Теми статей
Обрати теми

Щодо податкового обліку трансфертів

Редакція ПБО
Лист від 03.04.2009 р. № 7013/7/15-0217

Щодо податкового обліку трансфертів

Лист Державної податкової адміністрації України від 03.04.2009 р. № 7013/7/15-0217

 

У зв’язку із численними запитами платників податків, органів державної податкової служби на місцях, зокрема лист ДПА у м. Києві від 02.03.2009 р. № 565/8/23-506 і лист ДПА в Одеській області від 19.11.2008 р. № 3795/8/23-5009, та з метою належної організації адміністрування податку на прибуток Державна податкова адміністрація України повідомляє про внесення змін щодо податкового обліку трансфертів.

Пунктом 4.1 ст. 4 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» (далі — Закон) визначено, що

валовий дохід — це загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за їх межами.

Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 01.07.2004 р. № 1957-IV унесено зміни до підпункту 4.1.6 п. 4.1 ст. 4 Закону. Згідно із цими змінами до складу валового доходу платника податку включаються доходи з інших джерел, зокрема, у вигляді сум дотацій і субсидій з фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування або бюджетів, отриманих платником податку.

Згідно з пунктом 1.43 ст. 1 Закону інші терміни використовуються у значеннях, визначених законами з питань оподаткування, а також національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку у випадках, визначених цим Законом, які не суперечать цьому Закону та іншим законам з питань оподаткування у частині визначення термінів.

Відповідно до пункту 5 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.99 р. № 290, дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов’язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Таким чином,

дохід платника податку, одержаний ним з бюджету у вигляді дотацій, субсидій та трансфертів (у т.ч. капітальних), незалежно від цілей використання, вважається доходом з інших джерел і включається з метою оподаткування до складу його валових доходів.

При цьому

лист ДПА України від 11.05.2005 р. № 8978/7/15-1117 «Щодо податкового обліку капітальних трансфертів» відкликається.

Головам державних податкових адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі довести зазначений лист до відома платників податків і підпорядкованих підрозділів та забезпечити його врахування при проведенні контрольно-перевірочної роботи та апеляційних процедур.

 

Заступник голови С. Чекашкін



коментар редакції

Капітальні трансферти включаються до складу валових доходів

Лист, що коментується, інтригує з першого свого абзацу «...ДПАУ повідомляє про внесення змін щодо податкового обліку трансфертів». Жодних змін податкового законодавства з цього приводу ось уже п’ять (!) років як не було. Однак податківці, наче нічого не сталося, усе-таки згадують про коригування, унесені до п.п. 4.1.6 Закону про податок на прибуток Законом від 01.07.2004 р. № 1957-IV. Саме собою, уже після появи цих змін ДПАУ багато разів роз’яснювала порядок їх застосування до капітальних трансфертів (у тому числі у скасованому листом, що коментується, листі від 11.05.2005 р. № 8978/7/15-1117 // «Податки та бухгалтерський облік», 2005, № 46). Висновок зводився врешті-решт до

невключення таких надходжень до складу валових доходів (за умови їх цільового використання).

Таким чином, говорячи «про внесення змін щодо податкового обліку трансфертів», ДПАУ має на увазі зміну не податкового законодавства, а власної позиції. Сьогодні вона така —

суми капітальних трансфертів уключаються до складу валових доходів. Дещо дивує при цьому посилання на П(С)БО 15, яке, точно кажучи, до порушеного питання відношення не має. Набагато доречнішим було б послатися на п. 18 П(С)БО 15. З одного боку, саме він регулює питання визнання доходу від капітальних трансфертів, але з іншого, передбачена ним методологія відображення в обліку доходів від таких трансфертів, вочевидь, не влаштовує податківців (оскільки передбачає відображення доходу протягом періоду корисного використання об’єкта інвестування, а простіше кажучи — у міру амортизації придбань, здійснених за рахунок капітальних трансфертів).

Зміна позиції ДПАУ щодо податково-прибуткового аспекту обліку отримання капітальних трансфертів дає підставу чекати коригування її думки і щодо можливості формування податкового кредиту з ПДВ у зв’язку з придбаннями, здійсненими за рахунок цих коштів. Адже раніше вона обґрунтовувала відсутність податкового кредиту з ПДВ саме фактом невключення капітальних трансфертів до складу валових доходів (див. наприклад, лист ДПАУ від 27.01.2007 р. № 1453/7/16-1517, який у листі від 31.05.2007 р. № 10860/7/16-1517-05 ДПАУ називає ні мало ні багато — узагальнюючим податковим роз’ясненням). Хоча, на наш погляд, така логіка із Закону про ПДВ не випливає (важлива відповідність характеру придбання, а не джерела фінансування умовам для формування податкового кредиту), зміна підходу ДПАУ щодо валових доходів, вочевидь, позбавляє позицію щодо невизнання ПДВ останнього, нехай навіть надуманого, аргументу.

 

Дмитро Винокуров

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі