Теми статей
Обрати теми

Узагальнююче податкове роз’яснення щодо застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб’єктами малого підприємництва з державною, комунальною та іншими формами власності

Редакція ПБО
Наказ від 23.06.2006 р. № 352

Узагальнююче податкове роз’яснення щодо застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб’єктами малого підприємництва з державною, комунальною та іншими формами власності

Затверджено наказом Державної податкової адміністрації України від 23 червня 2006 р. № 352

 

Статтею 1 Указу Президента України від 3 липня 1998 року № 727/98 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» (в редакції Указу від 28 червня 1999 року № 746/99) встановлено, що спрощена система оподаткування, обліку та звітності запроваджується, зокрема, для юридичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких за рік середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і обсяг виручки яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн гривень.

Одночасно частиною четвертою статті 7 Указу визначено, що його дія не поширюється на суб’єктів підприємницької діяльності, у статутному фонді яких частки, що належать юридичним особам — учасникам та засновникам даних суб’єктів, які не є суб’єктами малого підприємництва, перевищують 25 відсотків.

Для з’ясування питання поширення дії Указу на підприємства, засновані на державній та комунальній власності, слід враховувати, що державне підприємство згідно з положеннями Господарського кодексу України є підприємством, що діє на основі державної власності, утворюється уповноваженим органом державної влади і майно якого закріплюється за ним на праві господарського відання чи праві оперативного управління (статті 63, 73, 74).

Комунальне підприємство — це підприємство, що діє на основі комунальної власності територіальної громади, утворюється органом, який є представником власника — відповідної територіальної громади і виконує його функції та майно якого закріплюється за ним на праві господарського відання або на праві оперативного управління (статті 63, 78 зазначеного Кодексу).

Отже, незалежно від наявності чи відсутності статутного фонду, єдиним засновником (учасником) державних та комунальних підприємств є відповідно держава чи територіальна громада в особі уповноважених органів. Тобто їх частка в цих підприємствах перевищує 25 відсотків.

Враховуючи поняття суб’єкта малого підприємництва, наведене у статті 1 Указу, уповноважені органи, які діють від імені держави чи територіальних громад, не є суб’єктами малого підприємництва.

Крім того, частиною першою статті 8 Господарського кодексу України передбачено, що держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб’єктами господарювання.

Таким чином,

оскільки засновники (органи державної влади та органи місцевого самоврядування) державних та комунальних підприємств не є суб’єктами малого підприємництва і їх частка в цих підприємствах перевищує 25 відсотків, дія Указу Президента України від 3 липня 1998 року № 727/98 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» на зазначені підприємства не поширюється.

Враховуючи наведене, лист ДПА України від 18.01.2006 № 743/7/15-0416 вважати відкликаним.

 

Директор Департаменту податку на прибуток
 та інших податків і зборів (обов’язкових платежів)

Н. Хоцянівська



коментар редакції

Єдиний податок закрито для державних та комунальних підприємств

Основну думку Узагальнюючого податкового роз’яснення № 352 зведено до того, що будь-які державні та комунальні підприємства (і зі статутним фондом, і без нього)

не можуть бути платниками єдиного податку. Як основний «відмовний» аргумент ДПАУ використовує положення Указу № 727 про заборону на застосування спрощеної системи оподаткування особами, у статутному фонді яких 25 та більше відсотків належать суб’єктам, «що господарюють».

Хоча, нагадаємо: ще кілька років тому головний податковий орган визнавав можливість переходу зазначених підприємств на сплату єдиного податку, про що свідчать, наприклад, його листи від 29.03.2000 р. № 4408/7/15-1317, від 27.11.2000 р. № 6535/6/15-1316 і від 15.05.2001 р. № 6153/7/15-1317. Своє ставлення до цього питання він змінив зважаючи на листи Мін’юсту від 12.12.2005 р. № 20-35-389 та Держкомпідприємництва від 30.01.2006 р. № 587.

Тоді не всі державні й комунальні підприємства підкорялися вимогам Узагальнюючого податкового роз’яснення № 352, а стали вирішувати свої проблеми в судовому порядку. Доказ цього — постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 30.11.2007 р. у справі № 22а-1540/07, що визнала недійсним зазначене роз’яснення.

Але, на жаль, історія на цьому не закінчилася: ВАСУ залишив чинним Узагальнююче податкове роз’яснення № 352 (див. визначення від 01.07.2008 р. № К-235/08 // «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 76), тому на сьогодні єдиний податок закрито для державних і комунальних підприємств. Підтверджує це й Оглядовий лист ДПАУ від 10.07.2009 р. № 14487/7/15-0417 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 63).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі