Теми статей
Обрати теми

Експлуатація РРО після закінчення строку служби: чи можливо це?

Редакція ПБО
Відповідь на запитання

Експлуатація РРО після закінчення строку служби: чи можливо це?

 

Під час перевірки дотримання підприємством законодавства про РРО з’ясувалося, що ним протягом певного часу застосовувався (і продовжує застосовуватися зараз) реєстратор, в якого минув строк служби. Наскільки правомірним є використання такого РРО? Як визначається строк служби РРО і хто має контролювати його дотримання?

(м. Знам’янка)

 

Згідно з

п. 2 Порядку № 601 строк служби РРО — це строк, протягом якого виробник (постачальник) гарантує працездатність реєстратора, у тому числі комплектуючих виробів і його складових частин, збереження інформації у фіскальній пам’яті за умови дотримання користувачем вимог експлуатаційних документів. Аналогічне визначення міститься також у п.п. 3 п. 4 Положення № 1315.

Таким чином, у загальному випадку

строк служби реєстраторів розрахункових операцій установлює виробник цього обладнання. При цьому власникам старих моделей касових апаратів, строк служби яких виробником могло бути не встановлено, слід мати на увазі вимогу п. 1.5 Порядку № 11: якщо в експлуатаційній документації строк служби РРО не зазначено, то він становить 7 років з моменту введення в експлуатацію, але не більше 9 років від дати випуску. На це у своїх роз’ясненнях звертають увагу як контролюючі органи (див. п.п. 2.2.112 листа № 14083), так і Держкомпідприємництва (див. п. 2 листа від 26.11.2003 р. № 6852 ).

Водночас аналіз чинного законодавства дозволяє зробити висновок, що

суб’єкт господарювання не зобов’язаний контролювати строки служби реєстраторів розрахункових операцій, що ним використовуються. Такий обов’язок покладено на податковий орган за місцем реєстрації РРО, який за місяць до закінчення строку служби конкретного реєстратора має попередити платника про необхідність скасування його реєстрації (п. 2.13 Порядку застосування РРО). Підтвердженням того, що ініціатива в цій ситуації має завжди виходити від контролюючого органу, є також норми п. 2.12 цього Порядку, згідно з яким закінчення строку служби, установленого в технічній документації на РРО, є одним з випадків примусового скасування реєстрації РРО.

Подальші дії зі скасування реєстрації такого РРО, що вичерпав свій строк служби, після отримання суб’єктом господарювання зазначеного попередження від органу ДПС регламентовано

п. 2.11 цього Порядку. Зокрема, перед скасуванням реєстрації РРО його необхідно зняти з обліку, про що робиться відмітка в реєстраційному посвідченні, та розпломбувати в центрі сервісного обслуговування. Далі на підставі поданої в довільній формі заяви від власника РРО посадова особа органу ДПС при скасуванні реєстрації вилучає реєстраційне посвідчення, довідку про опломбування, робить відповідний запис у Книзі реєстраторів розрахункових операцій та виписує довідку про скасування реєстрації РРО, що видається його власнику.

Якщо ж

після попередження податкового органу про необхідність скасування реєстрації РРО платник не виконує зазначених вище дій або його немає за місцезнаходженням (місцем проживання), то через місяць після закінчення строку служби у книзі РРО в органах ДПС робиться відповідний запис, після чого реєстрація РРО вважається скасованою.

Питання про правомірність подальшого використання РРО зі строком служби, що минув, якщо попередження податкового органу про примусове скасування реєстрації на адресу суб’єкта господарювання взагалі не надсилалось чи було надіслано з порушенням установлених строків, законодавчо не врегульовано. На наш погляд, у цьому випадку

суб’єкт господарювання може продовжувати використовувати такий РРО, оскільки, як уже наголошувалося, законодавство не зобов’язує його контролювати строки служби, але тільки до отримання відповідного попередження. Водночас вважаємо за необхідне попередити про можливі заперечення проти зазначеного підходу з боку місцевих податкових органів, а також спроби оштрафувати платника за порушення вимог Закону про РРО.

Підтверджує наші побоювання консультація представників головного податкового відомства в журналі «Вісник податкової служби України», 2008, № 31, с. 39, а також зміст

п.п. 2.2.148 листа № 14083 . На думку податківців, у разі використання суб’єктом господарювання РРО, що вичерпав свій строк експлуатації, такий технологічний пристрій не може вважатися РРО. Тому його подальше використання є порушенням вимог ст. 3 Закону про РРО й тягне за собою накладення штрафних санкцій, передбачених п. 1 ст. 17 цього Закону.

 

Ігор Хмелевський, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі