Щодо сплати «транспортного» податку у 2009 році

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Травень, 2009/№ 36
В обраному У обране
Друк
Лист від 21.04.2009 р. № 04-27/526

Щодо сплати «транспортного» податку у 2009 році

Лист Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики від 21.04.2009 р. № 04-27/526

 

У Комітеті з питань податкової та митної політики розглянуто лист Державної податкової адміністрації України від 30.03.2009 р. № 154/2/17-0310 щодо сплати юридичними особами податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів у 2009 році.

У вказаному листі коментуються законодавчі новели щодо сплати податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, прийняті Верховною Радою України останнім часом, які внесені до базового податкового закону. Крім того, Державна податкова адміністрація України у цьому листі зазначає, що в чинному законодавстві не передбачено механізм перерахування нарахованого протягом року податку в разі скасування раніше встановлених податкових ставок протягом календарного року. Це також не передбачено в Законі України від 05.03.2009 р. № 1075-VI «Про внесення змін до Закону України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» (далі — Закон № 1075), за яким внесені зміни до базового податкового закону щодо цих правовідносин та у якому не визначено механізму проведення юридичними особами перерахунку узгоджених платниками сум податкових зобов’язань по податку з власників транспортних засобів на 2009 рік. У зв’язку з цим Державна податкова адміністрація України просить Комітет висловити свою позицію щодо порядку сплати податку з власників транспортних засобів — юридичних осіб у 2009 році, зокрема

чи підлягають перерахуванню суми податку з власників транспортних засобів, нараховані юридичними особами на поточний рік у зв’язку з прийняттям Закону № 1075.

За наслідками розгляду зазначаємо таке.

Приписом частини першої статті 67 Конституції України встановлено, що кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до пунктів 2 і 3 частини першої статті 9 Закону України «Про систему оподаткування» платники податків і зборів (обов’язкових платежів) зобов’язані, окрім іншого, подавати до державних податкових органів та інших державних органів відповідно до законів декларації, бухгалтерську звітність та інші документи і відомості, пов’язані з обчисленням і сплатою податків і зборів (обов’язкових платежів); сплачувати належні суми податків і зборів (обов’язкових платежів) у встановлені законом строки.

Податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів справляється відповідно до Закону України від 11.12.91 р. № 1963-XII «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» (далі — Закон № 1963). Ставки податку встановлені статтею 3 цього Закону.

Відповідно до пункту 8 розділу I Закону України від 25.12.2008 р. № 797-VI «Про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування» (далі — Закон № 797), який набрав чинності з дня його опублікування

(10 січня 2009 року), були внесені зміни до статті 3 Закону № 1963, зокрема збільшені ставки цього податку на автомобілі легкові за кодом УКТ ЗЕД 8703 (крім автомобілів з електродвигуном код 8703 90 10 00) при першій реєстрації в Україні та при проведенні реєстрації, перереєстрації та чергового технічного огляду.

Вищевказані ставки податку з власників транспортних засобів, встановлені Законом № 797, діяли до

26 березня 2009 року , дня набрання чинності Законом України № 1075. Цим Законом внесені зміни до Закону № 1963, зокрема до частини першої статті 3, за якими зменшені ставки податку на автомобілі легкові за кодом УКТ ЗЕД 8703 (крім автомобілів з електродвигуном код 8703 90 10 00) при першій реєстрації в Україні та при проведенні реєстрації, перереєстрації та чергового технічного огляду.

Крім того, статтю 3 Закону № 1963 доповнено частиною шостою, якою передбачено, що ставки податку з визначених цим Законом об’єктів оподаткування, які відповідно до чинного законодавства оснащені обладнанням, що дозволяє використовувати як паливо моторне

стиснутий або скраплений газ, альтернативні види рідкого та газового палив — застосовуються з коефіцієнтом 0,5. Відповідно до пункту 1 розділу II «Прикінцевих положень» Закону № 1075-VI ця норма вводиться в дію з 1 липня 2009 року і діє до 1 січня 2016 року.

Процедури адміністрування податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів встановлено безпосередньо Законом № 1963 та відповідними нормами Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами».

Зокрема, ці питання унормовані для платників — юридичних осіб статтями 5 та 6 Закону № 1963. Згідно з абзацом третім частини першої статті 5 цього Закону

сплата податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів юридичними особами здійснюється щоквартально рівними частинами до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом.

За придбані протягом року юридичними особами транспортні засоби, крім тих, що вперше реєструються в Україні, цей податок, відповідно до частини другої цієї статті сплачується перед їх реєстрацією за місяці, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу. За транспортні засоби, які вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх першою реєстрацією. Розрахунок суми податку за такі транспортні засоби в 10-денний термін після їх реєстрації подається до відповідного податкового органу. За транспортні засоби, зняті юридичними особами протягом року з реєстрації (перереєстрації), здійснюється перерахунок розміру податку, крім податку, сплаченого при першій реєстрації в Україні. Розмір податку перераховується перед зняттям їх з реєстрації (перереєстрації) за місяці, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, наступного за тим, в якому транспортний засіб знято з реєстрації (перереєстровано).

Обчислення і сплата податку юридичними особами здійснюється відповідно до статті 6 Закону № 1963, якою передбачено, що цей податок обчислюється юридичними особами на підставі звітних даних про кількість транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів станом на 1 січня поточного року. Обчислення податку з власників наземних транспортних засобів провадиться виходячи з об’єму циліндрів або потужності двигуна кожного виду і марки транспортних засобів, а податку з власників водних транспортних засобів — виходячи з довжини транспортного засобу за ставками, зазначеними у статті 3 цього Закону. Частиною другою цієї статті встановлено, що юридичні особи на основі бухгалтерського звіту (балансу) подають відповідному органу державної податкової служби за місцем реєстрації транспортних засобів розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на поточний рік за формою, затвердженою центральним податковим органом.

Слід мати на увазі, що відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Із цієї норми випливає, що дію закону або нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання відповідним актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Таким чином, на нашу думку,

платники податку юридичні особи повинні сплачувати суми цього податку за ставками, які діяли на момент його сплати.

У зв’язку із зменшенням ставок податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, відповідно до Закону № 1075, юридичні особи — власники транспортних засобів повинні, при наявності транспортних засобів, на які поширюється зменшення ставок податку, зробити перерахунок раніше обчисленої суми цього податку на 2009 рік з урахуванням строків набрання ним чинності та подати до податкових органів уточнюючий розрахунок суми податку відповідно до законодавства.

 

Голова Комітету С. Терьохін



коментар редакції

Перерахунку транспортного податку — бути!

Перед нами три листи шановних органів, що стосуються ставок транспортного податку: два з них належать перу ДПАУ, а один — представнику законотворчого органу — Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

Проблема, порушена в листах, зумовлена скачками вгору-вниз ставок транспортного податку протягом тільки одного першого кварталу: спочатку деяких автовласників засмутило

підвищення ставок (Закон України від 25.12.2008 р. № 797, набрав чинності з 10.01.2009 р. // «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 9), потім власники потужних авто зраділи зменшенню ставок (Закон України від 05.03.2009 р. № 1075, набрав чинності з 26.03.2009 р. // «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 27).

Ейфорія з приводу останньої події тривала доти, доки зацікавлені особи не замислися: а як же втілити ідею зменшення в життя. Адже, як завжди, жодних вказівок із цього приводу. Тим більше, що всі вже встигли до 2 березня здати звітну форму — Розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, в якій

узгодили суму податку на рік наперед за підвищеними ставками, що діяли з 10.01.2009 р. по 26.03.2009 р., без будь-якого розбиття за січнем. Із цього приводу див. думку фахівців офіційних органів у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 14, с. 46, яка підтверджується й листом ДПАУ від 30.03.2009 р. № 154/2/17-0310.

Першою

висловилася ДПАУ у своєму листі від 30.03.2009 р. № 154/2/17-0310, див. на с. 21. У ньому зазначалося, що відображена в Розрахунку сума податку є узгодженою, і при цьому законом не передбачені жодні механізми перерахунку. З цього можна було зробити висновок, що ДПАУ — не прихильниця будь-яких перерахунків у бік зменшення. Проте в цьому ж листі контролюючий орган попросив роз’яснити представника законодавчого органу — Комітет: що ж власне законодавчий орган мав на увазі. Може, усе-таки зменшувати потрібно?

Другою

подією в цій історії став лист Комітету від 21.04.2009 р. № 04-27/526, див. на с. 19, який, по суті, є відповіддю на запит ДПАУ (тобто на перший лист від 30.03.2009 р. № 154/2/17-0310). Комітет вважає, що необхідно перерахувати податок у бік зменшення . Однак з листа знову-таки незрозуміло, за якими періодами це потрібно зробити. З одного боку, Комітет зазначає, що слід сплачувати податок «за ставками, що діють на момент його сплати», а в момент сплати за I квартал — з 1 по 15 квітня — діяли вже нові знижені ставки. З іншого боку, насторожує фраза, що потрібно зробити перерахунок податку з урахуванням строків набуття чинності Законом № 1075, тобто цілком імовірно, що Комітет пропонує перерахувати податок за днями дії ставок.

Що ж до тих авто, які не було включено до річного Розрахунку (

зареєстровані після 01.01.2009 р.) і податок за які було сплачено до їх реєстрації, та за якими подавався окремий Розрахунок (протягом 10 днів із дня реєстрації), то, судячи з позиції Комітету, цей податок не перераховується.

Третій

фінальний лист від 29.04.2009 р. № 9001/7/17-0317 див. на с. 22 — це реакція ДПАУ на роз’яснення Комітету. Контролюючий орган урахував позицію законодавчого та запропонував варіант перерахунку для автовласників-юросіб у бік зменшення за II — IV квартали. Тобто сплачений податок за I квартал (за підвищеними ставками) залишається на місці, а за кварталами, що залишилися, платники подають уточнений розрахунок, в якому показують усі транспортні засоби, які значилися у платника на 01.01.2009 р. (у тому числі й ті, на які не змінювалася ставка податку). До речі, саме такий варіант перерахунку в не такому вже далекому 2005 році пропонувала ДПАУ, коли Закон № 2505, що набрав чинності з 31.03.2005 р., підвищував ставки транспортного податку (див. лист ДПАУ від 02.11.2005 р. № 21971/5/17-2245 // «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 12). Докладно порядок заповнення уточненого розрахунку розглянемо в найближчих номерах газети.

Щодо

авто, куплених (зареєстрованих) після 01.01.2009 р., то ДПАУ так само, як і Комітет, приписала — залишити все як є, тобто що було сплачено до реєстрації ні зменшенню, ні збільшенню не підлягає. Аналогічно контролюючий орган приписав діяти і щодо фізосіб: якщо сплата податку за 2009 рік вже відбулася за ставкою (чи то підвищеною, чи то зниженою), що діяла на момент сплати, то в подальшому вона не перераховується. Проте за 2008 рік податок сплачується за ставкою, що діяла до 10.01.2009 р.

 

Наталія Яновська

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд