Про обмеження готівкових розрахунків при закупівлі сільгосппродукції

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Жовтень, 2009/№ 84
В обраному У обране
Друк
Лист від 15.09.2009 р. № 9112/6/23-7015/846

Про обмеження готівкових розрахунків при закупівлі сільгосппродукції

Лист Державної податкової адміністрації України від 15.09.2009 р. № 9112/6/23-7015/846

(витяг)

 

Державна податкова адміністрація України розглянула лист <…> щодо питання обмеження граничної суми готівкових розрахунків між суб’єктами господарювання за сільськогосподарську продукцію та в межах компетенції повідомляє.

Відповідно до пункту 2.3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637, гранична сума готівкового розрахунку одного підприємства (підприємця) з іншим підприємством (підприємцем) протягом одного дня за одним або декількома платіжними документами установлюється відповідною постановою Правління національного банку України. Платежі понад зазначену граничну суму здійснюються виключно в безготівковій формі. Кількість підприємств (підприємців), з якими здійснюються розрахунки, протягом дня не обмежується.

Постановою Правління Національного банку України від 09.02.2005 р. № 32 «Про встановлення граничної суми готівкового розрахунку» (далі — постанова № 32) установлено

граничну суму готівкового розрахунку відповідно до пункту 2.3 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні в розмірі 10000 грн.

Зазначені обмеження не поширюються на розрахунки підприємств (підприємців) між собою під час закупівлі сільськогосподарської продукції. Перелік товарів, що належать до цієї продукції (далі — сільськогосподарська продукція), визначено Законом України «Про державну підтримку сільського господарства України».

У разі здійснення підприємствами готівкових розрахунків з іншими підприємствами (підприємцями) понад установлену граничну суму кошти в розмірі перевищення встановленої суми розрахунково додаються до фактичних залишків готівки в касі на кінець дня платника готівки разово на день здійснення цієї операції, з подальшим порівнянням отриманої розрахункової суми із затвердженим лімітом каси.

Відповідно до пункту 2.15 статті 2 Закону України від 24.06.2004 р. № 1877 «Про державну підтримку сільського господарства України» (далі — Закон № 1877) сільськогосподарська продукція (сільськогосподарські товари) — товари, зазначені у групах 1 — 24 УКТ ЗЕД згідно із Законом України «Про Митний тариф України», якщо при цьому такі товари (продукція) вирощуються, відгодовуються, виловлюються, збираються, виготовляються, виробляються, переробляються безпосередньо виробником цих товарів (продукції), а також продукти обробки та переробки цих товарів (продукції), якщо їх було придбано чи вироблено на власних або орендованих потужностях (площах).

Таким чином,

обмеження щодо граничної суми готівкових розрахунків, які встановлено постановою № 32, не поширюється на такі розрахунки суб’єктів господарювання між собою під час закупівлі у виробників сільськогосподарської продукції.

<...>

 

Разом із тим, у разі проведення готівкових розрахунків між суб’єктами господарювання за товари, які відповідно до Закону № 1877 не належать до сільськогосподарських товарів, на такі розрахунки поширюються обмеження, установлені постановою № 32.

 

Заступник голови С. Чекашкін



коментар редакції

«Готівкове» обмеження не поширюється на сільгосптовари безпосереднього виробника

Питання про обмеження 10000 грн. готівкових розрахунків при закупівлі сільгосппродукції пов’язане з недавніми змінами Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України» від 24.06.2004 р. № 1877-IV (далі — Закон про держпідтримку сільського господарства), переважно висвітлених нами у статті «Закон № 1447: новий рівень державної підтримки аграріїв» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 58, с. 33).

У цій статті ми звертали увагу на нову редакцію п. 2.15 Закону про держпідтримку сільського господарства. Саме на цій новації в Законі про держпідтримку сільського господарства — щодо визнання

сільгосппродукцією (сільгосптоварами) товарів групи 1 — 24 УКТ ЗЕД тільки за умови, що вони вирощені, відгодовані, виловлені тощо безпосередньо виробником, а також продуктів обробки та переробки цих товарів (продукції), якщо вони були придбані або вироблені на власних або орендованих потужностях (площах) — і будується аргументація ДПАУ.

Отже, на думку ДПАУ,

обмеження 10000 грн. не поширюється на готівкові розрахунки за сільгосптовари безпосереднього виробника. Якщо ж готівкові розрахунки проводяться за товари, які з урахуванням наведених новацій Закону про держпідтримку сільського господарства не підпадають під визначення сільгосптоварів, то на такі розрахунки обмеження поширюється. А це означає, що обмеження 10000 грн. поширюється і на сільгосппродукцію, отриману за давальницькою схемою обробки та переробки.

До речі, відмінності у визначенні того самого поняття «сільгосптовари» у Законі про ПДВ та Законі про держпідтримку сільського господарства створюють парадоксальну ситуацію: сільгосппідприємство-

продавець правомірно вважає сільгосптоварами свою сільгосппродукцію давальницької переробки, а покупець не дотримуватись «готівкового» обмеження при розрахунках за таку продукцію не має права.

На завершення слід зауважити, що в розумінні оновленого Закону про держпідтримку сільського господарства

до сільгосппродукції (товарів) належать також і певні види відходів, отримані при виробництві сільгосппродукції (товарів), а також усе біологічне паливо та енергія, отримані при переробці та утилізації сільгосппродукції (товарів) і їх відходів (біогаз, біодизель, етанол, тверде біопаливо, у виробництві якого було використано сільгосппродукцію (її відходи) у розмірі більше 50 % від усієї використаної продукції, електрична енергія, пара, гаряча вода тощо). Це встановлено абзацом другим п. 2.15 Закону про держпідтримку сільського господарства, який ДПАУ чомусь забула згадати в листі, обмежившись тільки абзацом першим цього пункту.

З точки зору практичної реалізації приписів листа, що коментується, виникає запитання щодо підтвердження дотримання порядку закупівлі сільгосптоварів відповідно до новацій Закону про держпідтримку сільського господарства (особливо перед лицем перевіряючих). З одного боку, обов’язок такого підтвердження не передбачено законодавством. З іншого боку,

щоб уникнути проблем, покупцям можна порекомендувати запастися офіційними документами (листи, довідки тощо) від продавця про те, що продукцію вироблено безпосередньо ним, тобто є продукцією його власного виробництва, а також зазначати це в договорах купівлі-продажу. Оскільки зміни Закону про держпідтримку сільського господарства набрали чинності з 15.07.2009 р., проаналізувати свої готівкові розрахунки покупцям сільгосппродукції доцільно із зазначеної дати.

 

Анатолій Бобро

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд