Готуємося до новорічних свят (прикрашаємо магазин, прикрашаємо офіс)

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Грудень, 2009/№ 98
В обраному У обране
Друк
Стаття

Готуємося до новорічних свят
(прикрашаємо магазин, прикрашаємо офіс)

 

З кожним днем про наближення Нового року все частіше й частіше нагадують по-новорічному прикрашені вітрини магазинчиків, святково оформлені приміщення торговельних залів та перетворені з буденних у святкові корпуси офісів. Відчувається, що вже зовсім скоро має відбутися щось важливе, казкове й довгоочікуване. Ну і, звичайно ж, уся ця передноворічна метушня не пройде непоміченою для бухгалтера. Про облік витрат на новорічні святково-оформлювальні заходи ми і поговоримо.

Людмила СОЛОШЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

П(С)БО 7 —

Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну України від 27.04.2000 р. № 92.

 

Прикрашаємо магазин

Витрати на новорічне оформлення та зв’язок з господарською діяльністю

Як відомо, головною умовою відображення витрат у податковому обліку є їх зв’язок з господарською діяльністю. Святкове прикрашання

магазинів (вітрин, торговельних залів або інших приміщень, призначених для обслуговування клієнтів), поза сумнівом, направлено на підвищення зацікавленості покупців, створення привабливого іміджу фірми, і, тим самим — на стимулювання збуту продукції (товарів, робіт, послуг) та підвищення обсягів продажів. Адже наближення Нового року — найбільш сприятливий час для покупок. Пам’ятаючи про це, продавці не упускають святкової можливості та квапляться з новорічним оформленням своїх приміщень, намагаючись привернути увагу саме до своєї торговельної точки. Зрештою мета таких оформлювальних заходів — знайти потенційних покупців, реалізувати в цей період якомога більше товарів (продукції), і як наслідок примножити підприємству виручку й дохід. А значить, будучи направленими на отримання доходу (п. 1.32 Закону про податок на прибуток), витрати з новорічного оформлення торговельних та інших приміщень, призначених для обслуговування відвідувачів, несуть господарську спрямованість та пов’язані з господарською діяльністю. Тому їх може бути відображено в податковому обліку.

Документальне підтвердження

Як і будь-які операції, операції, пов’язані зі святковим облаштуванням приміщень, мають підтверджуватися документально, що також важливо і для податкового обліку (

п.п. 5.3.9 Закону про податок на прибуток). У цьому випадку документально підтвердити новорічні прикрашання допоможуть:

— наказ керівника про проведення заходів щодо новорічного оформлення приміщень з метою збільшення обсягів продажів (він може називатися і більш офіційно, наприклад, як наказ «Про забезпечення заходів з підвищення обсягів реалізації товарів (робіт), послуг у період новорічних свят»); зазвичай у ньому зазначаються порядок, місце та строки проведення оформлювальних заходів, відповідальні за це особи;

— первинні (розрахункові, платіжні тощо) документи, що свідчать про здійснення операцій та здійснення витрат зі святкового оформлення (підтвердження витрачених сум).

Наказ може мати такий вигляд:

 

 

Товариство з обмеженою відповідальністю «Сатурн»

 

НАКАЗ

 

12 листопада 2009 року

Харків № 39

 

Про проведення заходів щодо новорічного оформлення торговельних приміщень з метою збільшення обсягів продажів

 

З метою збільшення торговельного обігу, зростання доходів підприємства та залучення більшого числа покупців у новорічний період

НАКАЗУЮ:

1. До 01.12.2009 р. провести заходи щодо декоративного оформлення торговельного залу та вітрин, підготувавши їх до періоду новорічної торгівлі.

2. Відповідальним за новорічне оформлення призначити адміністратора торговельного залу Самсоненка М. В.

3. Адміністратору торговельного залу Самсоненку М. В. скласти кошторис витрат на ці цілі та подати на затвердження до 17.11.2009 р.

4. Начальнику служби матеріально-технічного постачання Круглову П. В. забезпечити закупівлю необхідних товарно-матеріальних цінностей у тижневий строк з дня затвердження кошторису.

5. Контроль за виконання наказу залишаю за собою.

 

Директор

Сидоренко О. Н.
   

З наказом ознайомлені:

 

Адміністратор торговельного залу

Самсоненко М. В.

Начальник служби матеріально-технічного постачання

Круглов П. В.

Бухгалтер

Миронова О. С.

 

 

Податковий облік

У податковому обліку витрати на новорічне оформлення приміщень (залежно від вартості та виду цінностей, що придбаваються для прикрашання) можуть потрапити або на валові витрати, або на збільшення балансової вартості основних фондів з подальшим нарахуванням податкової амортизації.

У валововитратному випадку підставами валововитратності при цьому можуть бути:

— «рекламний»

п.п. 5.4.4 Закону про податок на прибуток — якщо передноворічні заходи (у тому числі й операції новорічного декору інтер’єру) оформляються як такі, що мають рекламний характер — наприклад, прийнято рішення про проведення в торговельних приміщеннях новорічних акцій, розпродажів, при цьому елементи новорічних прикрас витримано у відповідній колірній гамі продавця, містять логотипи магазина або торгових марок, рекламні вивіски, заклики, слогани тощо — тобто, по суті, є витратами на проведення приуроченої до новорічних свят звичайної рекламної кампанії. Нагадаємо при цьому, що в такому разі «рекламний» п.п. 5.4.4 дозволяє відносити на валові витрати витрати на проведення передпродажних і рекламних заходів щодо товарів (робіт, послуг), що продаються платником податку (детальніше про облік рекламних акцій ішлося в тематичному номері газети «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 87);

або

— загальний валововитратний

п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток (коли у прикрашанні інтер’єру складно простежити рекламний характер — це, як правило, більш поширений випадок) — що дає можливість уключати до складу валових витрат суму будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду та пов’язаних, зокрема, з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) (тобто як витрати, пов’язані з продажем товару).

При цьому відображаючи «новорічні» валові витрати, слід мати на увазі: якщо куплені для прикрашання цінності є для податкового обліку

запасами, то їх вартість бере участь у перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток (до моменту фактичного використання — списання цінностей). При цьому ті з них, що потрапляють до розряду податкової малоцінки (матеріальні цінності вартістю до 1000 грн., але строком служби більше 1 року, що значаться в бухобліку на субрахунку 112 та враховуються в податковому обліку як запаси), перераховуються за п. 5.9 до моменту введення в експлуатацію та з урахуванням методу амортизації, що застосовується до таких МНМА в бухгалтерському обліку (лист ДПАУ від 29.01.2007 р. № 1564/7/15-0217 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 11).

Якщо для прикрашання купуються матеріальні цінності вартістю понад 1000 грн. та призначені для використання в господарській діяльності платника податків упродовж періоду, що перевищує з моменту введення їх в експлуатацію 365 днів, то в податковому обліку такі об’єкти зараховуються до складу

основних фондів (п.п. 8.2.1 Закону про податок на прибуток). Як правило, витрати на купівлю таких об’єктів (у числі яких можуть виявитися, наприклад, штучні ялинки, електричні гірлянди тощо) у податковому обліку збільшують балансову вартість ОФ групи 3 (як інші ОФ, не включені до груп 1, 2 і 4) і підлягають податковій амортизації з кварталу, наступного за кварталом їх оприбуткування (п. 20 листа ДПАУ від 07.09.2006 р. № 16636/7/31-3017 // «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 86). Зазначимо, що прибрані після закінчення новорічних свят (сховані до наступного Нового року) такі прикраси не вимагатимуть проведення будь-якого коригування балансової вартості ОФ у податковому обліку (тобто податкова амортизація за ними надалі продовжує нараховуватись у звичайному порядку навіть у разі виведення з експлуатації (п.п. 8.4.6 Закону про податок на прибуток)).

При цьому суми вхідного ПДВ за витратами на новорічне оформлення магазина, ураховуючи їх господарську спрямованість, уключаються до податкового кредиту (

п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ).

 

Бухгалтерський облік

У бухгалтерському обліку (залежно від строку експлуатації та вартості) місце новорічної атрибутики може бути у складі:

— основних засобів — якщо строк експлуатації матеріальних цінностей більше 1 року, а вартість вища за вартісну межу, установлену підприємством для розмежування ОЗ і МНМА (облік таких «новорічних» основних засобів, наприклад, може вестися на субрахунку 109 «Інші основні засоби», куди, зокрема, можуть потрапляти гірлянди, штучні ялинки, світлотехніка, фігурки Діда Мороза, Снігуроньки, казкових персонажів тощо);

— МНМА — якщо строк служби предметів більше 1 року, але вартість при цьому невелика і не перевищує вартісного критерію, що установлений підприємством та розмежовує при цьому основні засоби від малоцінних необоротних матеріальних активів (такі недорогі прикраси зараховуються на субрахунок 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи»);

— запасів — якщо строк використання новорічної атрибутики менше року. Такі матеріальні цінності враховуються на рахунках 22 «Малоцінні та швидкозношувані предмети» і 209 «Інші матеріали». Зазвичай до їх числа потрапляють, картонні гірлянди, повітряні кульки, ялинкові іграшки, серпантин, сніжинки, дощик, конфетті та інша новорічна сухозлітка, а також живі ялинки, що придбаваються, оскільки строк їх служби невеликий (у податковому обліку витрати на купівлю живої ялинки відносяться на валові витрати).

При цьому витрати на купівлю або амортизацію новорічних прикрас, як правило, списуються на рахунок 93 «Витрати на збут».

Приклад

. З метою збільшення обсягу продажів підприємство вирішило прикрасити в передноворічний період приміщення торговельного залу та вітрини магазину. Для цього було придбано:

— штучну ялинку вартістю 1800 грн. (у тому числі ПДВ — 300 грн.);

— електричні гірлянди — 30 штук, на загальну суму 3600 грн. (у тому числі ПДВ — 600 грн.);

— серпантин, кульки, ялинкові іграшки, дощик — на суму 1500 грн. (у тому числі ПДВ — 250 грн.).

В обліку підприємства витрати на новорічне прикрашання буде відображено таким чином:

 

Витрати на прикрашання торговельного залу

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,грн.

Податковий облік

дебет

кредит

ВД

ВВ

1

2

3

4

5

6

1. Перераховано передоплату за:

— ялинку

371

311

1800

641

644

300

— електричні гірлянди

371

311

3600

3000

641

644

600

— серпантин, кульки, ялинкові іграшки, дощик

371

311

1500

1250

641

644

250

2. Отримано від постачальників:

— ялинку

152

631

1500

— *

644

631

300

— електричні гірлянди

153

631

3000

— **

644

631

600

— серпантин, кульки, ялинкові іграшки, дощик

22

631

1250

— **

644

631

250

3. Відображено залік заборгованості(1800 грн. + 3600 грн. ++ 1500 грн.)

631

371

6900

4. Передано в експлуатацію для прикрашання торговельного залу та вітрин:

— ялинку

109

152

1500

— електричні гірлянди

112

153

3000

— серпантин, кульки, ялинкові іграшки, дощик

93

22

1250

5. Нараховано амортизацію на:

— ялинку

93

131

25(умовно)

— електричні гірлянди (за рішенням підприємства в розмірі 100 % при передачів експлуатацію)

93

132

3000

* З кварталу, наступного за кварталом оприбуткування, витрати на купівлю ялинки (1500 грн.) збільшують балансову вартість ОФ групи 3 і підлягають податковій амортизації.

** Витрати на купівлю гірлянд перераховуються за п. 5.9 Закону про податок на прибуток з періоду оприбуткування й до моменту введення в експлуатацію таких цінностей, з урахуванням методу амортизації, що застосовується підприємством в бухобліку до МНМА. Витрати на купівлю новорічної сухозлітки (серпантину, кульок, ялинкових іграшок, дощика) беруть участь у перерахунку за п. 5.9 до моменту списання.

 

Якщо новорічне прикрашання приміщень відбувається із залученням послуг

сторонніх організацій (наприклад, дизайнерських фірм, послуг освітлювачів, які влаштовують новорічну ілюмінацію площ, флористів тощо), то залежно від ситуації (можливості визнання активів та окремих облікових об’єктів) в обліку підприємства витрати на святкове оформлення можуть бути:

— витратами на збут: з відображенням у бухгалтерському обліку на рахунку 93 «Витрати на збут» та з віднесенням у податковому обліку їх сум на валові витрати (згідно з

п.п. 5.2.1 або п.п. 5.4.4 Закону про податок на прибуток);

— витратами на спорудження об’єктів основних засобів з відображенням у бухобліку за Дт 15 «Капітальні інвестиції» та зарахуванням у податковому обліку до складу балансової вартості основних фондів.

Приклад

. З метою залучення відвідувачів та збільшення обсягу продажів у новорічний період підприємство вирішило прикрасити фасад магазину, для чого скористалося послугами дизайнерської фірми, що нанесла новорічні малюнки на скло вітрин і вхідні двері. Вартість послуг дизайну склала 6000 грн. (у тому числі ПДВ — 1000 грн.).

В обліку підприємства операції буде відображено таким чином:

 

Витрати на прикрашання вітрин дизайнерською фірмою

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,грн.

Податковий облік

дебет

кредит

ВД

ВВ

1. Надано дизайнерські послуги (підписано акт)

93

631

5000

5000

2. Відображено податковий кредит з ПДВ

641

631

1000

3. Сплачено послуги дизайнерської фірми

631

311

6000

 

Дід Мороз у торговельному залі

Часом на додачу до новорічного декорування продавці можуть піти далі та запросити до своїх торговельних павільйонів Діда Мороза та Снігуроньку. Оформлення відносин з такими казковими персонажами (якщо, звичайно, ці послуги не замовлено в юрособи), як правило, може відбуватися за одним з таких варіантів: трудовим договором чи цивільно-правовим договором.

Ураховуючи, що послуги Діда Мороза є тимчасовими, укладення трудового договору в цьому випадку виглядає не дуже привабливим як з точки зору оподаткування, так і з позицій трудового законодавства (виникає необхідність у дотриманні правил внутрішнього розпорядку, зарахуванні до штату, унесенні записів до трудової книжки тощо).

Тому часто віддають перевагу другому варіанту, оформлюючи

цивільно-правовий договір на надання послуг. Якщо в ролі Діда Мороза при цьому виявляється фізична особа — приватний підприємець, послуги якої надаються в межах такої діяльності, то її підприємницький статус краще зазначити в договорі та заручитися при цьому копіями свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи — підприємця (свідоцтва про сплату єдиного податку), а також копіями платіжних документів про сплату податку (про необхідність наявності яких часом говорять податківці на місцях). Це дасть можливість не утримувати податок з доходів з виплачуваної підприємцю винагороди (листи ДПАУ від 01.09.2006 р. № 9732/6/17-0716; від 06.02.2007 р. № 2174/7/17-0717). При цьому в податковому обліку витрати на винагороду відносяться на валові витрати на підставі п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток як пов’язані з продажем товарів, а в бухгалтерському обліку — списуються до складу витрат на збут (Дт 93).

Якщо ж Дідом Морозом буде

фізична особа, яка не є суб’єктом підприємницької діяльності, то із суми винагороди, що виплачується йому згідно з укладеною цивільно-правовою угодою, підприємству доведеться утримати та перерахувати до бюджету податок з доходів (15 %). А от внесками до соцфондів, у тому числі й до Пенсійного фонду, сума винагороди за цивільно-правовим договором про надання послуг не оподатковується, тобто ані нараховувати, ані утримувати їх не потрібно (листи Пенсійного фонду від 21.02.2007 р. № 2790/03-20, від 13.05.2008 р. № 8157/03-20 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 60).

При цьому сума винагороди відображається у формі № 1ДФ з ознакою доходу «01» у разі виплати фізособі, яка не є суб’єктом підприємницької діяльності, та з ознакою доходу «42» у разі виплати приватному підприємцю.

Приклад

. Торговельне підприємство уклало цивільно-правовий договір з фізичною особою (несуб’єктом підприємницької діяльності) про надання послуг Діда Мороза протягом двотижневого новорічного періоду. Вартість послуг склала 4000 грн.

В обліку підприємства операції відобразяться таким чином:

 

Послуги Діда Мороза та Снігуроньки

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,грн.

Податковий облік

дебет

кредит

ВД

ВВ

1. Видано аванс за послуги Діда Мороза

371

301

3400

— *

2. Утримано ПДФО (15 %)

371

641

600

3. Перераховано ПДФО до бюджету

641

311

600

4. Вартість послуг списано на витрати періоду (складено акт наданих послуг)

93

631

4000

4000*

5. Відображено залік заборгованості

631

371

4000

*З урахуванням п.п. 11.2.3 Закону про податок на прибуток при здійсненні операцій з неплатниками податку на прибуток валові витрати можна відобразити тільки при підписанні акта.

 

Прикрашаємо офіс

На відміну від тих ситуацій, що розглядалися, придбання підприємством новорічної атрибутики з метою прикрашання

офісних приміщень складно пов’язати з господарською діяльністю, адже обґрунтувати господарність таких витрат практично неможливо. Тому в цьому випадку скористатися положеннями п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток не вдасться і підприємство не зможе віднести витрати з прикрашання офісу на валові витрати. Така ж ситуація і з податковим кредитом: придбаваючи активи (послуги), не призначені для використання в господарській діяльності, вхідний ПДВ за ними до податкового кредиту не включається (п.п. 7.4.4 Закону про ПДВ). Таким чином, на податковий облік витрати з новорічного оформлення офісу не вплинуть.

А от у бухгалтерському обліку такі витрати відображаються в порядку, аналогічному розглянутому, хіба що за винятком того, що при цьому такі витрати списуються на рахунок 92 «Адміністративні витрати», і до витрат потрапляє вся сума з урахуванням ПДВ (оскільки право на податковий кредит відсутнє).

Водночас до ситуації можна підійти з іншого боку і як альтернативний застосувати «профспілковий» варіант: прикрасити офісне приміщення за рахунок коштів профспілки, що діє на підприємстві. Причому якщо профспілкових коштів для цього виявиться недостатньо, то підприємство може добровільно перерахувати профспілковій організації певну суму грошових коштів (добровільні пожертвування). При цьому суми таких перерахувань згідно з

п.п. 5.2.2 Закону про податок на прибуток (як кошти, перераховані неприбутковим, у тому числі профспілковим, організаціям) може бути віднесено підприємством на валові витрати в розмірі, що перевищує 2 %, але не більше 5 % оподатковуваного прибутку за попередній звітний рік.

Наприклад

, за умови, що профспілці перераховано фінансову допомогу в розмірі 20000 грн. (що укладається при цьому в підприємства у валововитратне обмеження з п.п. 5.2.2 Закону про податок на прибуток — більше 2 %, але не більше 5 %; є оподатковуваний прибуток за минулий рік), в обліку підприємства операції буде відображено таким чином:

 

Прикрашання офісу за рахунок коштів профспілки

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,грн.

Податковий облік

дебет

кредит

ВД

ВВ

1. Перераховано добровільні пожертвування профспілковій організації

377

311

20000

20000

2. Списано суму пожертвувань на витрати підприємства

949

377

20000

 

Насамкінець залишається побажати, щоб створена з любов’ю довкола новорічна обстановка була запорукою затишку, комфорту та прекрасного святкового настрою.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд