Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Узагальнююче податкове роз’яснення щодо ресурсних та інших платежів 3. Щодо сплати збору за спеціальне водокористування садівничими товариствами

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Квітень, 2010/№ 28
Друк
Наказ від 25.03.2010 р. № 185

Початок

Попередній фрагмент

3. Щодо сплати збору за спеціальне водокористування садівничими товариствами

Статтею 48 Кодексу визначено, що спеціальне водокористування — це забір води з водних об’єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об’єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.

Відповідно до ст. 49 Кодексу спеціальне водокористування

здійснюється на підставі дозволів, порядок погодження та видачі яких регулюється нормами Порядку № 321.

При цьому відповідно до п. 3.1 Iнструкції № 231 водокористувачі, які здійснюють забір води з водного об’єкта або використовують в установленому законодавством порядку воду, отриману від інших водокористувачів, мають дозволи на спеціальне водокористування або договори на поставку води.

Водокористувачам у встановленому порядку затверджуються ліміти на річний обсяг використання водних ресурсів (п. 3.2 Iнструкції № 231).

Статтею 30 Кодексу визначено, що платниками збору за спеціальне використання водних ресурсів є підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, їх філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, а також громадяни-підприємці, які використовують воду, отриману шляхом забору води (первинні водокористувачі) та/або з водозабірних споруд первинних водокористувачів (вторинні водокористувачі), та користуються водами для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.

Разом з тим, згідно з п. 16 Порядку № 1494 та абзацом другим п. 4.8 Iнструкції № 231 збір за використання водних ресурсів не справляється,

зокрема, за воду, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення, у тому числі для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та громадян — суб’єктів підприємницької діяльності.

Враховуючи, що п. 3 Порядку № 1494 платниками збору визначено, зокрема, громадян — суб’єктів підприємницької діяльності, то громадяни, які використовують воду виключно для власних потреб і не є суб’єктами підприємницької діяльності, не є платниками збору за спецводокористування

.

Якщо громадяни об’єднані у садівниче товариство, яке здійснює використання води, то таке товариство є водокористувачем.

При цьому якщо садівниче товариство безпосередньо добуває воду із застосуванням водозабірної споруди та відповідного обладнання для забору води, то таке товариство є первинним водокористувачем і як первинний водокористувач воно повинно отримати відповідний дозвіл на спеціальне водокористування та ліміти на використання водних ресурсів (ст. 49 Кодексу, п. 3.1 Iнструкції № 231); якщо садівниче товариство отримує воду з водозабірних споруд первинного водокористувача, то воно повинно мати дозвіл на спеціальне водокористування або договір на поставку води і як вторинний водокористувач отримати ліміти на використання водних ресурсів (ст. 42 Кодексу, п. 3.1 Iнструкції № 231).

Відповідно до абзацу другого п. 6.2 Iнструкції № 231 за обсяги води, переданої водокористувачем-постачальником іншим водокористувачам без укладення з останніми договору про поставку води, збір обчислюється і сплачується таким водокористувачем-постачальником.

Згідно з п. 5 Порядку № 1494 об’єктом обчислення збору за спеціальне використання водних ресурсів є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі, з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання.

Пунктом 4.5 Iнструкції № 231 передбачено, що при використанні водокористувачами води одночасно для власних потреб і потреб об’єктів соціально-культурного призначення, житлово-комунального господарства (за винятком обсягу води, переданої населенню), підсобного сільського і рибного господарства або інших допоміжних служб збори до бюджетів вносять за всю фактично використану воду.

Виходячи з викладеного,

при використанні води не тільки для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, а й для інших цілей (поливу садів, городів, присадибних ділянок тощо), садівниче товариство повинно сплачувати збір за спеціальне водокористування за весь обсяг фактично використаної води.



коментар редакції

Садівничі товариства мають сплачувати збір за спеціальне водокористування

Особливістю

садівничого товариства є те, що його може бути організовано як у формі обслуговуючого кооперативу (про таку можливість зазначено в листі Мін’юсту від 30.12.2009 р. № 1079-0-2-09-19), так і у формі об’єднання громадян (таку можливість не виключає Держкомпідприємництва в листі від 16.12.2009 р. № 15538). Громадяни ж, які використовують воду виключно для власних потреб і не зареєстровані суб’єктами підприємницької діяльності, не є, як відомо, платниками спецводозбору.

Водночас (і це спеціально підкреслює ДПАУ в пункті Роз’яснення № 185, що коментується),

якщо громадяни об’єднані в садівниче товариство , що здійснює використання води, то саме таке товариство (як юридична особа) є водокористувачем. Отже, на нього покладається обов’язок отримання відповідного дозволу на спеціальне водокористування (або укладення договору на поставку води з первинним водокористувачем, наприклад, із підприємством з водопостачання) і лімітів на використання водних ресурсів.

Ґрунтуючись на наведених положеннях і враховуючи норми п. 4.5 Інструкції № 231, податківці доходять абсолютно правильного висновку:

при використанні води не лише для задоволення виключно власних питних та санітарно-гігієнічних потреб, а і для інших цілей (поливу садів, городів, присадибних ділянок тощо) садівниче товариство має сплачувати збір за спеціальне водокористування за весь обсяг фактично використаної води. Саме такий висновок висловлювався раніше в листі ДПАУ від 18.11.2009 р. № 25449/7/15-0817, а також у консультації фахівця цього відомства, опублікованій у журналі «Вісник податкової служби України», 2009, № 12, с. 35.

 

Ігор Хмелевський

Наступний фрагмент

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі