Теми статей
Обрати теми

Комп’ютерний практикум. Центр зайнятості не має права нав’язувати свої послуги ЕЦП

Редакція ПБО
Стаття

Центр зайнятості не має права нав’язувати свої послуги ЕЦП

 

Цього року Державна служба зайнятості України піднесла бухгалтерам сумнівний «подарунок» до професійного свята. Змушуючи їх стояти в багатогодинних чергах, працівники центрів зайнятості повідомляли, що звіти до Фонду соцстраху від безробіття «на папірцях» вони більше не прийматимуть, і наполегливо пропонували підписати договори про подання звітів в електронному вигляді. Сам по собі прогрес можна було б вітати, якби при цьому вони не намагалися нав’язувати свої послуги електронного цифрового підпису разом із платними послугами якогось ТОВ «Електронний світ України». Природно, ми не можемо залишатися осторонь від таких незаконних дій, тим більше, що незважаючи на закінчення строку подання звітності за I півріччя, проблема нікуди не поділася, і страхувальники ризикують зіткнутися з нею знову, здаючи звіт за 9 місяців.

Юрій ЦИГАНОК, головний редактор газети «Бухгалтер & Комп’ютер», сертифікований бухгалтер-практик (CAP)

 

На сайті новоствореного Центру сертифікації ключів Державної служби зайнятості України (www.ca.dcz.gov.ua) гордо зазначено, що Центр зайнятості — одна з перших державних установ, яка створила на своїй базі акредитований центр сертифікації ключів (АЦСК ДСЗ України). Там же вказується, що цей АЦСК, цитуємо: «на законних підставах має право надавати послуги електронного цифрового підпису фізичним та юридичним особам будь-якої форми власності». Власне, наявність свідоцтва про акредитацію під щасливим номером 7 підтверджує законне право цього АЦСК надавати послуги ЕЦП, у цьому ніхто і не сумнівається. Надавати, але не нав’язувати.

Акредитація центру сертифікації ключів є не що інше, як процедура документального посвідчення його компетентності провадити діяльність, пов’язану з обслуговуванням посилених сертифікатів ключів. АЦСК ДСЗ України є далеко не єдиним і не першим центром сертифікації, що отримав свідоцтво про акредитацію. До нього такі свідоцтва отримали шість центрів, після нього — ще три. Тобто їх компетентність у цій сфері також підтверджено Центральним завіряючим органом (http://czo.gov.ua).

Правовий статус електронного цифрового підпису визначено

Законом України від 22.05.2003 р. № 852-IV «Про електронний цифровий підпис» (далі — Закон про ЕЦП). Саме цей Закон регулює правові відносини, які виникають при використанні електронного цифрового підпису. При цьому він не ставить сферу застосування сертифікатів ключів у залежність від центру сертифікації, який їх видав, та категорії документів, що підписуються.

Посилені сертифікати ключів ЕЦП, видані будь-яким акредитованим центром сертифікації ключів (АЦСК) відповідно до

Закону про ЕЦП, є універсальними і дають можливість підписувати документи будь-якого формату, у тому числі і звітність. Тому Центр зайнятості не має права нав’язувати страхувальникам свої послуги електронного цифрового підпису як єдино допустимі для посвідчення звітності страхувальника.

Але що цікаво: не визнаючи «чужих» сертифікатів, працівники центрів зайнятості наполягають на тому, що вже їхні сертифікати можна використовувати практично скрізь, де є така технічна можливість. А це вже не що інше, як спроба «перетягнути ковдру на себе», переділити ринок на свою користь. І хоча в типовому договорі АЦСК ДСЗ України зазначено, що «послуги ЕЦП Центром надаються Клієнту на безоплатній основі», це не має вводити страхувальників в оману. Подання звітів до центру зайнятості сьогодні можливе тільки через сайт www.iforma.com.ua, який належить комерційній організації ТОВ «Електронний світ України», і доступ на цей портал коштує грошей. А ось це вже і зовсім повинно стати об’єктом пильної уваги з боку правоохоронних органів.

Та й уявимо, що буде, якщо кожний орган державної влади, до якого суб’єкти господарської діяльності подають ту чи іншу звітність, відкриє свій «придворний» центр сертифікації ключів та зобов’яже всіх підписувати звітність, що подається, тільки їх ключами. Державна податкова служба, Пенсійний фонд, три фонди соціального страхування, органи держстатистики — далеко не вичерпний перелік споживачів звітності. І до того ж посилені сертифікати ключів потрібно щорічно оновлювати. У результаті такий технічний прогрес обійдеться у кругленьку суму.

Але ми упевнені, що до цього не дійде. Сьогодні більшість центрів сертифікації серйозно налаштовані відстояти правомірність застосування своїх сертифікатів при підписанні звітності до Фонду соцстраху від безробіття. До того ж посадові особи дирекції Державного центру зайнятості України в телефонному спілкуванні заперечують наявність будь-якої дискримінації сертифікатів, виданих іншими АЦСК. А якщо заперечують, то, вочевидь, розуміють незаконність подібної дискримінації. Дуже хочеться сподіватися на їх щирість. А тим часом страхувальникам, які не мають наміру придбавати зайві комплекти ключів та оплачувати послуги приватної структури, варто почекати з укладенням договорів про надання звітності соцстраху від безробіття в електронному вигляді. На папері прийняти звітність працівники центру зайнятості, як і раніше, зобов’язані (що б там вони не говорили), тим більше, якщо надіслати її поштою рекомендованим листом.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі