Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо оподаткування благодійної допомоги

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Вересень, 2008/№ 75
В обраному У обране
Друк
Лист від 28.08.2008 р. № 17412/7/17-0717

Щодо оподаткування благодійної допомоги

 

Лист Державної податкової адміністрації України від 28.08.2008 р. № 17412/7/17-0717

 

Державна податкова адміністрація України розглянула <...> лист <...> щодо оподаткування благодійної допомоги, що надається постраждалим від стихійного лиха в західних регіонах України, і повідомляє.

Указом Президента України від 28 липня 2008 року № 682/2008,

затвердженим Законом України від 31 липня 2008 року № 338-VI, окремі території Вінницької, Івано-Франківської, Закарпатської, Львівської, Тернопільської та Чернівецької областей оголошені зонами надзвичайної екологічної ситуації.

Водночас статтею 10 Закону України «Про зону надзвичайної екологічної ситуації» від 13 липня 2000 року № 1908-III встановлено, зокрема, що запровадження правового режиму зони надзвичайної екологічної ситуації передбачає обов’язкове виділення коштів з державного та місцевих бюджетів, резервного фонду Кабінету Міністрів України чи інших джерел, не заборонених законом.

Оподаткування доходів фізичних осіб провадиться згідно з нормами Закону України від 22.05.2003 р. № 889 «Про податок з доходів фізичних осіб» (далі — Закон).

Відповідно до п.п. 4.3.1 п. 4.3 ст. 4 Закону до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку не включається, тобто

не підлягає оподаткуванню, сума державної матеріальної та соціальної допомоги у вигляді адресних виплат коштів та надання соціальних послуг відповідно до закону, житлових та інших субсидій або дотацій, компенсацій (включаючи допомогу по вагітності та пологах), винагород та страхових виплат, які отримуються платником податку відповідно з бюджетів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування згідно із законом.

Щодо оподаткування доходів фізичних осіб, одержаних у вигляді

нецільової та/або цільової благодійної (матеріальної, гуманітарної тощо) допомоги, від юридичних та/або фізичних осіб, то воно регламентується п. 9.7 ст. 9 Закону.

Зокрема, підпунктом 9.7.2 пункту 9.7 ст. 9 Закону встановлено, що

не підлягає включенню до оподатковуваного доходу цільова або нецільова благодійна допомога, яка надходить платнику податку, постраждалому внаслідок:

а) екологічних, техногенних та інших катастроф у місцевостях, оголошених згідно з Конституцією України зонами надзвичайної екологічної ситуації, у граничних сумах, визначених Кабінетом Міністрів України;

б) стихійного лиха, аварій, епідемій та епізоотій загальнодержавного або місцевого характеру, які завдали або створюють загрозу здоров’ю громадян, навколишньому природному середовищу, викликали або можуть викликати людські жертви або втрату власності громадян, у зв’язку з якими рішення про залучення благодійної допомоги було прийнято відповідно Кабінетом Міністрів України або органом місцевого самоврядування, у граничних сумах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Благодійна допомога, що надається на зазначені цілі, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через банківські рахунки існуючої мережі благодійних організацій, Товариства Червоного Хреста України.

Згідно із п.п. 9.7.3 Закону

не підлягає оподатковуванню сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, яка надається резидентами — юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суму, встановлену підпунктом 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 Закону (у 2008 р. — 890 грн.), за умови, що на такого платника податку поширюється право на отримання податкової соціальної пільги згідно з підпунктом 6.5.1 пункту 6.5 статті 6 цього Закону (заробітна плата у 2008 р. не перевищує 890 грн.).

Оскільки встановлені Законом застереження щодо одержання податкової соціальної пільги стосуються тільки розміру заробітної плати, то у непрацюючих громадян, зокрема, у пенсіонерів, які не одержують заробітну плату (заробітна плата дорівнює 0 грн.), незалежно провадиться їм виплата нецільової благодійної (матеріальної) допомоги колишнім працедавцем чи іншою особою — не працедавцем, така допомога у визначеному у п.п. 6.5.1 п. 6.5 ст. 6 розмірі сукупно на рік

не підлягає оподаткуванню податком з доходів фізичних осіб у джерела виплати. Перевищення допомоги над вказаним розміром підлягає оподаткуванню у джерела виплати сума за ставкою п. 7.1 ст. 7 Закону.

Крім того, згідно із п.п. 9.7.4 Закону

не підлягає оподаткуванню у будь-якій сумі (вартості) цільова благодійна допомога, яка надається резидентами — юридичними або фізичними особами, у будь-якій сумі (вартості) у випадках та з дотриманням умов, визначених у цьому підпункті Закону, у тому числі благодійна допомога, перерахована закладу охорони здоров’я для компенсації вартості платних послуг з лікування платника податку або члена його сім’ї першого ступеня споріднення, у тому числі для придбання ліків (донорських компонентів, протезно-ортопедичних пристосувань), в межах переліку життєво необхідних, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Додатково повідомляємо, що відповідно до Закону України від 21.05.97 р. № 280 «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, встановлення за рахунок власних коштів і благодійних надходжень додаткових до встановлених законодавством гарантій щодо соціального захисту населення.

Крім того, Законом України від 25.06.91 р. № 1251 «Про систему оподаткування» місцевим радам надано право встановлювати додаткові пільги щодо оподаткування у межах сум, що надходять до їх бюджетів.

Згідно із статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов’язковими до виконання на відповідній території.

Заступник голови С. Лекарь



коментар редакції

Оподаткування допомоги, яка надається постраждалим від стихійного лиха в західних регіонах України

У зв’язку з відомими подіями з коштів державного та місцевих бюджетів виділено кошти на усунення наслідків стихії.

Закономірно виникло запитання про оподаткування сум, що одержуються постраждалими фізичними особами.

У листі ДПАУ, що коментується, розглянуто всі варіанти пільгового оподаткування допомоги, що надається фізичним особам:

1. Суми

державної матеріальної та соціальної допомоги у вигляді адресних виплат коштів та надання послуг згідно із законом, житлових та інших субсидій або дотацій, компенсацій (уключаючи допомогу по вагітності та пологах), винагород та страхових виплат, які отримує платник податку з бюджетів та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, не обкладаються податком з доходів фізичних осіб на підставі п.п. 4.3.1 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

2. Не підлягає оподаткуванню цільова або нецільова благодійна допомога, яка надається платнику податку, постраждалому внаслідок екологічних катастроф у місцевостях, оголошених згідно з Конституцією України зонами надзвичайної екологічної ситуації,

у межах сум, визначених КМУ (п.п. 9.7.2 Закону № 889).

3. Не підлягають обкладенню податком з доходів суми нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, яка надається резидентами — юридичними та фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового

року сукупно в розмірі, що не перевищує 890 грн. (у 2008 році), за умови, що отримувач допомоги має право на застосування податкової соціальної пільги до його зарплати. Якщо отримувач не працює, тобто не має доходу у вигляді зарплати, то умова про наявність права на податкову соціальну пільгу на таку фізичну особу не поширюється (п.п. 9.7.3 Закону № 889).

4. Не підлягають обкладенню податком з доходів суми цільової благодійної допомоги, що надається резидентами — юридичними чи фізичними особами

без обмеження сум закладу охорони здоров’я для компенсації вартості платних послуг із лікування платника податку або члена його сім’ї першого ступеня споріднення, у тому числі для придбання ліків із переліку життєво необхідних, установленого КМУ (п.п. 9.7.4 Закону № 889).

5. Згідно із Законом України «Про систему оподаткування» від 25.06.91 р. № 1251

місцевим радам надано право встановлювати додаткові пільги щодо оподаткування в межах сум, які надходять до місцевого бюджету.

Як бачимо, чинним законодавством надано низку пільг з обкладення податком з доходів у разі надання допомоги постраждалим унаслідок стихійного лиха як із державного або місцевого бюджету, так і окремими благодійниками.

Тетяна Онищенко

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно