновити у складі податкового кредиту?

(м. Київ)

 

Спочатку нагадаємо, що

п.п. 7.4.2 Закону про ПДВ не дозволяє врахувати у складі податкового кредиту суми ПДВ, сплачені платником податків при придбанні легкового автомобіля (крім таксомоторів), який включається до складу основних фондів.

Щоб з’ясувати, чи поширюється на ситуацію, що розглядається, ця норма

Закону про ПДВ, потрібно визначити, до якої категорії належить транспортний засіб, що використовується підприємством.

Звернемося до

Закону про автотранспорт. Його ст. 1 відносить до легкових автомобілів автомобілі, що за своєю конструкцією та обладнанням призначені для перевезення пасажирів з кількістю місць для сидіння не більше 9 з місцем водія включно.

Отже, легковими можна вважати тільки автомобілі:

— сконструйовані виключно для перевезення пасажирів. Автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначено для перевезення

вантажів, класифікується як вантажний, а автомобіль, призначений для виконання спеціальних робочих функцій — це автомобіль спеціального призначення (для аварійного ремонту, автокран, пожежний, автобетономішалка, вишка розвідувальна або бурова на автомобілі, для транспортування сміття та інших відходів, технічна допомога, автомобіль прибиральний, автомобіль-майстерня, радіологічна майстерня, автомобіль для пересувних телевізійних та звукових станцій тощо);

— обладнані місцями для сидіння, причому не більше 9 з місцем водія включно. Якщо подібний автомобіль має кількість місць для сидіння

більше 9 з місцем водія включно — це вже автобус.

При переобладнанні легкового автомобіля у транспортний засіб

спеціального призначення його вже навряд чи можна назвати легковим ні в розумінні Закону про автотранспорт, ні в розумінні Порядку № 338, де також зазначено, що спеціальний автомобіль — це автомобіль, який за своєю конструкцією та обладнанням призначено для виконання спеціальних робочих функцій.

За докладнішою інформацією щодо класифікації транспортних засобів варто звернутися до

листа ДПАУ від 22.06.2006 р. № 3490/П/17-0315. Згідно з роз’ясненнями цього відомства, транспортні засоби, залежно від типів та призначення, поділяються на:

пасажирські, виходячи з кількості визначених виробником автомобіля місць для пасажирів (товарні позиції 8702 або 8703 за УКТ ЗЕД);

вантажопасажирські та вантажні (товарні позиції відповідно 8703 і 8704 за УКТ ЗЕД);

спеціального призначення (товарна позиція 8705 за УКТ ЗЕД) — спеціально сконструйовані або пристосовані для розміщення різних пристроїв, що надають їм можливість виконувати певні нетранспортні функції, тобто основною метою використання транспортного засобу цієї товарної позиції не є перевезення людей або вантажів.

Вирішальним фактором віднесення транспортного засобу до відповідної товарної позиції класифікації є

технічні умови, сфера застосування та призначення, визначені заводом-виробником при виробництві конкретної моделі транспортного засобу або її модифікацій.

Податковий орган констатує, що остаточну приналежність транспортного засобу до тієї чи іншої категорії можна визначити

за допомогою інформації, що міститься в реєстраційних документах. Це пов’язане з тим, що при проходженні державної реєстрації в цих документах проставляється позначка про призначення автомобіля на підставі документів постачальника (див. ст. 19 Закону про автотранспорт).

А згідно з

пп. 35, 38 Правил № 1388 зміна моделі транспортного засобу в результаті переобладнання, заміни двигуна або кузова та інших складових частин, що мають ідентифікаційні номери, потребує його перереєстрації в органах ДАІ УМВС України. Власнику переобладнаного транспортного засобу видається нове свідоцтво про реєстрацію із зазначенням нових складових частин або особливостей конструкції, що виникли в результаті її зміни.

Тому, якщо автомобіль придбавався як легковий (за техпаспортом), то сума ПДВ згідно з вимогами

п.п 7.4.2 Закону про ПДВ не повинна була потрапити до податкового кредиту. Подальше переобладнання автомобіля у спеціальний ніяк не може вплинути (змінити) на порядок податкового обліку такої суми ПДВ: профільний Закон не передбачає відновлення ПДВ.

Інша справа, якби первісно придбаний автомобіль реєструвався як спеціальний, тоді заборона на податковий кредит з

п.п. 7.4.2 Закону про ПДВ не діяла б.

Якщо ж при придбанні в техпаспорті автомобіля зазначено, що він

легковий, можна спробувати довести, що «вхідний» ПДВ потрапить до валових витрат підприємства на підставі п.п. 5.3.3 Закону про податок на прибуток. У всякому разі шанс на успіх у цій справі дають постанова господарського суду в м. Києві від 19.10 2006 р. у справі № 32/509-А (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 4) та лист Комітету Верховної Ради з питань фінансів та банківської діяльності від 02.03.2007 р. № 06-10/10-199 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 30).

Хоча ДПАУ з цього приводу не виявляє лібералізму і вважає, що «вхідному» ПДВ щодо легкових авто немає місця ні в податковому кредиті, ні у валових витратах, не збільшує він і балансову вартість основних фондів групи 2, до якої належить автотранспорт (див.

листи від 12.01.2007 р. № 329/7/16-1517-26 і від 30.07.2008 р. № 7384/6/16-1516).

Отже, тут маємо конфлікт інтересів (

п.п. 4.4.1 Закону № 2181), який загалом повинен вирішуватися на користь платника податків.

Наталя Білова, економіст-аналітик

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно