Щодо окремих питань подання та розгляду скарг платників на рішення (постанови) органів ДПС. 1. Щодо термінів оскарження податкових повідомлень-рішень у випадку подання повторної скарги

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Жовтень, 2009/№ 79
В обраному У обране
Друк
Лист від 09.07.2009 р. № 14314/7/25-0017

Щодо окремих питань подання та розгляду скарг платників на рішення (постанови) органів ДПС

Оглядовий лист Державної податкової адміністрації України від 09.07.2009 р. № 14314/7/25-0017

(із змінами і доповненнями, внесеними листом ДПАУ від 11.08.2009 р. № 17195/7/25-0017)

 

Державна податкова адміністрація України на підставі результатів проведеного аналізу наданих податкових роз’яснень із питань застосування апеляційної процедури, з метою покращення роботи з розгляду скарг платників податків повідомляє наступне.

Процедуру і строки оскарження податкових повідомлень-рішень про визначення сум податкових зобов’язань встановлено статтею 5 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 № 2181-III (далі — Закон № 2181) та Положенням про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби (затверджено наказом Державної податкової адміністрації України від 11 грудня 1996 року № 29 і зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 грудня 1996 року за № 723/1748, із змінами та доповненнями) (далі — Положення про розгляд скарг).

 

 

1. Щодо термінів оскарження податкових повідомлень-рішень у випадку подання повторної скарги

Якщо платник податків не згоден із визначеною органом державної податкової служби сумою податкового зобов’язання, то первинна скарга повинна бути подана до органу державної податкової служби, податкове повідомлення-рішення якого оскаржується, протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення.

У разі, коли орган державної податкової служби надсилає платнику податків рішення про повне або часткове незадоволення його скарги, такий платник податків має право звернутися протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання відповіді (рішення), з повторною скаргою до органу державної податкової служби вищого рівня.

Тобто

платник податків має право оскаржити податкове повідомлення-рішення, залишене без змін за розглядом первинної скарги, до вищестоящого органу ДПС протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання рішення ДПІ (ДПА), прийнятого за розглядом первинної скарги, а не за днем отримання податкового повідомлення-рішення на залишену без змін суму податкового зобов’язання, що оскаржувалася у первинній скарзі.

Тому, якщо платник податків не звертався із повторною скаргою на податкове повідомлення-рішення, залишене без змін за розглядом первинної скарги, до вищестоящої ДПА протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання рішення ДПІ (ДПА) про розгляд скарги, то відповідно до підпункту 5.2.4 пункту 5.2 статті 5 Закону № 2181 процедура адміністративного оскарження залишеного без змін податкового повідомлення-рішення закінчується через десять календарних днів з дня, наступного за днем отримання рішення за розглядом первинної скарги. День закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження податкового зобов’язання платника податків.



коментар редакції

Про що слід пам’ятати при оскарженні податкових повідомлень-рішень?

Насамперед, про

строк оскарження: ДПАУ вкотре нагадує платникам податків, що податкове зобов’язання збереже статус неузгодженого (а отже, і не перейде до розряду податкового боргу з усіма податковими наслідками, що випливають) тільки за умови, що скаргу на податкове повідомлення-рішення буде подано протягом 10 календарних днів із дня його отримання платником податків.

Далі. Якщо податковий орган відмовляє (повністю чи частково) у задоволенні скарги, у платника податків є 10 календарних днів для оскарження такої відмови у вищому за рівнем податковому органі. Окрему увагу ДПАУ звертає на те, що

відлічувати цей строк необхідно з дня отримання рішення податкового органу за результатами розгляду скарги, а не з дня отримання нового податкового повідомлення-рішення. Це правило справедливе для випадків, коли податкове повідомлення-рішення за результатами розгляду скарги платника податків залишилося без змін. При цьому предметом оскарження, як і раніше, залишається податкове повідомлення-рішення, а не прийняте за результатами розгляду первинної скарги рішення (див., зокрема, постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 26.03.2009 р. № 6/628).

Про те, які вимоги висуваються до реквізитів скарги, можна дізнатися з Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби, затвердженого наказом ДПАУ від 03.03.98 р. № 93.

Ми, у свою чергу, хочемо нагадати, що правовим наслідком закінчення 10-денного строку є узгодження податкового зобов’язання. Оскаржити його шляхом подання скарги до податкової вже не можна. Однак це зовсім не позбавляє платника податків можливості звернутися до суду з адміністративним позовом, у якому вимагати визнати податкове повідомлення-рішення незаконним. Якщо такий позов буде подано після закінчення 10-денного строку з дня отримання податкового повідомлення-рішення, що оскаржується (або рішення податкової, прийнятого за результатами розгляду скарги на нього), то податкове зобов’язання буде узгодженим. Це означає, що для незастосування штрафів та заходів щодо забезпечення податкового боргу необхідно сплатити нараховану суму. Одночасно з цим у платника податків є ще рік із дня отримання податкового повідомлення-рішення (або рішення за скаргою платника податків) для його оскарження в судовому порядку. Якщо за результатами розгляду справи податкове повідомлення-рішення буде скасовано, сплачена за ним сума податку підлягатиме поверненню платнику податків.

Не зайвим буде також звернути увагу на те, що викладені вище висновки ДПАУ в частині процедури адміністративного оскарження не стосуються випадків оскарження рішень податкових органів з неподаткових питань, зокрема, рішень про застосування штрафних санкцій за порушення законодавства про РРО, обіг готівки, виробництво та обіг алкоголю і тютюну, а також у сфері зовнішньоекономічної діяльності (докладніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 21).

 

Олена Уварова

Наступний фрагмент

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд