Пошта редакції. Автомат для поповнення телефонного рахунка: коли потрібний патент?

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Квітень, 2009/№ 27
В обраному У обране
Друк
Відповідь на запитання

Автомат для поповнення телефонного рахунка: коли потрібний патент?

 

Чи потрібний торговий патент на автомат для поповнення телефонного рахунка?

(м. Чернігів)

 

На сьогодні існує декілька видів автоматів, через які можна поповнити телефонний рахунок того чи іншого мобільного оператора:

— автомати, через які здійснюється придбання скретч-карток поповнення рахунка;

— автомати (термінали) самообслуговування для приймання платежів готівкою;

— автомати, через які споживач отримує електронний код поповнення рахунка.

Про який саме вид автомату поповнення йдеться в цьому запитанні, невідомо, тому розглянемо всі варіанти.

1.

Якщо йдеться про автомат з продажу скретч-карток поповнення рахунка, то ситуація складається така.

Скретч-картка поповнення рахунка

є товаром, який купується в оператора мобільного зв’язку за договором купівлі-продажу і далі продається посередником споживачу. Тобто між посередником та споживачем (абонентом) об’єктом відносин є не послуги зв’язку, а товар у вигляді скретч-картки.

Згідно зі

ст. 3 Закону про патентування патентуванню підлягає торговельна діяльність, що здійснюється суб’єктами підприємницької діяльності або їх структурними (відокремленими) підрозділами в пунктах продажу товарів.

Під торговельною діяльністю в цьому

Законі розуміється роздрібна та оптова торгівля, діяльність у торговельно-виробничій (громадське харчування) сфері за готівкові кошти, інші готівкові платіжні засоби та з використанням кредитних карток.

У свою чергу, до пунктів продажу товарів належать, зокрема:

— магазини та інші торговельні точки, що знаходяться в окремих приміщеннях, будівлях або їх частинах і мають торговельний зал для покупців або використовують для торгівлі його частину;

— кіоски, палатки та інші малі архітектурні форми, що займають окремі приміщення, але не мають убудованого торговельного залу для покупців;

— фабрики-кухні, фабрики-заготівельні, їдальні, ресторани, кафе, закусочні, бари, буфети, відкриті літні майданчики, кіоски та інші пункти громадського харчування.

Діяльність з продажу товарів через торговельні автомати належить до діяльності у сфері роздрібної торгівлі, а власне торговельні автомати належать до пунктів продажу товарів як пересувні малі архітектурні форми, що потребує придбання торгового патенту.

Продавати без патенту через торговельні автомати дозволяється тільки деякі види товарів вітчизняного виробництва, перелічені в

п. 6 ст. 3 Закону про патентування. Серед таких товарів скретч-картки поповнення рахунка не згадуються.

Таким чином, суб’єкту підприємницької діяльності при здійсненні продажу скретч-карток через автомат потрібно придбавати торговий патент, причому на кожний торговельний автомат

, як це вимагає п. 3 ст. 3 Закону про патентування. На це звертали увагу і податківці в консультації, опублікованій у журналі «Вісник податкової служби України», 2007, № 5.

2.

Якщо йдеться про автомат (термінал) самообслуговування для прийому платежів готівкою, то тут зовсім інша ситуація.

Такий спосіб поповнення рахунка зводиться до того, що поповнення рахунка здійснюється миттєво і на будь-яку суму. Споживач (абонент мобільного зв’язку) за допомогою такого автомату (терміналу) вибирає потрібного йому оператора, уводить свій номер телефону (або телефону абонента, якому споживач хоче поповнити рахунок), направляє гроші до купюроприймача та вводить підтвердження суми. Після закінчення операції споживачу (абоненту) видається чек, де зазначено телефон, на який унесли гроші, сплачену суму, а також телефон провайдера, який установив термінал. Через такі автомати-термінали поповнюють не тільки мобільні рахунки, а й оплачують Інтернет, кабельне телебачення та комунальні послуги.

Такий автомат за своєю суттю є автоматом, через який реалізуються послуги з передачі платежів. Тобто між посередником (власником автомата) і споживачем (абонентом) як об’єкт відносин виступає не товар, а послуги.

Щодо патентування такого способу реалізації послуг поповнення рахунків мобільного зв’язку зазначимо таке. Патентуванню, зокрема, підлягають операції з надання

послуг у сфері грального бізнесу (ч. 1 ст. 5 Закону про патентування) та діяльність з надання побутових послуг (ч. 1 ст. 31 Закону про патентування). До грального бізнесу такі термінали самообслуговування для приймання платежів готівкою, природно, не відносяться. Щодо сфери побутових послуг, то в межах Закону про патентування такими (побутовими) є тільки ті, що містяться в Переліку № 576. На сьогодні цей перелік не містить послуг, подібних до послуги, що розглядається. А отже, у межах поставленого запитання власникам автоматів (терміналів) самообслуговування для приймання платежів готівкою (у тому числі й на оплату поповнення рахунка мобільного зв’язку) придбавати патент не потрібно.

3.

Якщо йдеться про автомат, через який споживачам (абонентам) мобільного зв’язку реалізуються електронні коди поповнення рахунка, то складається ситуація, аналогічна попередньому варіанту. Власникам автоматів , через які відбувається реалізація електронних кодів поповнення рахунка мобільного зв’язку, придбавати патент не потрібно.

 

Наталія Дзюба, економіст-аналітик

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд