Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо окремих питань застосування норм витрат палива

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Вересень, 2009/№ 74
Друк
Лист від 18.08.2009 р. № 3737-19/07/19-09

Щодо окремих питань застосування норм витрат палива

Лист Державної адміністрації автомобільного транспорту від 18.08.2009 р.

№ 3737-19/07/19-09

 

Державна адміністрація автомобільного транспорту розглянула <...> звернення <...> та в межах компетенції повідомляє наступне.

На питання 1.

При заміні двигуна на такий самий двигун (того ж типу, моделі, об’єму, потужності тощо) базова лінійна норма витрати палива для транспортного засобу після переобладнання не змінюється.

На питання 2, 3, 5.

При заміні двигуна на двигун іншого типу (моделі, модифікації) після переобладнання транспортного засобу має бути встановлена нова індивідуальна базова лінійна норма витрати палива. Такі норми розробляють згідно з пунктом 2.1.5 нормативного документа «Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті» (далі — НД), затвердженого наказом Мінтрансу України від 10.02.98 № 43, з урахуванням змін і доповнень, затверджених наказами Мінтрансу України від 16.02.2004 № 99 та Мінтрансзв’язку України від 05.08.2008 № 973.

На питання 4.

Після заміни двигуна транспортного засобу, що перебуває в експлуатації понад 8 років, на новий двигун є правомірним застосування коригуючого коефіцієнта 3.1.10, яким ураховується можливе збільшення витрати палива не лише через зношення двигуна, але й через зношення інших систем транспортного засобу (зокрема, трансмісії і ходової частини). Право встановлення конкретних величин коефіцієнтів у регламентованих межах та термін їх дії згідно з пунктом 3 НД надається керівникам підприємств та затверджується наказом (розпорядженням) по підприємству.

На питання 6.

Для застарілих транспортних засобів, які мали одноваріантне конструктивне виконання, в НД наведено лише моделі (модифікації) транспортних засобів і базові лінійні норми витрати палива для них. Для більш сучасних транспортних засобів, які, як правило, мають багатоваріантне конструктивне виконання (різні двигуни, коробки передач, пасажиромісткість тощо), що впливає на їх паливну економічність, в НД наведено ідентифікаційні дані таких транспортних засобів разом з нормами для них.

 

Заступник голови П. Главацький



коментар редакції

Норми витрат палива та заміна двигуна: технічно

Як не дивно, але в роз’ясненні, що коментується, Державна адміністрація автомобільного транспорту вперше за всю більш ніж десятирічну історію чинності Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. № 43 (далі — Норми № 43), звертається до нагальних, але, на жаль,

прямо не врегульованих зазначеним документом питань застосування Норм № 43, що виникає у суб’єктів господарювання при заміні двигуна на автомобілі, що експлуатується. І зокрема, якщо при цьому встановлюється двигун: 1) ідентичної моделі; 2) аналогічної іншої моделі такої самої потужності (об’єму циліндрів тощо); 3) аналогічної іншої моделі іншої потужності (об’єму циліндрів тощо); 4) ідентичної моделі новий замість того, що експлуатувався більше 8 років (застосовувався коригувальний коефіцієнт 5 % згідно з п.п. 3.1.10 Норм № 43); 5) іншої моделі, що використовує інший вид палива (наприклад, дизпаливо, а не бензин); і, нарешті, найекзотичніший випадок — 6) якщо в Нормах № 43 для певного автомобіля не зазначено модель двигуна (об’єм циліндрів тощо).

Почнемо з того, що хоча відповідь на запитання 1 і абсолютно очевидна, але деяким прискіпливим перевіряючим це корисно написати чорним по білому та ще й на нових воротах...

Особливо виділяємо з бухгалтерської точки зору лояльну, а з інженерної — абсолютно коректну відповідь на запитання 4 (заміна старого двигуна на ідентичний новий). Погоджуємося з авторами, що заміна одного тільки двигуна на новий не оновлює інші зношені системи автомобіля, а отже,

застосування (разом з іншими підвищувальними коефіцієнтами) підвищувального коригувального коефіцієнта згідно з п.п. 3.1.10 Норм № 43, що враховує підвищену витрату палива у зв’язку зі зносом систем старого автомобіля, навіть після заміни двигуна на новий визнано абсолютно правомірним. Зрозуміло, застосування цього, так само як і інших коригувальних коефіцієнтів із розділу 3 Норм № 43, є правом, а не обов’язком підприємства, і щоб акцентувати увагу на цій обставині, процитуємо тут відповідне положення документа: «Право встановлення конкретних величин коефіцієнтів у регламентованих межах та термін їх дії надається керівникам підприємств та затверджується наказом (розпорядженням) по підприємству».

Що ж до інших ситуацій заміни двигуна на іншу модель — не передбачену Нормами № 43 — зазначаємо жорстку позицію авторів у відповідях на запитання 2,3 і 5, проте, — що цілком відповідає положенням документа: у таких ситуаціях має бути встановлено

індивідуальну базову лінійну норму витрати палива, для чого підприємству слід звернутися до ДП «ДержавтотрансНДІпроект» (http://www.insat.org.ua/ або конкретніше — http://www.insat.org.ua/phpfiles/services/ldvpe/1/). Зрозуміло, що ця послуга платна.

Щодо відповіді на запитання 6 важливо зазначити таке. Автори листа стверджують, що відсутність у Нормах № 43 (у деяких випадках) вказівки моделі двигуна означає не те, що ця норма витрат допускається при експлуатації такого автомобіля з будь-якою моделлю двигуна, а тільки те, що

первісно конструкцією автомобіля передбачалося (за умовчанням) установлення на такий автомобіль однієї-єдиної певної моделі двигуна. І хоча автори листа уникли прямої відповіді на запитання 6, проте очевидно, що залежно від конкретної ситуації все зведеться або (якщо встановлюється двигун не названої в Нормах № 43, але передбаченої первісно конструкцією автомобіля моделі) до варіанта, описаного у відповіді на запитання 1, — якщо встановлюється новий двигун; або (що ймовірніше — якщо такий новий двигун установлюється на старий автомобіль) — до варіанта, описаного у відповіді на запитання 4; або (швидше за все, за відсутності саме такої моделі двигуна доводиться встановлювати іншу модель) — до варіанта, що передбачає встановлення індивідуальної базової лінійної норми витрат палива (відповідь на запитання 2, 3, 5).

 

Олександр Голенко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі