Щодо сплати «транспортного» податку у 2009 році
Лист Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики від 21.04.2009 р. № 04-27/526
У Комітеті з питань податкової та митної політики розглянуто лист Державної податкової адміністрації України від 30.03.2009 р. № 154/2/17-0310 щодо сплати юридичними особами податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів у 2009 році.
У вказаному листі коментуються законодавчі новели щодо сплати податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, прийняті Верховною Радою України останнім часом, які внесені до базового податкового закону. Крім того, Державна податкова адміністрація України у цьому листі зазначає, що в чинному законодавстві не передбачено механізм перерахування нарахованого протягом року податку в разі скасування раніше встановлених податкових ставок протягом календарного року. Це також не передбачено в Законі України від 05.03.2009 р. № 1075-VI «Про внесення змін до Закону України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» (далі — Закон № 1075), за яким внесені зміни до базового податкового закону щодо цих правовідносин та у якому не визначено механізму проведення юридичними особами перерахунку узгоджених платниками сум податкових зобов’язань по податку з власників транспортних засобів на 2009 рік. У зв’язку з цим Державна податкова адміністрація України просить Комітет висловити свою позицію щодо порядку сплати податку з власників транспортних засобів — юридичних осіб у 2009 році, зокрема
чи підлягають перерахуванню суми податку з власників транспортних засобів, нараховані юридичними особами на поточний рік у зв’язку з прийняттям Закону № 1075.За наслідками розгляду зазначаємо таке.
Приписом частини першої статті 67 Конституції України встановлено, що кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до пунктів 2 і 3 частини першої статті 9 Закону України «Про систему оподаткування» платники податків і зборів (обов’язкових платежів) зобов’язані, окрім іншого, подавати до державних податкових органів та інших державних органів відповідно до законів декларації, бухгалтерську звітність та інші документи і відомості, пов’язані з обчисленням і сплатою податків і зборів (обов’язкових платежів); сплачувати належні суми податків і зборів (обов’язкових платежів) у встановлені законом строки.
Податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів справляється відповідно до Закону України від 11.12.91 р. № 1963-XII «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» (далі — Закон № 1963). Ставки податку встановлені статтею 3 цього Закону.
Відповідно до пункту 8 розділу I Закону України від 25.12.2008 р. № 797-VI «Про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування» (далі — Закон № 797), який набрав чинності з дня його опублікування
(10 січня 2009 року), були внесені зміни до статті 3 Закону № 1963, зокрема збільшені ставки цього податку на автомобілі легкові за кодом УКТ ЗЕД 8703 (крім автомобілів з електродвигуном код 8703 90 10 00) при першій реєстрації в Україні та при проведенні реєстрації, перереєстрації та чергового технічного огляду.Вищевказані ставки податку з власників транспортних засобів, встановлені Законом № 797, діяли до
26 березня 2009 року , дня набрання чинності Законом України № 1075. Цим Законом внесені зміни до Закону № 1963, зокрема до частини першої статті 3, за якими зменшені ставки податку на автомобілі легкові за кодом УКТ ЗЕД 8703 (крім автомобілів з електродвигуном код 8703 90 10 00) при першій реєстрації в Україні та при проведенні реєстрації, перереєстрації та чергового технічного огляду.Крім того, статтю 3 Закону № 1963 доповнено частиною шостою, якою передбачено, що ставки податку з визначених цим Законом об’єктів оподаткування, які відповідно до чинного законодавства оснащені обладнанням, що дозволяє використовувати як паливо моторне
стиснутий або скраплений газ, альтернативні види рідкого та газового палив — застосовуються з коефіцієнтом 0,5. Відповідно до пункту 1 розділу II «Прикінцевих положень» Закону № 1075-VI ця норма вводиться в дію з 1 липня 2009 року і діє до 1 січня 2016 року.Процедури адміністрування податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів встановлено безпосередньо Законом № 1963 та відповідними нормами Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами».
Зокрема, ці питання унормовані для платників — юридичних осіб статтями 5 та 6 Закону № 1963. Згідно з абзацом третім частини першої статті 5 цього Закону
сплата податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів юридичними особами здійснюється щоквартально рівними частинами до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом.За придбані протягом року юридичними особами транспортні засоби, крім тих, що вперше реєструються в Україні, цей податок, відповідно до частини другої цієї статті сплачується перед їх реєстрацією за місяці, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу. За транспортні засоби, які вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх першою реєстрацією. Розрахунок суми податку за такі транспортні засоби в 10-денний термін після їх реєстрації подається до відповідного податкового органу. За транспортні засоби, зняті юридичними особами протягом року з реєстрації (перереєстрації), здійснюється перерахунок розміру податку, крім податку, сплаченого при першій реєстрації в Україні. Розмір податку перераховується перед зняттям їх з реєстрації (перереєстрації) за місяці, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, наступного за тим, в якому транспортний засіб знято з реєстрації (перереєстровано).
Обчислення і сплата податку юридичними особами здійснюється відповідно до статті 6 Закону № 1963, якою передбачено, що цей податок обчислюється юридичними особами на підставі звітних даних про кількість транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів станом на 1 січня поточного року. Обчислення податку з власників наземних транспортних засобів провадиться виходячи з об’єму циліндрів або потужності двигуна кожного виду і марки транспортних засобів, а податку з власників водних транспортних засобів — виходячи з довжини транспортного засобу за ставками, зазначеними у статті 3 цього Закону. Частиною другою цієї статті встановлено, що юридичні особи на основі бухгалтерського звіту (балансу) подають відповідному органу державної податкової служби за місцем реєстрації транспортних засобів розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на поточний рік за формою, затвердженою центральним податковим органом.
Слід мати на увазі, що відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. Із цієї норми випливає, що дію закону або нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання відповідним актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Таким чином, на нашу думку,
платники податку — юридичні особи повинні сплачувати суми цього податку за ставками, які діяли на момент його сплати.У зв’язку із зменшенням ставок податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, відповідно до Закону № 1075, юридичні особи — власники транспортних засобів повинні, при наявності транспортних засобів, на які поширюється зменшення ставок податку, зробити перерахунок раніше обчисленої суми цього податку на 2009 рік з урахуванням строків набрання ним чинності та подати до податкових органів уточнюючий розрахунок суми податку відповідно до законодавства.
Голова Комітету С. Терьохін
коментар редакції
Перерахунку транспортного податку — бути!
Перед нами три листи шановних органів, що стосуються ставок транспортного податку: два з них належать перу ДПАУ, а один — представнику законотворчого органу — Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
Проблема, порушена в листах, зумовлена скачками вгору-вниз ставок транспортного податку протягом тільки одного першого кварталу: спочатку деяких автовласників засмутило
підвищення ставок (Закон України від 25.12.2008 р. № 797, набрав чинності з 10.01.2009 р. // «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 9), потім власники потужних авто зраділи зменшенню ставок (Закон України від 05.03.2009 р. № 1075, набрав чинності з 26.03.2009 р. // «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 27).Ейфорія з приводу останньої події тривала доти, доки зацікавлені особи не замислися: а як же втілити ідею зменшення в життя. Адже, як завжди, жодних вказівок із цього приводу. Тим більше, що всі вже встигли до 2 березня здати звітну форму — Розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, в якій
узгодили суму податку на рік наперед за підвищеними ставками, що діяли з 10.01.2009 р. по 26.03.2009 р., без будь-якого розбиття за січнем. Із цього приводу див. думку фахівців офіційних органів у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 14, с. 46, яка підтверджується й листом ДПАУ від 30.03.2009 р. № 154/2/17-0310.Першою
висловилася ДПАУ у своєму листі від 30.03.2009 р. № 154/2/17-0310, див. на с. 21. У ньому зазначалося, що відображена в Розрахунку сума податку є узгодженою, і при цьому законом не передбачені жодні механізми перерахунку. З цього можна було зробити висновок, що ДПАУ — не прихильниця будь-яких перерахунків у бік зменшення. Проте в цьому ж листі контролюючий орган попросив роз’яснити представника законодавчого органу — Комітет: що ж власне законодавчий орган мав на увазі. Може, усе-таки зменшувати потрібно?Другою
подією в цій історії став лист Комітету від 21.04.2009 р. № 04-27/526, див. на с. 19, який, по суті, є відповіддю на запит ДПАУ (тобто на перший лист від 30.03.2009 р. № 154/2/17-0310). Комітет вважає, що необхідно перерахувати податок у бік зменшення . Однак з листа знову-таки незрозуміло, за якими періодами це потрібно зробити. З одного боку, Комітет зазначає, що слід сплачувати податок «за ставками, що діють на момент його сплати», а в момент сплати за I квартал — з 1 по 15 квітня — діяли вже нові знижені ставки. З іншого боку, насторожує фраза, що потрібно зробити перерахунок податку з урахуванням строків набуття чинності Законом № 1075, тобто цілком імовірно, що Комітет пропонує перерахувати податок за днями дії ставок.Що ж до тих авто, які не було включено до річного Розрахунку (
зареєстровані після 01.01.2009 р.) і податок за які було сплачено до їх реєстрації, та за якими подавався окремий Розрахунок (протягом 10 днів із дня реєстрації), то, судячи з позиції Комітету, цей податок не перераховується.Третій
фінальний лист від 29.04.2009 р. № 9001/7/17-0317 див. на с. 22 — це реакція ДПАУ на роз’яснення Комітету. Контролюючий орган урахував позицію законодавчого та запропонував варіант перерахунку для автовласників-юросіб у бік зменшення за II — IV квартали. Тобто сплачений податок за I квартал (за підвищеними ставками) залишається на місці, а за кварталами, що залишилися, платники подають уточнений розрахунок, в якому показують усі транспортні засоби, які значилися у платника на 01.01.2009 р. (у тому числі й ті, на які не змінювалася ставка податку). До речі, саме такий варіант перерахунку в не такому вже далекому 2005 році пропонувала ДПАУ, коли Закон № 2505, що набрав чинності з 31.03.2005 р., підвищував ставки транспортного податку (див. лист ДПАУ від 02.11.2005 р. № 21971/5/17-2245 // «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 12). Докладно порядок заповнення уточненого розрахунку розглянемо в найближчих номерах газети.Щодо
авто, куплених (зареєстрованих) після 01.01.2009 р., то ДПАУ так само, як і Комітет, приписала — залишити все як є, тобто що було сплачено до реєстрації ні зменшенню, ні збільшенню не підлягає. Аналогічно контролюючий орган приписав діяти і щодо фізосіб: якщо сплата податку за 2009 рік вже відбулася за ставкою (чи то підвищеною, чи то зниженою), що діяла на момент сплати, то в подальшому вона не перераховується. Проте за 2008 рік податок сплачується за ставкою, що діяла до 10.01.2009 р.
Наталія Яновська