Бюджетний облік. Застосування КЕКВ при сплаті пені за прострочення платежу

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Жовтень, 2009/№ 86
В обраному У обране
Друк
Стаття

Застосування КЕКВ при сплаті пені за прострочення платежу

 

Установа уклала з ВАТ «Укртелеком» договір про надання телекомунікаційних послуг. Договором передбачено, що в разі несвоєчасної оплати телекомунікаційних послуг установа має сплатити пеню за кожен день прострочення.

Який код економічної класифікації видатків необхідно застосовувати при сплаті пені — 1138 чи 1139?

(м. Ужгород)

 

Взаємовідносини між операторами, провайдерами та споживачами телекомунікаційних послуг — юридичними та фізичними особами регулюються

Правилами надання та отримання телекомунікаційних послуг, затвердженими постановою КМУ від 09.08.2005 р. № 720 (далі — Правила).

Надання телекомунікаційних послуг здійснюється на підставі

договору про надання телекомунікаційних послуг, що укладається між оператором, провайдером і споживачем. У договорі визначаються умови поставки та порядок розрахунків за телекомунікаційні послуги.

Як визначено

ч. 5 ст. 33 Закону України «Про телекомунікації» від 18.11.2003 р. № 1280-IV, одним з обов’язків споживачів є виконання умов договору про надання телекомунікаційних послуг, у тому числі своєчасна оплата отриманих ними телекомунікаційних послуг та виконання інших обов’язків згідно із законодавством.

Правилами

передбачено такий порядок оплати телекомунікаційних послуг. Так, плата за отримані телекомунікаційні послуги вноситься споживачем після отримання ним рахунка, але не пізніше 20-го числа місяця, наступного після повного розрахункового періоду, та до 20-го числа поточного місяця в разі застосування попередньої оплати, якщо інше не передбачено договором. Оператор не може включати до обов’язкових умов договору вимоги про попереднє внесення абонентської плати або авансового платежу за послуги більше ніж за один розрахунковий період.

Юридичні особи, які фінансуються за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, мають подати довідку фінансового органу про підтвердження їх повного фінансування за рахунок бюджетних коштів з метою застосування тарифів, що встановлюються для бюджетних установ та організацій.

У разі несплати отриманих послуг у встановлений строк абоненту надсилається письмове попередження зі вказівкою кінцевого строку оплати. Якщо протягом 10 днів після зазначеного в попередженні строку не надійшло підтвердження про оплату, оператор має право скоротити перелік (обмежити вихідні з’єднання чи користування послугами міжміського та міжнародного зв’язку тощо) або припинити надання послуг місцевого та/або інших видів телекомунікаційних послуг залежно від здійсненої оплати (

п. 110 Правил).

Якщо протягом місяця після зазначеного в попередженні строку оплати підтвердження про погашення заборгованості не надійшло, оператор має право в односторонньому порядку припинити надання послуги, про що письмово повідомляє абонента. Несплата отриманої телекомунікаційної послуги може бути підставою для розірвання договору з абонентом в односторонньому порядку з ініціативи оператора, якщо це передбачено договором.

Згідно з вимогами

п. 191 Правил ненадходження протягом місяця після зазначеного в попе-редженні строку підтвердження про погашення заборгованості може бути підставою для розірвання договору з абонентом в односторонньому порядку з ініціативи оператора, якщо це передбачено договором.

Таким чином, оплата за надані спожиті телекомунікаційні послуги здійснюється абонентами відповідно до

Правил та в порядку, визначеному договором.

Крім того,

Правилами передбачено, що в разі несвоєчасної оплати наданих телекомунікаційних послуг у строки, установлені договором, оператор (провайдер) має право застосовувати до таких абонентів різні заходи.

Так, відповідно до

п. 41 Правил у разі несвоєчасної оплати наданих послуг оператор, провайдер мають право:

нараховувати пеню, яка обчислюється залежно від вартості неоплачених послуг у розмірі облікової ставки НБУ, що діяла в період, за який нараховується пеня;

— установлювати рівень кредитування та/або заборгованості щодо їх оплати;

— скорочувати перелік телекомунікаційних послуг або припиняти їх надання, попередивши про це абонента;

— змінювати порядок оплати.

При цьому сплата споживачем пені, правомірне припинення або скорочення переліку телекомунікаційних послуг

не звільняє споживача від обов’язку сплатити оператору (провайдеру) надані йому телекомунікаційні послуги.

Таким чином, керуючись згаданим вище

пунктом Правил, в окремому пункті договору оператор може передбачити відповідальність споживача телекомунікаційних послуг у разі порушення ним строків сплати спожитих послуг.

Отже, за рахунок яких же джерел бюджетна установа має сплатити відповідну суму пені, нараховану оператором (ВАТ «Укртелеком») у зв’язку з несвоєчасною оплатою телекомунікаційних послуг?

Відповідно до

Роз’яснень щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджених наказом Державного казначейства України від 04.11.2004 р. № 194 (далі — Роз’яснення № 194), за КЕКВ 1138 «Послуги зв’язку» здійснюється оплата за послуги фіксованого телефонного (міського, міжміського, міжнародного) зв’язку, радіоточки, факсимільного зв’язку, електронної пошти тощо. За цим же кодом здійснюється оплата видатків на установку телефонів, абонентських телеграфних апаратів, телефаксів.

Щодо

КЕКВ 1139 «Оплата інших послуг та інші видатки», то цей код бюджетні установи застосовують, зокрема, для здійснення видатків на перерахування всіх видів пені, штрафних санкцій, неустойки та збитків від інфляції. Значить, КЕКВ 1139 призначено безпосередньо для здійснення видатків на сплату різних штрафних санкцій, пені та неустойки, що стягуються з установи. Про це також ідеться і в листі Держказначейства України від 18.07.2005 р. № 07-06/1390-6029.

Проте перш ніж здійснювати видатки за КЕКВ 1139 на сплату пені, нараховану за несвоєчасну сплату телекомунікаційних послуг, необхідно визначити причини, що спричинили виникнення заборгованості за телекомунікаційні послуги, та, як наслідок, до нарахування пені за несвоєчасну оплату. Такі причини можуть бути як об’єктивні, так і необ’єктивні.

До

об’єктивних причин можна віднести, наприклад, несвоєчасне фінансування бюджетної установи. У цьому випадку для своєчасної оплати таких видатків установа просто не мала у своєму розпорядженні необхідної суми коштів, що кінець кінцем і призвело до того, що оплату за телекомунікаційні послуги було перераховано по закінченні встановлених строків сплати. Вважаємо, що в такому разі установа має право здійснити видатки на сплату пені за КЕКВ 1139.

Слід звернути увагу на те, що при плануванні видатків у кошторисі за КЕКВ 1139 видатки на сплату пені, напевно, не планувалися, що може привести зрештою до нестачі коштів за КЕКВ 1139. У зв’язку з цим необхідно переглянути заплановані за КЕКВ 1139 видатки та у разі потреби надіслати лист до організації вищого рівня з проханням збільшити асигнування за КЕКВ 1139 на суму незапланованої пені, тобто внести зміни до кошторису.

Тепер зупинимося на

необ’єктивних причинах несвоєчасної оплати послуг зв’язку. Так, наприклад, установа отримала фінансування вчасно, проте оплату за телекомунікаційні послуги було перераховано несвоєчасно через те, що бухгалтер розрахункової групи забув підписати рахунок на оплату телекомунікаційних послуг у керівника установи тощо.

У цьому випадку керівник установи перш за все має вжити відповідних заходів щодо виявлення винної особи та покласти на неї відповідальність за несвоєчасну оплату телекомунікаційних послуг. Адже відповідно до

Закону України «Про бухгалтерський облік» від 16.07.99 р. № 996-XIV відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці документи.

Вважаємо, що в такій ситуації

установа не має права здійснювати видатки на сплату пені за КЕКВ 1139, а сплату пені має бути проведено за рахунок коштів винної особи.

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд