Щодо розрахунків за товари, роботи та послуги розпорядниками бюджетних коштів

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Березень, 2009/№ 20
В обраному У обране
Друк
Лист від 22.01.2009 р. № 31-28020-02-25/585

Щодо розрахунків за товари, роботи та послуги розпорядниками бюджетних коштів

Лист Міністерства фінансів України від 22.01.2009 р. № 31-28020-02-25/585

 

Згідно із частиною сьомою статті 51 Бюджетного кодексу України оплата товарів, робіт та послуг відповідно до умов взятого бюджетного зобов’язання здійснюється після їх отримання, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами.

Випадки, в яких замовники можуть передбачати попередню оплату у договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, визначено, зокрема, постановами Кабінету Міністрів України від 29 березня 2004 р. № 399, від 9 жовтня 2006 р. № 1404 та Порядком державного фінансування капітального будівництва, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. № 1764.

Водночас з метою сприяння стабільного функціонуванню бюджетної системи Кабінетом Міністрів України видано постанову від 26 листопада 2008 р. № 1036.

Так, підпунктом 6 пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2008 р. № 1036 визначено, що розпорядники коштів державного бюджету мають здійснювати до 1 квітня 2009 року розрахунки виключно за фактично поставлені товари, виконані роботи і надані послуги, крім передплати «періодичних друкованих видань, послуг поштового зв’язку, з авіаперевезення і державних офіційних і урядових делегацій та Президента України, Голови Верховної Ради України і його заступників, Прем’єр-міністра України та Першого віце-прем’єр-міністра України під час робочих поїздок, а також випадків, визначених окремими рішеннями Кабінету Міністрів України.

Оскільки всі зазначені постанови Кабінету Міністрів України є чинними, мають однакову юридичну силу та не узгоджуються між собою з питань здійснення попередньої оплати, для вирішення цієї колізії необхідно виходити з правила «lex posterior derogat priori» («наступний закон з того ж питання скасовує дію попередніх»), згідно з яким у разі суперечності правових норм у нормативно-правових актах однакової юридичної сили, діють норми акта, що прийнятий пізніше.

Отже, з урахуванням викладеного вище,

розпорядники коштів державного бюджету при здійсненні розрахунків за товари, роботи та послуги у першу чергу повинні керуватись положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2008 р. № 1036.

Щодо випадків у яких можуть прийматися окремі рішення Кабінету Міністрів України та ініціативи їх прийняття, зазначаємо таке

.

Відповідно до частини першої статті 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» Кабінет Міністрів України видає обов’язкові для виконання акти — постанови і розпорядження на основі та на виконання Конституції України і законів України, актів Президента України.

Згідно із частиною першою статті 53 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» право ініціативи в прийнятті актів Кабінету Міністрів України мають члени Кабінету Міністрів України, центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Ініціювати підготовку та прийняття актів Кабінету Міністрів України може Президент України.

Процедури прийняття рішень Кабінету Міністрів України визначено в Регламенті Кабінету Міністрів України, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 р. № 950.

 

Заступник міністра М. Полудьоний



коментар редакції

Питання з передоплатою вирішене — керуватися постановою № 1036

Питання, що стосується правомірності здійснення попередньої оплати бюджетними установами, виникло практично відразу після прийняття Кабінетом Міністрів України постанови «Деякі питання організації бюджетного процесу» від 26.11.2008 р. № 1036 (далі — постанова № 1036, див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 100).

Нагадаємо: у п.п. 6 п. 4 цього документа визначено, що розпорядники коштів державного бюджету до 1 квітня 2009 року здійснюють

розрахунки виключно за фактично поставлені товари, виконані роботи та надані послуги. Винятком є передплата періодичних видань, послуги поштового зв’язку, авіаперевезення державних офіційних та урядових делегацій і Президента України, Голови Верховної Ради України та його заступників, прем’єр-міністра України та першого віце-прем’єр-міністра України під час робочих поїздок, роботи, пов’язані з виготовленням марок акцизного збору для алкогольних напоїв та тютюнових виробів, закупівля путівок до державних підприємств «Міжнародний дитячий центр «Артек» «Український дитячий центр «Молода гвардія», а також випадки, визначені окремими рішеннями Кабінету Міністрів України.

Разом із тим,

можливість здійснення передоплати за окремими видами товарів, робіт та послуг передбачено постановою КМУ «Питання попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 09.10.2006 р. № 1404 (далі — постанова № 1404). Цим документом визначено перелік товарів, робіт, послуг та строки, протягом яких замовники мають право передбачати в договорах про закупівлю за бюджетні кошти умови попередньої оплати.

Однак чи правомірно було керуватися постановою № 1404? На думку фахівців органів Держказначейства, у цьому питанні все-таки необхідно було дотримуватися вимог постанови № 1036, хоча офіційні роз’яснення так і не з’явилися. До речі, незважаючи на це, Кабінет Міністрів України не зробив відповідних висновків та продовжував уносити зміни до постанови № 1404.

Як роз’яснює Мінфін у документі, що коментується, постанови № 1036 та № 1404, хоча і не узгоджуються між собою в питаннях попередньої оплати, є чинними та мають однакову юридичну силу. У разі якщо існують протиріччя між нормативно-правовими актами однакової юридичної сили,

діють норми того документа, який було прийнято пізніше, тобто діє правило: наступний нормативний акт з цього питання скасовує дію попередніх.

Таким чином, розпорядникам бюджетних коштів при здійсненні розрахунків за товари, роботи і послуги необхідно керуватися положеннями постанови № 1036.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд