Теми статей
Обрати теми

Про внесення змін до Інструкції з бухгалтерського обліку податку на додану вартість

Редакція ПБО
Наказ від 18.05.2009 р. № 675

Про внесення змін до Інструкції з бухгалтерського обліку податку на додану вартість

Наказ

від 18.05.2009 р. № 675

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5 червня 2009 р. за № 490/16506

(витяг)

 

Відповідно до частини другої статті 6 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та постанови Кабінету Міністрів України від 02.04.2009 р. № 291 «Про реалізацію пункту 11.21 статті 11 Закону України «Про податок на додану вартість»

НАКАЗУЮ:

1.

Унести до пункту 13 Інструкції з бухгалтерського обліку податку на додану вартість, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 01.07.97 р. № 141, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 04.08.97 р. за № 284/2088 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 24.12.2004 р. № 818), схвалені Методологічною радою з бухгалтерського обліку при Міністерстві фінансів України такі зміни:

1.1. В

абзаці першому слова «бухгалтерський облік» замінити словами «а також переробними підприємствами, що сплачують дотації сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені молоко та м’ясо в живій вазі (далі — переробне підприємство), бухгалтерський облік».

1.2.

Доповнити підпунктом 13.5 такого змісту:

«13.5. Для аналітичного обліку зобов’язань з податку на додану вартість за операціями з поставки покупцям молока, молочної продукції, м’яса та м’ясопродуктів і податкового кредиту з податку на додану вартість за операціями з одержання товарно-матеріальних цінностей (робіт, послуг), пов’язаних із переробкою молока та м’яса в живій вазі, переробним підприємством використовується

аналітичний рахунок «Розрахунки за податком на додану вартість за операціями із заготівлі та реалізації молока, молочної продукції, м’яса та м’ясопродуктів» субрахунку 641 «Розрахунки за податками».

Переробне підприємство належну сільськогосподарським товаровиробникам дотацію з операцій поставки молока та м’яса в живій вазі відображає за

дебетом субрахунку 641 «Розрахунки за податками», аналітичний рахунок «Розрахунки за податком на додану вартість за операціями із заготівлі та реалізації молока, молочної продукції, м’яса та м’ясопродуктів» і кредитом рахунку 63 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками» із зазначенням у регістрі бухгалтерського обліку окремою графою «Дотація».

Податок на додану вартість, що підлягає стягненню у разі його нецільового використання, відображається за

дебетом субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» і кредитом субрахунку 641 «Розрахунки за податками».

<...>

5. Цей наказ набирає

чинності через 10 днів після його державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.

 

Перший заступник міністра І. Уманський

ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної податкової адміністрації України
 С. Буряк



коментар редакції

Бухоблік дотацій переробних підприємств сільгоспвиробникам за молоко та м’ясо

Великою мірою зміни, унесені до п. 13 Інструкції № 141, що набрали чинності з 16.06.2009 р. згідно з наказом Мінфіну, що коментується, не є абсолютною новацією. По суті, ідеться про відновлення частини колишніх норм п. 13 Інструкції № 141, що діяли раніше до викладення цього пункту в редакції наказу Мінфіну від 24.01.2009 р. № 41.

Цілком очевидно, що таке повернення до колишніх норм п. 13 Інструкції № 141 є реакцією Мінфіну на відновлення з 17.03.2009 р. п. 11.21 ст. 11 Закону про ПДВ та видання Кабміном постанови № 291, якою затверджено Порядок обліку та використання коштів, спрямованих на виплату дотації сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі, що набрала чинності з 10.04.2009 р.

З урахуванням унесених змін абзац перший п. 13 Інструкції № 141 виглядає зараз так (зміни в тексті виділено напівжирним курсивом): «Підприємствами сільського та лісового господарства і рибальства, які відповідно до законодавства вибрали спеціальний режим обкладення податком на додану вартість (далі — сільськогосподарське підприємство),

а також переробними підприємствами, що сплачують дотації сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені молоко та м’ясо в живій вазі (далі — переробне підприємство), бухгалтерський облік розрахунків з податку на додану вартість здійснюється з урахуванням особливостей, наведених у цьому пункті».

А тепер стосовно доповнення п. 13 новим підпунктом 13.5. Зауважимо, що відкриття та ведення у складі субрахунку 641 окремих аналітичних рахунків також було передбачено колишньою редакцією п.п. 13.1 Інструкції № 141. Різниця лише в тому, що зараз Мінфін наказом, що коментується, установлює порядок ведення

одного, так би мовити, узагальненого рахунка «Розрахунки за податком на додану вартість за операціями із заготівлі та реалізації молока, молочної продукції, м’яса та м’ясопродуктів», а раніше йшлося про два:

— «Розрахунки за податком на додану вартість із заготівлі та реалізації молока та молочних продуктів»;

— «Розрахунки за податком на додану вартість із заготівлі та реалізації м’яса та м’ясопродуктів».

На нашу думку, розділення за видами продукції (молочною та м’ясною) та відокремлене ведення окремих аналітичних рахунків, доцільно і зараз.

Щодо відображення в бухгалтерському обліку належних сільгосптоваровиробникам сум дотацій за дебетом субрахунку 641 (аналітичний рахунок «Розрахунки за податком на додану вартість за операціями із заготівлі та реалізації молока, молочної продукції, м’яса та м’ясопродуктів») та кредитом рахунка 63, по суті, також не зазначено нічого нового. У колишньому п.п. 13.2 лише не йшлося про конкретизацію номера та назви «кредитового» рахунка, що застосовувався (а зазначалося: та за кредитом рахунків обліку зобов’язань), та не було вказівки про виділення в регістрі бухгалтерського обліку окремої графи «

Дотація».

У колишньому п.п. 13.6 також була і кореспонденція субрахунків:

дебет 949 та кредит 641 щодо ПДВ, що підлягає стягненню до бюджету в разі його нецільового використання. Але якщо раніше такий запис мали робити сільгосптоваровиробники (про що, до речі, у чинній сьогодні редакції п. 13 Інструкції № 141 узагалі не згадується), то тепер його адресовано переробним підприємствам.

Утім, те, що тепер в Інструкції № 141 не згадується про сільгосптоваровиробників, не дивно, адже нормами ст. 81 Закону про ПДВ не

встановлено жорсткої регламентації використання сум пільгового сільгосп-ПДВ. Згідно зі спецрежимом порядку оподаткування сума ПДВ, нарахована сільгосппідприємством на вартість поставлених ним сільгосптоварів (послуг), не підлягає сплаті до бюджету та повністю залишається в розпорядженні такого сільгосппідприємства для відшкодування суми податку, сплаченої (нарахованої) постачальнику на вартість виробничих чинників, а за наявності залишку такої суми податку — для інших виробничих цілей (п. 81.2 Закону про ПДВ). Головне, щоб використання було у виробничих цілях.

Контроль цільового використання коштів сільгосптоваровиробниками встановлено лише щодо отриманих від переробників дотацій за молоко та м’ясо в живій вазі. Згідно з п. 8 Порядку № 291

суми дотації за поставлені переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі сільгосптоваровиробники використовують виключно для розвитку тваринництва — насамперед для забезпечення тваринництва кормами, відтворення поголів’я, придбання племінних ресурсів та проведення ветеринарних заходів. Але й тут за використання дотації не за цільовим призначенням відповідальність згідно із законодавством несуть, акцентуємо увагу, керівники сільгосппідприємств (як посадові особи). Інакше кажучи, навіть при виявлених порушеннях цільового використання (за що керівника може бути притягнуто до відповідальності), згідно з нормами Закону про ПДВ та Порядку № 291 сума дотації не підлягає спрямуванню до бюджету.

Вважаємо, незайве нагадати норми Порядку № 291, що визначає

випадки визнання суми спецрежимного ПДВ такою, що використовується переробним підприємством не за цільовим призначенням та підлягає стягненню до держбюджету. Це:

неперерахування визначеної за окремою спецдекларацією суми ПДВ на небюджетний рахунок;

неподання до податкового органу підтвердження перерахування її на небюджетний рахунок, а саме — реєстр платіжних доручень на фактично зараховані на небюджетний рахунок кошти та виписку територіальних органів Держказначейства з небюджетного рахунка;

неперерахування на окремі рахунки сільськогосподарських товаровиробників суми дотації у строки, установлені законодавством для сплати ПДВ до бюджету;

виплати суми коштів, здійснені з небюджетних рахунків за призначенням з порушенням Порядку № 291.

 

Анатолій Бобро

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі