Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Рекламні акції. Рекламна роздача безоплатно отриманої імпортної продукції

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Листопад, 2008/№ 93
В обраному У обране
Друк
Відповідь на запитання

Рекламні акції

 

Рекламна роздача безоплатно отриманої імпортної продукції

 

Підприємство безоплатно одержує від іноземного партнера зразки продукції, яку він виробляє. При їх ввезенні на митну територію України підприємство-імпортер сплачує ПДВ та всі митні платежі. Згодом ці зразки безоплатно розповсюджуються серед потенційних покупців. Чи можна в такій ситуації суму ввізного ПДВ включити до складу податкового кредиту? Як відображаються в податковому та бухгалтерському обліку операції з безоплатного отримання та подальшої роздачі імпортних рекламних зразків товарів?

(м. Львів)

 

Почнемо з безоплатного отримання від нерезидента рекламних зразків товарів.

Як ви знаєте,

п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ дозволяє включити до складу податкового кредиту звітного періоду суми ПДВ (з урахуванням 20 % обмеження), нараховані (сплачені) при придбанні товарів (у тому числі при їх імпорті), за умови використання їх в оподатковуваних операціях у межах госпдіяльності платника податків.

На думку ДПАУ, при

безоплатному отриманні товару, що імпортується, ввізний ПДВ, сплачений при митному оформленні, до податкового кредиту не включається (див. листи від 08.08.2007 р. № 3655/Т/16-1515-20 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 70, від 07.11.2007 р. № 22703/7/16-1117 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 15).

Свою позицію податківці обґрунтовують тим, що безоплатно отримані товари

не вважаються придбаними.

Погодитися з цим складно, оскільки ні в

Законі про податок на прибуток, ні в Законі про ПДВ не визначено термін «придбання» (на відміну від терміна «поставка» або «продаж»). А з юридичної точки зору під придбанням розуміються будь-які варіанти отримання майна у власність, у тому числі в результаті договорів купівлі-продажу, міни, дарування... Інакше кажучи, безоплатне отримання слід вважати придбанням. Податківці ж дуже вузько розуміють термін «придбання» — тільки як платне придбання.

Утім, донедавна самі ж представники податкової служби дозволяли в деяких ситуаціях збільшувати податковий кредит на суму імпортного ПДВ, незважаючи на те що в результаті здійснення цих операцій платного придбання не було. Наприклад, у

листі ДПАУ від 12.04.2005 р. № 3719/5/15-2316 було надано «добро» на збільшення податкового кредиту з ПДВ, сплаченого при ввезенні устаткування за договором лізингу. Причому в цьому листі не уточнюється, оперативний чи фінансовий лізинг мається на увазі, з чого можна було зробити висновок, що йдеться саме про оперативний лізинг, адже він набагато популярніше лізингу фінансового. Щоправда, пізніше, у консультації, опублікованій у журналі «Вісник податкової служби України», 2007, № 32, податківці змінили свою думку, заявивши що «оскільки увезене устаткування не є придбаним, а лише отриманим у користування, то сума ПДВ, сплачена при його ввезенні, до податкового кредиту не відноситься».

На наш погляд, якщо дотримується решта умов

п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ (використання ввезеного товару в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності), то перешкод для збільшення податкового кредиту немає.

Але цей шлях скоріше підійде сміливим платникам податків. Обережніші вважатимуть за краще не вступати в полеміку з перевіряючими і погодяться з відсутністю податкового кредиту в цій ситуації.

Нагадуємо: вартість безоплатно отриманих імпортних рекламних товарів на підставі

п.п. 4.1.6 Закону про податок на прибуток має бути включено до складу валового доходу підприємства-одержувача в тому звітному періоді, в якому такі товари було фактично отримано. А ураховуючи, що товари надійшли від нерезидента — неплатника податку на прибуток, розмір валового доходу визначається відповідно до п.п. 7.4.3 цього Закону, тобто не нижче звичайних цін, що діяли на дату такого отримання.

Тепер щодо безоплатної роздачі рекламних зразків товарів.

З податкової точки зору така операція класифікується як

продаж товарів (див. п. 1.31 Закону про податок на прибуток).

У випадках, коли рекламні товари безоплатно передаються неплатнику податку на прибуток (у тому числі фізичній особі) або нестандартному його платнику, підприємство-дарувальник

відображає валовий дохід виходячи зі звичайних цін. З урахуванням п. 1.20 Закону про податок на прибуток звичайною ціною вважатиметься вартість цих чи аналогічних їм товарів, за якою такі товари реалізовувалися б покупцям за грошові кошти у звичайних ринкових умовах, а не передавалися безоплатно.

Якщо ж товари безоплатно передаються платнику податку на прибуток, то валовий дохід

не виникає, вірніше, він дорівнює нулю. Такий висновок випливає з положень пп. 7.4.1 , 7.4.3 Закону про податок на прибуток.

Крім того, за правилом, установленим

п. 4.2 Закону про ПДВ, безоплатна передача товарів супроводжується нарахуванням податкових зобов’язань з ПДВ за ставкою 20 % виходячи з фактичної ціни операції, але не нижче звичайних цін.

Щоправда, не так давно ДПАУ з приводу подальшого продажу

імпортних товарів на митній території України роз’яснила, що в такому разі база оподаткування визначається виходячи з рівня звичайних цін, але не нижче митної вартості цих товарів (див. лист від 09.04.2008 р. № 7310/7/16-1517 у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 45).

Вважаємо, що ця позиція податківців некоректна, оскільки митна вартість визначається за окремими правилами і не має жодного відношення до звичайної ціни на товар усередині України, яка визначається виходячи з внутрішньої кон’юнктури ринку з урахуванням всіх чинників, перелічених у

п. 1.20 Закону про податок на прибуток.

Приклад.

Підприємство безоплатно отримало від нерезидента зразки товарів, митна вартість яких дорівнює 1000 євро (курс НБУ на дату оформлення ввізної ВМД — 7,356031 грн. за 1 євро). Мито складає 10 % митної вартості товару. Згодом усі зразки роздано потенційним покупцям – неплатникам податку на прибуток.

У податковому та бухгалтерському обліку ці операції відображаються такими записами:

 

Увезення рекламних зразків та їх розповсюдження

№ з/п

Зміст господарської операції

Сума, грн.

Бухгалтерський облік

Податковий облік

дебет

кредит

валовий дохід

валові витрати

Безоплатне отримання зразків товару від нерезидента

1

Сплачено мито (7356,03 грн. х 10 % : 100 %)

735,60

377

311

—*

* У цьому випадку суми митних платежів не включаються до валових витрат підприємства.

2

Сплачено імпортний ПДВ [(7356,03 грн. + 735,60 грн.) х 20 % : 100 %]

1618,33

377

311

3

Оприбутковано імпортний товар (курс НБУ на дату оформлення ввізної ВМД — 7,356031 грн. за 1 євро)

EUR1000
7356,03 грн.

281

718

7356,03

4

Включено до первісної вартості товару мито

735,60

281

377

5

Включено до первісної вартості товару суму імпортного ПДВ, який не відшкодовується з бюджету

1618,33

281

377

Безоплатна роздача зразків товару

1

Передано безоплатно зразки товарів неплатникам податку на прибуток

9709,96

949

281

За звичайною ціною

2

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ у зв’язку з безоплатною роздачею зразків товарів

Виходячи зі звичайної ціни

949

641/ПДВ

 

Наталя Білова, економіст-аналітик

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно