Щодо окремих питань застосування спецрежиму сільгосп-ПДВ

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Липень, 2009/№ 55
В обраному У обране
Друк
Лист від 23.02.2009 р. № 2095/5/16-1116

Щодо окремих питань застосування
спецрежиму сільгосп-ПДВ

Лист Державної податкової
адміністрації України від 23.02.2009 р. № 2095/5/16-1116

Державна податкова адміністрація України на лист щодо проблемних питань, які виникають при застосуванні спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського і лісового господарства та рибальства, запровадженого статтею 81 Закону України від 03.04.97 р. № 168/97 «Про податок на додану вартість» (далі — Закон), з урахуванням постанови КМУ від 21.01.2009 р. № 23 «Про затвердження переліку видів діяльності, на які поширюються норми статті 81 Закону України «Про податок на додану вартість» (далі — Постанова), повідомляє.

Щодо обробки чи переробки продукції, одержаної в результаті діяльності у сфері сільського господарства

Підпунктом 81.15.6 пункту 81.15 Закону України «Про податок на додану вартість» визначено, що виходячи з норм цього пункту, Кабінет Міністрів України визначає та оприлюднює повний перелік видів діяльності, на які поширюються норми цієї статті, згідно з Національним класифікатором України «Класифікація видів економічної діяльності», затвердженим відповідно до Закону України «Про стандартизацію».

Такий Перелік затверджений Постановою (далі — Перелік). При цьому у примітці до Переліку зазначено, що у цьому Переліку обробка чи переробка продукції, одержаної в результаті діяльності у сфері сільського господарства, та обробка чи переробка та/ або консервація продукції, одержаної в результаті діяльності у сфері сільського (в частині тваринництва) та лісового господарства, рибальства і рибництва, вважається діяльністю у сфері сільського та лісового господарства, рибальства і рибництва за умови, якщо така продукція вирощується, відгодовується, виловлюється або збирається (заготовляється) безпосередньо платником податку на додану вартість (крім їх придбання в інших осіб) (далі — Примітка).

Національний класифікатор України ДК 009:2005 «Класифікація видів економічної діяльності» затверджений наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 26.12.2005 р. № 375, із змінами (далі — КВЕД).

Згідно з термінами і визначеннями за КВЕД:

ПЕРЕРОБЛЕННЯ

— це технологічний процес, здійснення якого змінює форму, властивості або склад сировини, напівфабрикатів або, в окремих випадках, готової продукції з метою отримання нової продукції;

ОБРОБЛЕННЯ

— це технологічний процес, який здійснюється з метою збереження певних видів продукції, надання їм деяких властивостей або для упередження шкідливого впливу, який може виявлятися у результаті їх використання. Наприклад, оброблення сільськогосподарських культур, деревини, металів або оброблення відходів.

Окрім того, термін «перероблення» використовується як ключовий при визначенні термінів «процес промислового виробництва», «напівфабрикати», «готова промислова продукція».

При цьому в поясненнях до розділу 01 зазначено, що діяльність з перероблення сільськогосподарської продукції не відноситься до сільськогосподарської діяльності, а відноситься до відповідних розділів переробної промисловості: 15 «Харчова промисловість», 16 «Тютюнова промисловість». Проте, як виняток із загального правила кодування щодо комплексних видів діяльності, одиниця, що переробляє власне вирощену сільськогосподарську продукцію безпосередньо в господарстві, віднесена до розділу 01, незважаючи на те, що звичайно перероблення сільськогосподарської продукції класифіковане у розділах 15 та 16. Наприклад, виноградарство і виробництво вина з цього винограду, вирощування олив і виробництво олії з них.

У Переліку передбачені такі види діяльності, що пов’язані з переробленням або обробленням продукції:

вирощування тютюну і махорки, первинне оброблення листя (збирання, сушіння, сортування тощо), вирощування розсади (пункт 1 Переліку, КВЕД 01.11.0);

вирощування та первинне оброблення (замочування) прядивних культур (пункт 1 Переліку, КВЕД 01.11.0);

перероблення фруктів, ягід і винограду на вино в межах господарства, що їх вирощує (пункт 3 Переліку, КВЕД 01.13.0);

лісозаготівлі, рубання лісу та виробництво ділової деревини, такої як колоди, стовпи, жердини, одержування паливної деревини (пункт 9 Переліку, КВЕД 02.01.1);

надання послуг із збирання врожаю та підготування продукції до первинної реалізації: очищення, різання, сортування, сушіння, дезінфекція, покривання воском, полірування, пакування, лущення, замочування, охолодження чи пакування навалом включно з фасуванням у безкисневому середовищі; захист рослин від хвороб і шкідників; агрохімічне обслуговування (пункт 13 Переліку, КВЕД 01.41.0);

обробка та/або консервація риби або інших прісноводних (пункт 16 Переліку, КВЕД 05.01.0);

пакування та підготовка до продажу, в тому числі сушіння, очищення, розмелювання, дезінфекція та силосування сільськогосподарської продукції (пункт 16 Переліку, КВЕД 01.41.0).

Враховуючи викладене, Примітка застосовується сільськогосподарськими підприємствами, які здійснюють названі види діяльності. До видів діяльності з перероблення сільськогосподарської продукції, класифікованих у розділах 15 та 16 КВЕД, Примітка застосовуватись не може, оскільки, по-перше, згідно з КВЕД така діяльність не відноситься до сільськогосподарської, а по-друге, такі види діяльності не включені до Переліку.

При реєстрації сільськогосподарських підприємств як суб’єктів спеціального режиму оподаткування види діяльності у свідоцтвах мають зазначатись відповідно до пунктів Переліку. Примітка не є пунктом Переліку

.
Роз’яснення про застосування переліку видів діяльності, на які поширюються норми статті 81 Закону України «Про податок на додану вартість», надане листом ДПА України від 11.02.2009 р. № 2581/7/29-1017.

Виходячи з викладеного, вважаємо за необхідне ініціювати внесення змін до статті 81 Закону та Постанови стосовно підходу до визначення Переліку видів діяльності, на які поширюються норми цієї статті.

Щодо оформлення свідоцтва про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб’єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість для підприємств, які здійснюють діяльність більше, ніж по шести основних видах

У Законі України від 15.05.2003 р. № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» відсутні обмеження щодо кількості видів діяльності, які можуть бути включені підприємством до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців. До заяви про реєстрацію суб’єктом спеціального режиму оподаткування для підтвердження достовірності відомостей про види діяльності сільськогосподарського підприємства таке підприємство надає витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, який містить відомості про основні види діяльності сільськогосподарського підприємства за КВЕД. Подання інших документів не вимагається, у тому числі не вимагається надання довідки з іншого державного реєстру — Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.

Як правило, підприємства мають до шести видів діяльності. Саме тому у заяві про реєстрацію та свідоцтві про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб’єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість передбачено шість позицій для внесення видів діяльності сільськогосподарського підприємства. Слід також врахувати, що до таких документів вносяться не всі види діяльності сільськогосподарського підприємства, а лише ті із них, на які поширюються норми статті 81 Закону. Разом з тим

кількість видів діяльності, які можуть бути внесені до таких документів та реєстру суб’єктів спеціального режиму оподаткування, не обмежена, і до таких полів може бути внесено сім і більше видів діяльності. Зокрема, фактично у реєстрі суб’єктів спеціального режиму оподаткування близько 1,2 % сільськогосподарських підприємств у теперішній час зареєстровані з видами діяльності, що відповідають Переліку та кількість яких є більшою шести.

Крім того, слід зауважити, що згідно зі статтею 95 Цивільного кодексу України філією є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює всі або частину її функцій. Таким чином,

якщо юридична особа здійснює свою діяльність через філії, то останні можуть здійснювати всі або частину видів діяльності, які здійснює юридична особа.

Філії не можуть здійснювати окремі види діяльності, перелік яких не входить до видів діяльності юридичної особи. У такій ситуації можна говорити, що фактично юридична особа здійснює той або інший вид діяльності через свої філії, але не включила ці види діяльності до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців. Ситуація потребує виправлення та внесення змін до видів діяльності юридичної особи шляхом доповнення видів діяльності юридичної особи тими видами, які фактично вона здійснює через свої філії.

Заступник голови С. Чекашкін

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд