Теми статей
Обрати теми

Новації щодо ПДВ: перевезення, міжнародний ремонт, переробка...

Редакція ПБО
Стаття

Новації щодо ПДВ: перевезення, міжнародний ремонт, переробка...

 

Закон № 1451 (див. с. 5), що аналізується сьогодні, стосується трьох законодавчих актів: згідно з ним збагачено термінологію Митного кодексу, підкориговано обкладення ввізним митом зворотного ввезення товарів після ремонту і, звісно, найхітовіша частина — це зміни до Закону про ПДВ. Саме останнім ми і приділимо особливу увагу. Почнемо з найбільш значимої частини, що стосується міжнародних автоперевезень.

Наталія ЯНОВСЬКА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

МКУ

— Митний кодекс України від 11.07.2002 р. № 92-IV.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Закон № 1451

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань оподаткування послуг з міжнародних перевезень пасажирів, багажу та вантажів, міжнародних відправлень, міжнародного лізингу та міжнародного ремонту товарів» від 04.06.2009 р. № 1451-VI.

 

Перевезення: глобальне

Судячи з пояснювальної записки до проекту закону законодавці прагнули забезпечити конкурентоспроможність українських перевізників на ринку міжнародних

автоперевезень разом зі зростанням обсягів таких перевезень шляхом розширення сфери (а точніше відстані застосування нульової ставки). І ось що вийшло.

Тепер

автомобільні міжнародні перевізники пасажирів, багажу та вантажів можуть застосовувати нульову ставку не від кордону (як це було раніше), а від пункту митного оформлення і до пункту призначення за межами України — це при вивезенні. Відповідно при ввезенні — від пункту відправлення за межами України і не до кордону (як було раніше), а аж до пункту митного оформлення на території України (див. оновлений п.п. 6.2.4 Закону про ПДВ).

У загальному випадку

митне оформлення здійснюється в місцях розташування відповідних підрозділів митних органів, за винятком деяких випадків, коли на прохання зацікавлених осіб оформлення здійснюється за межами розміщення митних органів (ст. 71 МКУ). Докладніше це питання висвітлено в Порядку визначення місця здійснення митного оформлення товарів і транспортних засобів, які переміщуються резидентами та нерезидентами через митну територію України, затвердженому постановою КМУ від 23.04.2003 р. № 584.

Таким чином, якщо раніше для автоперевезень межа застосування нульової ставки проходила по митному кордону України (усе, що везлося нашою територією до кордону, обкладалося за ставкою 20 %), то тепер межі істотно розширилися і

кордон для нульової ставки — це «внутрішня митниця» (у загальному випадку).

А от якщо цей же перевізник забирає, наприклад, експортний вантаж дещо раніше і везе його до пункту митного оформлення, то в цій частині доведеться оподаткувати послугу за ставкою 20 %. Те ж саме, але у дзеркальному відображенні стосується й імпортного вантажу (тобто від зони митниці до одержувача вантажу). Щоб переконатися в цьому, прочитайте нововведений

п. 1.22 з абсолютно новим терміном «суцільна (неподільна) послуга».

Це не єдиний новий термін у

Законі про ПДВ, пов’язаний із перевезеннями. Так, наприклад, варто звернути увагу на новий п. 1.19 з терміном «послуга з міжнародного перевезення», в якому зазначено, що такою вважається перевезення територією двох чи більше країн і при цьому пункт відправлення або пункт призначення (або обидва) знаходяться на території України (при цьому з метою оподаткування неважливий резидентський статус сторін договору). Отже, якщо ми придбаваємо в нерезидента послугу з перевезення вантажу тільки за межами України (товар не перетинає наш кордон), то вона не вписується до податкового визначення міжнародного перевезення. І якщо звернутися до положень п. 6.5 Закону про ПДВ, то місцем надання такої послуги вважатиметься територія України (абзац «а»), а отже, вона підпадатиме під об’єкт згідно з п.п. 3.1.1 Закону про ПДВ, причому за ставкою 20 %. Адже нульова ставка застосовується тільки для міжнародних перевезень. До введення нового Закону в замовника були підстави застосовувати нульову ставку в цьому випадку, хоча податківці і тоді були проти (див. листи від 07.09.2006 р. № 16636/7/31-3017 // «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 83, запитання 3; від 14.06.2008 р. № 5977/6/16-1515-20 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 54 та статтю «Перевезення до перевезення не приходиться: відображаємо ПДВ при міжнародних перевезеннях» // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 64).

Також слід звернути увагу на появу

нових визначень: «послуга з міжнародного перевезення пасажирів та їхнього багажу автомобільним транспортом» (п. 1.20) та «послуга з міжнародного перевезення вантажів автомобільним транспортом» (п. 1.21), які вважаються такими, якщо на них поширюються норми відповідних Конвенцій.

Наступні

термінологічні новини пов’язані з визначенням міжнародних відправлень, якими вважаються міжнародні експрес-відправлення, що переміщуються будь-яким видом транспорту (п. 1.23), та міжнародні поштові відправлення (п. 1.24). Варте уваги, що відносно міжнародних відправлень застосовується нульова ставка в такому ж режимі, як і до автомобільних перевезень (п.п. 6.2.4).

Що ж до

решти видів транспорту (крім автомобільного та міжнародних відправлень), то для них нульова ставка має колишні межі — за пунктом зовнішнього митного контролю.

Ще один цікавий момент: у переліку операцій, що підпадають під об’єкт (

п.п. 3.1.1), окремо виділили послуги з міжнародних перевезень, а саме ту їх частину, яка обкладається за ставкою 20 %. Для автоперевезень — це територія України до (якщо вивезення) /від (якщо ввезення) пункту митного оформлення, для перевезень іншим транспортом — це територія України до (якщо вивезення) /від (якщо ввезення) пункту митного контролю. Насправді і без цього уточнення завдяки першому реченню п.п. 3.1.1 та нормі п. 6.5 ці відрізки підпадають під об’єкт оподаткування, причому, ураховуючи вимоги п.п. 6.2.4, за ставкою 20 %.

Варто зазначити і про таке приємне уточнення в оподаткуванні перевезень, що стосується

посередників, які діють від імені перевізників та продають їх послуги за допомогою квитків, інших проїзних документів згідно з брокерськими, агентськими та іншими подібними договорами. Тепер у п.п. 6.2.4 Закону про ПДВ однозначно прописано, що за ставкою 20 % обкладається лише винагорода таких посередників. Колишнє не таке вдале формулювання іноді ставало приводом для податківців вимагати обкладення за ставкою 20 % не тільки винагороди, а й усієї послуги з міжнародного перевезення (хоча і в той період таку позицію слід було заперечувати).

 

Перевезення: спеціальне — фрахт морських суден, портовий збір, транзит

Також законодавцями доопрацьовано деякі пільговані «навколоперевізні» операції, пов’язані з фрахтом морських суден, транзитом, оплатою послуг за допомогою портового збору. Причому доопрацьовано у фіскальний бік. Для наочності пропонуємо порівняти стару і нову редакції.

 

Було

Стало

П.п. 3.2.14: фрахт морських суден

3.2 Не є об’єктом оподаткування операції з:

<…>

3.2.4. надання послуг з агентування і фрахтування морського торговельного флоту судновими агентами

3.2 Не є об’єктом оподаткування операції з:

<…>

3.2.4. надання послуг з агентування і фрахтування морського торговельного флоту судновими агентами на користь нерезидентів, які надають послуги з міжнародних перевезень пасажирів, їхнього багажу, вантажів чи міжнародних відправлень

П. 5.15, п.п. 6.2.4: транзит

5.15 Звільняються від оподаткування операції з поставки послуг по перевезенню (переміщенню) пасажирів та вантажів транзитом через територію і порти України.

6.2.4 Операції з поставки послуг платником податку, пов’язані з перевезенням (переміщенням) пасажирів і вантажів транзитом через територію України, оподатковуються у порядку, передбаченому пунктом 5.15 цього Закону

5.1.5 Звільняються від оподаткування цим податком операції з поставки послуг з перевезення пасажирів, їхнього багажу, вантажів та міжнародних відправлень під митним режимом транзиту територією України згідно з положеннями глави 33 Митного кодексу України.Примітка! Абзац третій п.п. 6.2.4 виключено

П. 5.16: портовий збір

Звільняються від оподаткування операції з поставки послуг, що надаються іноземним суднам та оплачуються ними відповідно до законодавства України портовими зборами

Звільняються від оподаткування цим податком операції з надання послуг, що включаються до складу портових зборів згідно із законодавством, на користь осіб, які здійснюють міжнародні перевезення пасажирів, їхнього багажу, вантажів та міжнародних відправлень від пункту перетину державного кордону України до пункту (місця) митного оформлення на території України при їх прибутті (отриманні) на митну територію України, а також від пункту (місця) митного оформлення на території України до пункту перетину державного кордону України

 

Як видно з порівняльної таблиці, тепер

суднові агенти можуть користуватися пільгою (не об’єкт) не щодо будь-яких послуг агентування і фрахтування торговельного флоту, а тільки на користь нерезидентів, які надають послуги з міжнародних перевезень (визначення міжнародних перевезень див. у п. 1.19 Закону про ПДВ).

В оподаткуванні безпосередньо

транзитних перевезень нічого, у принципі, не змінилося, за винятком застереження щодо пільгового оподаткування (звільнені від оподаткування) відносно транзитних міжнародних відправлень (визначення міжнародних відправлень див. у пп. 1.23 і 1.24 Закону про ПДВ). Інша справа з операціями, пов’язаними з транзитними перевезеннями: вони втратили пільги, оскільки видалено останній абзац п.п. 6.2.4 Закону про ПДВ.

Щодо портових зборів

також є зміни: якщо раніше пільгувалися (звільнені від оподаткування) операції з поставки послуг тільки іноземним суднам, то тепер будь-яким міжнародним перевізникам, але з урахуванням зазначених у пункті відстаней.

 

Переробка давальницької сировини у ЗЕД

Щодо давальницьких операцій у ЗЕД законодавці хоча і перетворили деякі норми, однак вони не змінили існуючий порядок оподаткування. Так, можна побачити серед переліку об’єктів оподаткування в

п.п. 3.1.2 Закону про ПДВ серед прирівняних до імпорту операції з ввезення продуктів переробки (готової продукції):

— на митну територію України після переробки давальницької сировини за кордоном;

— з-під митного режиму переробки, якщо отримана в результаті переробки виконавцем-резидентом продукція залишається в Україні.

Ще раз повторимо: і раніше ці операції обкладалися ПДВ

за ставкою 20 % (докладно про це ми писали в тематичному номері газети «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 13).

Щодо відходів, які підлягають

знищенню або руйнуванню, то і тут все залишилося без змін: вони не оподатковувалися. Щоправда, ясність щодо цього питання вносилася листом ДМСУ від 10.12.2004 р. № 25/2-9-17/14698-ЕП. Зокрема, у ньому роз’яснювалося, що відходи, які утворюються в процесі переробки давальницької сировини, у разі їх видалення в Україні (без реалізації) не підлягають розміщенню в митний режим (докладніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 13, с. 25).

 

Ремонт в режимі переробки

Транспортні засоби, які повертаються на територію України після ремонту

за кордоном (куди вони були вивезені в митному режимі переробки), звільнено від імпортного ПДВ (п.п. 3.1.2).

При застосуванні цієї норми слід ураховувати нововведені визначення до

Закону:

ремонт

— операції з надання послуг з усунення недоліків товарів, приведення їх у робочий стан, відновлення ресурсу або їх характеристик (п. 1.26);

транспортний засіб

— наземний, підземний, водний, підводний, повітряний та космічний моторизований засіб, призначений для перевезення пасажирів та їх багажу, вантажів і міжнародних відправлень (п. 1.25).

Однак, як і раніше, є проблеми щодо обкладення ПДВ оплати за послуги ремонту нерезиденту. Адже нульова ставка з

п.п. 6.2.1 Закону про ПДВ на такі роботи не поширюється, а необкладення послуги через обґрунтування абз. «г» п. 6.5 Закону про ПДВ під великим питанням.

Нагадаємо: завдяки цій нормі з-під об’єкта оподаткування виводяться будь-які роботи з рухомим майном,

що змінюють його якісну характеристику, якщо вони фактично надавалися за межами України. Однак у результаті ремонту якісні характеристики не змінюються, вони відновлюються: підтвердженням тому — нововведене визначення ремонту (п. 1.26). Тому формально такі послуги підпадають під загальний абз. «а» п. 6.5 Закону про ПДВ, а отже, і під об’єкт оподаткування, причому за ставкою 20 %. У зв’язку з цим варто пригадати лист ДПАУ від 10.07.07 №13727/7/16-1517-27 // «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 81, у якому зазначається про поширення абз. «г» п. 6.5 Закону про ПДВ і на ремонт. Однак користуватися такою думкою можна тільки в разі наявності подібного листа на вашу адресу.

Також варто звернути увагу на останню думку оновленого

п. 6.3 Закону про ПДВ, де зазначено: нульова ставка не застосовується для транспортних засобів, які відправлялися під митним режимом переробки за межі України з метою їх ремонту та повертаються на митну територію України. Це означає, що операцію з вивезення таких транспортних засобів не може бути відображено в рядку 2.1 декларації з ПДВ, а це, у свою чергу, вплине на розподіл «вхідного» ПДВ звітного періоду.

 

Інші уточнення об’єкта (лізинг, зберігання тощо)

Викладено в новій редакції

підпункти Закону про ПДВ, які визначають об’єкт оподаткування, — пп. 3.1.1 — 3.1.3. Про деякі зміни вже зазначалося (міжнародні перевезення, ввезення після переробки, знищення відходів), тепер розглянемо решту. Вони стосуються:

оперативного лізингу (п.п. 3.1.2). Тепер з цього підпункту випливає, що повернення об’єкта оперативного лізингу, який було попередньо вивезено в режимі тимчасового вивезення, не підпадає під об’єкт. Однак і до цієї норми така операція не оподатковувалася, оскільки є пільга п.п. 5.17 Закону про ПДВ;

майна, переданого у схов (відповідальне зберігання) або в користування чи розпорядження (п.п. 3.1.2). Увезення такого майна оподатковується, як і інший імпорт;

міжнародних перевезень (пп. 3.1.1, 3.1.3). Про те, що в переліку операцій, які підпадають під об’єкт (п.п. 3.1.1), окремо виділено послуги з міжнародних перевезень, а саме ту їх частину, що обкладається за ставкою 20 %, уже зазначалося вище. Тепер звернемо увагу, що те саме зробили і щодо міжнародних перевезень, оподатковуваних за ставкою 0 % згідно з п.п. 6.2.4 Закону про ПДВ. Їх включили до складу експортних операцій (п.п. 3.1.3). Хоча і без цього пункту згідно з першим реченням п.п. 3.1.1 та нормою п. 6.5 ці операції підпадають під об’єкт оподаткування, причому, ураховуючи вимоги п.п. 6.2.4, за ставкою 0 %.

інших випадків, визначених Законом про ПДВ (пп. 3.1.1 — 3.1.3). Раніше такого всеосяжного застереження не було, тільки для визначення інших випадків експорту/імпорту закон звертався до МКУ.

 

Дата набуття чинності

Законом

Тут складається цікава ситуація. Щодо змін до

МКУ та Закону про ПДВ, то вони згідно із Законом № 1451 набирають чинності з 1-го числа місяця, наступного за місяцем, на який припадає 30-й календарний день із дня його опублікування. Опубліковано Закон 2 липня 2009 року. Тепер залишилося з’ясувати, з якого дня слід починати відлік 30 днів: з 2 липня (дня опублікування) або 3 липня (наступного дня за днем опублікування). Річ у тім, що від цього одного дня залежить дата набуття чинності Законом з розривом у місяць.

На наш погляд, було б логічно керуватися

ст. 253 ЦКУ і починати відлік з 3 липня, у результаті чого дата набуття чинності — 01.09.2009 р. Однак на сайті Верховної Ради (http://zakon.rada.gov.ua) розміщено іншу інформацію про дату набуття чинності цим Законом01.08.2009 р.

Що ж до набуття чинності змінами до

Закону України «Про єдиний митний тариф», то ця дата припадає на 01.10.2009 р.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі