Теми статей
Обрати теми

Про надання роз’яснення щодо практичного застосування постанови КМУ від 20.12.2008 №1118

Редакція ПБО
Лист від 12.01.2009 р. № 288/7/17-0417

Про надання роз’яснення щодо практичного застосування постанови КМУ від 20.12.2008 №1118

Лист Державної податкової адміністрації України від 12.01.2009 р. № 288/7/17-0417

 

Державна податкова адміністрація України повідомляє, що постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.2008 р. № 1118 «Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 16 березня 2000 р. № 507» (далі — постанова № 1118) викладено у новій редакції пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України від 16 березня 2000 р. № 507 «Про роз’яснення Указу Президента України від 3 липня 1998 р. № 727» (далі — постанова № 507).

Відповідно до статті 6 Указу Президента України від 03.07.98 № 727 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» (у редакції Указу Президента України від 28.06.99 р. № 746) та нової редакції пункту 4 постанови № 507

фізична особа — підприємець, яка має свідоцтво про сплату єдиного податку, не може бути зареєстрована платником податку на додану вартість. Реєстрація як платників податку на додану вартість фізичних осіб — підприємців, які переходять на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності чи перебувають на такій системі, підлягає анулюванню.

Підстави для анулювання реєстрації у цьому випадку визначені у підпункті «в» пункту 9.8 статті 9 Закону України «Про податок на додану вартість» (далі — Закон).

Зважаючи на викладене, органи державної податкової служби повинні

терміново забезпечити анулювання реєстрації платників податку на додану вартість фізичних осіб-підприємців, які перебувають на спрощеній системі оподаткування.

Одночасно повідомляємо, що згідно з пунктом 9.8 статті 9 Закону платник податку, в обліку якого на день анулювання реєстрації знаходяться товарні залишки або основні фонди, стосовно яких був нарахований податковий кредит у минулих або поточному податкових періодах, має визнати

умовний продаж таких товарів за звичайними цінами та відповідно збільшити суму своїх податкових зобов’язань за наслідками податкового періоду, протягом якого відбувається таке анулювання.

У разі анулювання реєстрації платник податку

позбавляється права на нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування, але у строки, визначені законом, є зобов’язаним погасити суму податкових зобов’язань або податкового боргу з цього податку, що виникли до такого анулювання, за їх наявності, незалежно від того, чи буде така особа залишатися зареєстрованою як платник цього податку на дату сплати такої суми податку, чи ні.

До внесення змін до нормативно-правових актів ДПА України не застосовуються норми підпункту «а» підпункту 12.1 та підпункту 12.3 пункту 12 Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 01.03.2000 р. № 79, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.04.2000 р. за № 208/4429, із змінами (далі — Положення). При цьому анулювання реєстрації як платників податку на додану вартість фізичних осіб — підприємців, які переходять на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності чи перебувають на такій системі або реєстрація платниками цього податку фізичних осіб — підприємців, які переходять зі спрощеної системи оподаткування на традиційну, здійснюються за правилами та у строки, що визначені Положенням для суб’єктів малого підприємництва — юридичних осіб, що сплачують єдиний податок за ставкою 10 відсотків.

Реєстрація фізичної особи — підприємця, яка переходить із спрощеної системи оподаткування на загальну систему оподаткування, здійснюється із урахуванням пункту 13 Положення.

Якщо органом державної податкової служби на підставі заяви фізичної особи — підприємця, яка зареєстрована платником податку на додану вартість, приймається рішення, що особа з певного звітного періоду переходить на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, але цей звітний період ще не настав, то на свідоцтві про реєстрацію платника податку на додану вартість такої особи, корінці свідоцтва та всіх засвідчених копіях свідоцтва у лівій верхній частині робиться

спеціальний запис про строк дії свідоцтва до останнього дня звітного періоду, що передує переходу платника на сплату єдиного податку (підпункту 25.1 пункту 25 Положення).

Робота органів державної податкової служби щодо реєстрації та анулювання реєстрації як платників податку на додану вартість фізичних осіб — підприємців має бути організована відповідно до пункту 4 Порядку взаємодії між структурними підрозділами органів державної податкової служби з питань реєстрації та обліку платників податків, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 28.02.2007 р. № 110.

 

Заступник голови С. Лекарь



коментар редакції

Позиція ДПАУ: терміново забезпечити анулювання реєстрації платниками ПДВ підприємців-спрощенців

Лист, що коментується, фактично підтверджує спрогнозований нами сценарій подальших дій податківців, викладений у редакційному коментарі до постанови КМУ від 20.12.2008 р. № 1118 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 4, с. 41).

Як бачимо, ДПАУ з посиланням на п.п. «в» п. 9.8 Закону про ПДВ зобов’язує нижчі за рівнем податкові органи

терміново забезпечити анулювання реєстрації платниками ПДВ фізичних осіб-підприємців, які перебувають на спрощеній системі оподаткування.

Таке «забезпечення» здійснюється як у спосіб запрошення платників для самостійного подання заяви про анулювання реєстрації, так і шляхом анулювання з ініціативи податкового органу (з направленням платнику акта за формою № 6-ПДВ). У разі обрання другого варіанта відкритим залишається питання про дату

анулювання. Не виключаємо, що на практиці примусове анулювання здійснюватиметься «заднім числом» (докладніше див. у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 4, с. 42).

Зауважимо також, що в окремих випадках податкові органи на місцях допускали «повернення» платників на загальну систему оподаткування починаючи з 1 січня 2009 року (тобто теж «заднім числом»). Підприємці, які вирішили скористатися такою пропозицією, дістали можливість залишитися в лавах платників ПДВ та в разі подальшого позитивного вирішення питання про правомірність поєднання статусу єдиноподатника-підприємця та платника ПДВ можуть повернутися на спрощену систему оподаткування вже з ІІ кварталу 2009 року.

 

Дмитро Винокуров

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі