Теми статей
Обрати теми

Щодо працевлаштування іноземців та осіб без громадянства

Редакція ПБО
Лист від 15.05.2009 р. № 10018/7/17-0717

Щодо працевлаштування іноземців та осіб без громадянства

Лист Державної податкової адміністрації України від 15.05.2009 р. № 10018/7/17-0717

 

Згідно із Законом України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889 (далі — Закон)

фізична особа — нерезидент — це фізична особа, яка не є резидентом України (п.п. 1.20.2 п. 1.20 ст. 1).

Згідно із пп. 1.1 та 1.3 «д» ст. 1 Закону

заробітна плата — це доходи, нараховані (виплачені, надані) внаслідок здійснення платником податку трудової діяльності на території України, від працедавця. Також для цілей цього Закону під терміном «заробітна плата» розуміються також інші заохочувальні та компенсаційні виплати або інші виплати та винагороди, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом.

Статтею 8 Кодексу законів про працю України встановлено, що трудові відносини іноземних громадян, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях України, регулюються законодавством держави, в якій здійснене працевлаштування (наймання) працівника, та міжнародними договорами України.

Згідно із постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку оформлення іноземцям та особам без громадянства дозволу на працевлаштування в Україні» від 01.11.99 р. № 2028 підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання та іноземні суб’єкти господарської діяльності, що діють на території України (роботодавці), можуть використовувати працю іноземців

лише за наявності у них дозволів на працевлаштування, якщо інше не передбачене міжнародними договорами України. Оформлення іноземцями та особами без громадянства дозволу на працевлаштування в Україні здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку оформлення іноземцям та особам без громадянства дозволу на працевлаштування в Україні» від 01.11.99 р. № 2028. В таких осіб має бути імміграційна віза (ІМ-1).

Дія Порядку № 2028 поширюється і на іноземців, які направлені закордонним роботодавцем в Україну для виконання певного обсягу робіт або послуг на основі контрактів, укладених між українським та іноземним суб’єктами господарської діяльності.

Наказом ДПА України від 05.10.2004 р. № 581 для забезпечення виконання норм Закону впорядковано діяльність працедавців щодо працевлаштування іноземців та осіб без громадянства затверджено примірні форми Заяви фізичної особи — іноземця про самостійне визначення резидентського статусу та Повідомлення працедавця про самостійне визначення резидентського статусу фізичною особою — іноземцем.

Після одержання працедавцем повідомлення податкового органу, визначеного наказом ДПА України № 581, іноземець набуває статусу податкового резидента України, і доходи, одержані ним від працедавця за виконання трудової функції (заробітна плата), оподатковуються у загальному порядку, встановленому Законом за ставкою п. 7.1 ст. 7 Закону.

Оскільки визначення резидентського статусу іноземця здійснюється в межах звітного податкового (календарного) року, то повідомлення працедавця податковим органом про самостійне визначення іноземцем чи особою без громадянства статусу податкового резидента України є чинним в межах податкового (календарного) року, тобто

іноземці мають здійснювати підтвердження свого резидентського статусу щорічно.

 

Заступник голови С. Лекарь



коментар редакції

Підтвердження резидентського статусу
іноземці повинні здійснювати щорічно

У листі, що коментується,

ДПАУ продовжує наполягати, що тільки у випадку якщо іноземець, який працює в Україні, самостійно підтвердить свій резидентський статус, до його зарплати можна буде застосовувати ставку податку з доходів фізичних осіб 15 %. В іншому разі — 30 % (див. також листи ДПАУ від 01.10.2007 р. № 11925/5/17-0716 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 88, від 12.03.2009 р. № 2188/6/17-0716).

Нагадаємо, що наказом ДПАУ від 05.10.2004 р. № 581 затверджено примірні форми Заяви фізичної особи — іноземця про самостійне визначення резидентського статусу та Повідомлення роботодавця про самостійне визначення резидентського статусу фізичною особою — іноземцем.

При цьому, як зазначає ДПАУ, резидентський статус іноземець має підтверджувати щорічно.

Слід зауважити, що наразі продовжує діяти Податкове роз’яснення, затверджене наказом ДПАУ від 29.01.2004 р. № 50, в якому зазначається, що до заробітної плати працівника-іноземця незалежно від того, отримав він резидентський статус для цілей Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV чи ні, слід застосовувати ставку податку з доходів, як і для резидентів України (на сьогодні — 15 %).

Підприємства, що користуються цим Податковим роз’ясненням, поспішаємо заспокоїти: згідно з п.п. «д» п.п. 4.4.2 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III платника податків, який діяв відповідно до узагальнюючого податкового роз’яснення, не може бути притягнуто до відповідальності тільки на підставі того, що згодом таке роз’яснення було змінено чи скасовано.

 

Тетяна Онищенко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі