Перевірки діяльності суб’єктів господарювання: загальна характеристика

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Серпень, 2009/№ 69
В обраному У обране
Друк
Стаття

Перевірки діяльності суб’єктів господарювання: загальна характеристика

 

Скільки в Україні контролюючих органів? Відповідаючи на це запитання, важко не помилитися. Та й знання точного числа наглядових інстанцій зовсім не спростило б життя суб’єктів господарювання. Набагато важливіше знати свої права та їх обов’язки, обсяг яких багато в чому залежить від того, до якої категорії належить перевірка, що проводиться. Про це і поговоримо.

Ніна КОСТЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Усі перевірки контролюючих органів, якщо за основу класифікації брати базові вимоги до процедури їх проведення, сьогодні можна розділити на три основні групи:

I група —

перевірки, на здійснення яких поширюється дія Закону № 877 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 53 та аналіз особливостей дії цього Закону «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 102) і постанови № 502 (постанова № 502 та її аналіз див. «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 46).

До цієї групи входить переважна більшість перевірок, здійснюваних контролюючими органами. Суб’єкту господарювання для того, щоб знати основні вимоги до порядку їх проведення, слід пам’ятати, що для цього недостатньо ознайомитися з текстом

Закону № 877 та постанови № 502. Необхідно також з’ясувати, яким спеціальним нормативним актом регулюється діяльність контролюючого органу та яку специфіку проведення ним перевірок передбачено таким актом. При виникненні протиріччя в порядку регулювання перевірок між спеціальним актом, присвяченим діяльності контролюючого органу, та Законом № 877 таку колізію слід вирішувати, виходячи з таких правил:

— якщо діяльність контролюючого органу врегульовано на рівні підзаконного акта, з усіх питань про порядок проведення перевірок слід керуватися

Законом № 877;

— якщо правила проведення перевірок тим чи іншим органом установлено в

Законі, що регулює діяльність такого органу, то пріоритет необхідно надати Закону № 877, якщо він це ж питання регулює інакше та не допускає можливості встановлення винятків із закріплених у ньому правил.

Наприклад, якщо йдеться про строки проведення планових перевірок, то в

ч. 5 ст. 5 Закону № 877 передбачено, що вони не можуть перевищувати 15 робочих днів, а для суб’єктів малого підприємництва — 5 робочих днів, якщо інше не передбачено законом. Оскільки є така вказівка, то при розбіжностях у регулюванні цього питання між Законом № 877 і спеціальним законом, присвяченим діяльності контролюючого органу, орієнтуватися слід на останній. І навпаки — продовжувати строки проведення перевірок Закон № 877 забороняє, не роблячи будь-яких застережень про можливість відхилення від заборони на рівні спеціального Закону. Відповідно, навіть якщо в іншому законі таку можливість для перевіряючих буде передбачено, скористатися нею вони не зможуть.

II група —

перевірки контролюючих органів, наглядова діяльність якими здійснюється згідно із Законом № 877, але без підпорядкування постанові № 502.

До таких перевірок слід віднести:

— перевірки суб’єктів господарювання, що відповідно до затверджених Кабміном критеріїв оцінки ступеню ризику від здійснення господарської діяльності (Перелік відповідних постанов Кабміну наведено в додатку до

роз’яснення Держкомпідприємництва від 28.05.2009 р., див. на с. 33; критерії, затверджені станом на 22.12.2008 р. див. у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 102) віднесено до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику;

— планові перевірки дотримання податкового законодавства;

— планові перевірки дотримання санітарного законодавства;

— планові перевірки правильності розрахунку, повноти та своєчасності сплати до бюджетів, державні цільові фонди податків і зборів (обов’язкових платежів).

Слід зазначити, що необхідність підпорядкування

постанові № 502 продовжує викликати гарячі спори. Поставити в них крапку поки не квапляться і суди. Так, на сьогодні вже є перші судові рішення з посиланням на постанову № 502. Проте серед них є як позитивні для суб’єктів господарювання, тобто такі, що визнають обов’язковість вимог постанови для контролюючих органів, у тому числі податкових інспекцій, які найзавзятіше заперечують свій обов’язок підпорядкування мораторію на перевірки (див., наприклад, постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 03.06.2009 р. у справі № 2а-2404/09/0870), так і негативні, в яких суди виходять з того: якщо наглядову діяльність державного органу врегульовано на рівні закону (як знову ж таки, діяльність податкових інспекцій згідно із Законом України «Про державну податкову службу в Україні»), підкорятися приписам постанови № 502 контролюючий орган не повинен (див. постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 17.07.2009 р. у справі № 2-а-8530/09/2170).

III група —

перевірки, що не підпадають під сферу дії Закону № 877 та, відповідно, постанови № 502. Вони названі в ст. 2 Закону № 877. Це перевірки:

— дотримання валютного законодавства;

— у межах здійснення митного контролю на кордоні;

— за дотриманням бюджетного законодавства та використанням державного і комунального майна;

— з банківського та страхового нагляду, інших спеціальних видів державного контролю за діяльністю суб’єктів господарювання на ринку фінансових послуг;

— у межах державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції;

— що проводяться під час оперативно-розшукової діяльності, дізнання, прокурорського нагляду, досудового слідства та правосуддя;

— дотримання вимог ядерної та радіаційної безпеки.

У третій групі перевірок особливу увагу до себе привертають перевірки, що проводяться під час оперативно-розшукової діяльності, дізнання, прокурорського нагляду, досудового слідства та правосуддя. Серед них для суб’єктів господарювання в першу чергу представляють інтерес перевірки, що проводяться прокуратурою (див. на с. 6), УБОЗ і ДСБЕЗ (див. на с. 13). З них і почнемо.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд