Нові норми старих Порядків щодо захисту інвалідів

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Вересень, 2009/№ 76
В обраному У обране
Друк
Коментар



коментар редакції

Нові норми старих Порядків щодо захисту інвалідів

Отже, після того, як минуло понад два з половиною роки, Кабмін нарешті знайшов підстави для масштабної правки документів, затверджених у первісній редакції постановою КМУ від 31.01.2007 р. № 70 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 13). Обговоримо найважливіші зміни в порядку їх нумерації в документі, що коментується.

1. Усунене протиріччя між Порядком реєстрації... та Порядком подання.., на яке ми свого часу відразу ж звернули увагу в редакційному коментарі до вихідного документа: по-перше, реєструватися у Фонді соціального захисту інвалідів (далі — ФСЗІ) потрібно тільки тому роботодавцю, який повинен подавати звіт (за формою № 10-ПI); по-друге, такий звіт зобов’язаний подавати тільки той роботодавець, який у принципі повинен виконувати норматив із працевлаштування інвалідів (в якого

показник середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу — тобто оформлених за основним місцем роботи — за рік становить вісім і більше осіб ); по-третє, розрахувати величину зазначеного показника можливо тільки після завершення календарного року , тому новоствореним роботодавцям та роботодавцям, які лише досягають зазначеної величини показника, логічно зареєструватися у ФСЗІ не раніше, ніж закінчиться відповідний календарний рік.

І от із цими аргументами погодився Кабмін, установивши відповідний

граничний строк реєстрації у ФСЗІ для «новачків» до 1 лютого наступного року. При цьому до закінчення граничного строку подання звітності, тобто до 1 березня, залишається ще цілий місяць (за умовчанням передбачається, що потрібно спочатку зареєструватися, а потім подати звіт за формою № 10-ПI, але на практиці і те, й інше робиться під час одного відвідування відділення ФСЗІ, на що вказує, наприклад, консультація фахівця ФСЗІ — див. «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 53, с. 60). До речі, новачкам корисно ознайомитися з цією консультацією і сьогодні.

А от для внесення змінених даних залишено десятиденний строк.

3. Порядком зарахування... керуються мало хто, тому не станемо приділяти йому надто багато місця, тим більше, що єдине доповнення цього документа, по-перше, має формальний характер, а по-друге, новий абзац грішить протиріччям: зарахування не може здійснюватися «відповідно до» Інструкції щодо заповнення форми № 10-ПI (як зазначається в обговорюваному новому абзаці) хоча б тому, що в згаданій Інструкції визначені лише особливості складання цієї форми господарюючими суб’єктами, які беруть участь у відповідному зарахуванні (заліку). Та і як, власне, Порядок зарахування... може відсилати до норм, що ніби встановлюють порядок зарахування... зовсім інших документів, якщо сам він є «Порядком

зарахування»? Абсурд! Судячи з усього, автори мали намір сказати, що при реалізації Порядку зарахування... у частині складання звітності за формою № 10-ПI відповідним господарюючим суб’єктам слід дотримуватись особливих приписів зазначеної Інструкції, зокрема, уточнених наказом Мінпраці від 12.11.2008 р. № 527 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 100, с. 21). Нагадаємо також, що власне питання реалізації Порядку зарахування... було розглянуто в листі ФСЗІ від 01.10.2008 р. № 1/5-1003/06 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 86, с. 20). Рекомендуємо зацікавленим читачам ознайомитися з нашим критичним коментарем до того листа.

5. Тут акцентуємо увагу лише на новаціях Порядку використання.., що стосуються звичайних роботодавців (тобто — не підприємств інвалідних організацій).

Як відомо, абзац шостий частини шостої ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-ХII (далі — Закон) передбачає можливість надання роботодавцям

дотацій на створення спеціальних робочих місць для працевлаштування інвалідів, зареєстрованих безробітними. Разом із цим у  Законі є спеціальна ст. 181, на виконання якої постановою КМУ від 27.12.2006 р. № 1836 затверджено Порядок надання дотації роботодавцю за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів на створення спеціальних робочих місць для інвалідів, зареєстрованих в державній службі зайнятості. Крім того, спільним наказом Державного центру зайнятості та ФСЗІ від 19.11.2007 р. № 91/109 затверджено Примірний договір про працевлаштування інваліда та надання дотації.

Так-от, в оновленому Порядку використання... ідеться тільки про «

фінансову допомогу» (на поворотній основі, цільову позику і — увага! — тепер у п. 3 ці документи говориться про умови, а значить, по суті, про можливість надання звичайному роботодавцю «фінансової допомоги на безповоротній основі»!). Але перш ніж обговорювати новації цього процесу (зокрема, нові обмеження, необхідність відкриття спецрахунка в Держказначействі для таких сум, уточнення поняття «нецільове використання», щоквартальна звітність про використання таких коштів за спеціальною, поки що не затвердженою, формою тощо), слід звернути увагу, що новою редакцією п. 9 Порядку використання... передбачається затвердження Мінпраці відповідної інструкції. Мабуть, у ній Мінпраці і дасть відповідь на запитання про зазначену термінологічну невідповідність: чи тотожні у цьому контексті поняття «фінансова допомога» і «дотація»? Підкажемо аргумент «за»: у абзаці восьмому вже згадуваної тут частини шостої ст. 20 Закону застосовано термін «фінансова допомога», який у контексті, вочевидь, має бути поширено й на «дотацію».

6. Щодо новацій у Порядку проведення перевірки.., то тут помітні нові віяння (натяк на Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»), зокрема, у п. 4 Порядку проведення перевірки... щодо

періодичності перевірок зазначається: «з урахуванням критеріїв розподілу роботодавців за ступенем ризику їх діяльності». Нагадаємо: зовсім недавно ФСЗІ в листі від 27.01.2009 р. № 1/8-12/06, по суті, заперечував проти поширення на нього законних «засад», стверджуючи, що «не здійснює державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»…

Проте як позитивну новацію відзначимо, що тепер у Порядку проведення перевірки... прямо передбачено

право роботодавця не допускати перевіряючих у разі неотримання ним відповідного письмового повідомлення від ФСЗІ, а як негативну — збільшення максимальних строків перевірок, а також таку екзотичну підставу для позапланової перевірки, як «звернення фізичних та юридичних осіб про порушення роботодавцем вимог законодавства». Адже ФСЗІ, як випливає навіть із його назви, уповноважений захищати виключно інвалідів...

 

Олександр Голенко

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд