Теми статей
Обрати теми

Роз’яснення особливостей застосування окремих норм Закону про ПДВ. 13. Порядок податкового обліку податку на додану вартість по операціях по примусовому продажу через аукціон майна боржника

Редакція ПБО
Лист від 18.05.2009 р. № 10191/7/16-1517

13. Порядок податкового обліку податку на додану вартість по операціях по примусовому продажу через аукціон майна боржника

Реалізація арештованого майна здійснюється державним виконавцем шляхом його продажу на аукціоні. Орган виконавчої служби укладає з організатором аукціону договір, яким доручає реалізацію майна організатору аукціону за визначену винагороду за надані послуги з реалізації арештованого майна.

Враховуючи те, що об’єктом для оподаткування податком на додану вартість відповідно до пункту 3.1 статті 3 Закону України «Про податок на додану вартість» є операції з поставки товарів та послуг, місце надання яких знаходиться на митній території України, а також те, що поставка товарів передбачає передачу права власності на них, то звернення стягнення на майно боржника, накладання арешту на таке майно, вилучення, передавання його на зберігання не можна вважати операціями з поставки.

Операції з реалізації арештованого майна за договором в межах договору доручення, необхідно розглядати як оподатковувані операції, правила оподаткування податком на додану вартість на які встановлено пунктом 4.7 статті 4 Закону

.

При цьому база оподаткування податком на додану вартість встановлена статтею 4 Закону та зокрема, визначається виходячи з договірної вартості, визначеної за вільними цінами, але не нижче за звичайні ціни

.

В розумінні п.п. 1.20.4 статті 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» при продажу товарів з використанням конкурсу, аукціону, біржової пропозиції на організованному ринку цінних паперів, або коли продаж (відчуження) товарів здійснюється у примусовому порядку згідно із законодавством, звичайною ціною є ціна, отримана при такому продажі.

Механізм оподаткування податком на додану вартість поставки товарів, отриманих в межах договорів, які не передбачають передачу права власності на такі товари, з метою наступного їхнього продажу, викладено у пункті 4.7 статті 4 Закону України «Про податок на додану вартість».

У разі якщо спеціалізоване підприємство (наприклад аукціон) на комісійних засадах здійснює операції з продажу арештованого майна особи, яка є платником податку на додану вартість, то на дату, що сталася раніше, чи відвантаження арештованого майна боржника, чи зарахування коштів у рахунок його оплати, у такого спеціалізованого підприємства виникають податкові зобов’язання. При цьому базою оподаткування є загальна (остаточна) ціна реалізації. На вимогу покупця на цю дату виписується податкова накладна на остаточну вартість, в якій окремим рядком виділяється сума податку на додану вартість.

При цьому аукціон всю суму податку на додану вартість відображає в податковому обліку та включає до декларації з податку на додану вартість і визначену позитивну різницю між загальною сумою податкових зобов’язань, що виникли у зв’язку з будь-яким продажем товарів протягом звітного періоду, та сумою податкового кредиту, перераховує до бюджету.

На дату отримання аукціоном коштів за реалізоване майно ним надсилається копія платіжного доручення боржнику, дата отримання якого боржником і буде датою, на яку такий боржник проводить операцію з бухгалтерського та податкового обліку з відчуження майна та погашення кредиту (чи боргу). На зазначену дату у боржника (заставодавця) збільшуються податкові зобов’язання та виписується аукціону податкова накладна на остаточну вартість реалізованого майна за мінусом суми, фактично залишеної аукціону на покриття власних видатків з урахуванням податку на додану вартість. Така податкова накладна для аукціону є підставою для збільшення податкового кредиту, датою збільшення якого відповідно до п. 4.7 Закону України «Про податок на додану вартість» є дата перерахування коштів на користь комітента (в даному випадку — дата перерахування коштів на рахунок судовиконавця).

Роз’яснення щодо законодавчих норм при оподаткуванні податком на додану вартість операцій з реалізації органами державної виконавчої служби через спеціалізовані організації арештованого державними виконавцями майна боржників були викладені у листі ДПА України від 14.04.2000 р. № 1961/6/16-1220-26.

Положення листа ДПА України від 14.04.2000 р. № 1961/6/16-1220-26 є діючими на сьогоднішній день за виключенням пункту 3, який не діє у зв’язку із змінами, внесеними Законом України від 25.03.2005 р. № 2505-IV «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік» та деяких інших законодавчих актів», що набрав чинності 31 березня 2005 року до Закону України «Про податок на додану вартість», зокрема, у пункт 4.7 статті 4.



коментар редакції

Продаж арештованого майна: правила ПДВ-обліку

Реалізація арештованого майна через аукціон є свого роду посередницькою діяльністю і відповідає всім ознакам посередницького договору, а саме — договору комісії. Порядок обкладення ПДВ операцій у межах таких договорів урегульовано нормами п. 4.7 Закону про ПДВ. Питанням застосування правил зазначеного пункту до операцій примусового продажу майна боржника присвячено лист, що коментується. До речі, вони вже висвітлювалися раніше в листах ДПАУ від 30.05.2008 р. № 11098/7/16-1517, від 14.04.2000 р. № 1961/6/16-1220-26. Причому текст першого з наведених листів практично цитує роз’яснення ДПАУ, що коментується.

При реалізації арештованого майна у спеціалізованого підприємства (організатора аукціону), яке виступає посередником, виникнуть податкові зобов’язання з ПДВ за ставкою 20 %, на підтвердження яких йому на ім’я покупця необхідно виписати податкову накладну. Дата виникнення податкових зобов’язань організатора аукціону визначається за правилом першої події:

— або за датою відвантаження арештованого майна боржника;

— або за датою зарахування грошових коштів від покупця.

Базою обкладення ПДВ у цьому випадку буде загальна (остаточна) ціна реалізації арештованого майна.

На дату отримання грошових коштів за реалізоване майно організатор аукціону повинен направити копію платіжного доручення боржнику. У свою чергу, боржник

на дату отримання копії платіжного доручення (одержувачем за яким буде судовий виконавець) збільшить зобов’язання з ПДВ та випише організатору аукціону податкову накладну. Така податкова накладна є для організатора аукціону підставою для відображення податкового кредиту. Тут ми з ДПАУ цілком згодні.

А от з думкою головного податкового органу щодо того, що податкові зобов’язання з ПДВ боржник (комітент) повинен збільшити на остаточну вартість реалізованого товару

за мінусом суми, фактично залишеної аукціону на покриття власних витрат, можна поспорити. Такий підхід не відповідає Закону про ПДВ. За правилами посередницьких договорів комітент нараховує податкові зобов’язання з ПДВ на загальну (остаточну) суму реалізації. При цьому якщо за умовами посередницького договору комісіонер утримує винагороду з виручки від продажу (яка покриває всі його додаткові витрати), то на дату такого утримання комісіонер виписує податкову накладну на ім’я комітента. А комітент, у свою чергу, на підставі такої податкової накладної відображає в себе податковий кредит.

 

Марина Ковенко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі