Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо анулювання реєстрації платника ПДВ

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Серпень, 2010/№ 63
Друк
Телеграма від 09.07.2010 р. № 13694/7/29-1017

Щодо анулювання реєстрації платника ПДВ

Телеграма від 09.07.2010 р. № 13694/7/29-1017

У зв’язку із набранням чинності Законом України від 20.05.2010 р. № 2275-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», нормами якого передбачено доповнення п. 9.8 ст. 9 Закону України «Про податок на додану вартість»

новими підставами щодо можливості анулювання реєстрації платників ПДВ, зобов’язую голів державних податкових адміністрацій в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі вжити термінові заходи щодо виключення з Реєстру платників ПДВ суб’єктів господарювання, стосовно яких у Єдиний державний реєстр юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (далі — ЄДР) внесено запис про відсутність за зареєстрованим місцезнаходженням або наявне судове рішення щодо визнання установчих документів недійсними, та невідкладно організувати роботу щодо належного відпрацювання платників ПДВ, місцезнаходження яких не встановлено та щодо яких в ЄДР має бути внесено відповідний запис, згідно з додатком.

В. о. голови В. Маліков

Додаток

Алгоритм організації роботи органів ДПС
щодо відпрацювання платників ПДВ, які відсутні за зареєстрованим місцезнаходженням, з метою анулювання реєстрації платників ПДВ згідно з п.п. «е» п. 9.8 ст. 9 Закону України «Про податок на додану вартість»

1.

Підрозділи інформатизації формують переліки платників ПДВ, які відсутні за зареєстрованим місцезнаходженням (перебувають на обліку зі станами: 7  — «до ЄДР внесено запис про відсутність підтвердження відомостей», 9 — «направлено повідомлення за формою № 18-ОПП», 10 — «запит на встановлення місцезнаходження (місця проживання)», 23 — «місцезнаходження не встановлено» та 32  — «місцезнаходження не встановлено, юридична адреса масової реєстрації»), окремо по кожному реєстраційному стану та передають їх підрозділам оподаткування для підготовки запитів.

2.

Підрозділи оподаткування готують запити на встановлення місцезнаходження та передають їх підрозділам податкової міліції (максимальний строк підготовки запитів — 5 днів*).

3. Підрозділи податкової міліції за результатами проведених заходів

у разі невстановлення місцезнаходження готують службові записки про відсутність платників податків за місцезнаходженням та передають їх підрозділам реєстрації та обліку платників податків та підрозділам оподаткування (максимальний строк відпрацювання запитів — 10 днів*).

4. Підрозділи реєстрації та обліку платників податків щодо платників ПДВ, які відсутні за зареєстрованим місцезнаходженням,

направляють державному реєстратору повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням за формою № 18-ОПП (максимальний строк підготовки повідомлень — 5 днів*).

* Строк установлюється на період масового відпрацювання платників ПДВ, які відсутні за зареєстрованим місцезнаходженням. —

Прим. офіц.

 

Довідково

. У разі надходження державному реєстратору від органу ДПС повідомлення про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням державний реєстратор зобов’язаний надіслати рекомендованим листом протягом п’яти робочих днів з дати надходження зазначеного повідомлення юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору реєстраційної картки. Якщо державному реєстратору повернуто рекомендованого листа з відміткою відділення зв’язку про відсутність юридичної особи за зазначеною адресою, державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням.

5. Підрозділи реєстрації та обліку платників податків здійснюють постійний моніторинг платників податків, щодо яких направлено повідомлення за формою № 18-ОПП, та відомостей, які надходять від державного реєстратора.

У разі отримання відомостей щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців запису про відсутність платника ПДВ за зареєстрованим місцезнаходженням невідкладно подають пропозиції щодо анулювання реєстрації платника ПДВ комісії, утвореній відповідно до розпорядження керівника податкового органу згідно з Положенням про реєстрацію платників ПДВ, затвердженим наказом ДПАУ від 01.03.2000 р. № 79 та зареєстрованим у Мін’юсті України 03.04.2000 р. за № 208/4429 (максимальний строк розгляду питання комісією та складання акта — 10 днів*), складають акти про анулювання реєстрації платників ПДВ.

* Строк установлюється на період масового відпрацювання платників ПДВ, які відсутні за зареєстрованим місцезнаходженням. —

Прим. офіц.

6. Юридичні підрозділи у встановленому порядку направляють до суду позови про визнання недійсним запису про державну реєстрацію з моменту реєстрації, припинення юридичної особи та визнання недійсним свідоцтва платника ПДВ з моменту його видачі щодо платників, які задіяні в схемах мінімізації податкових зобов’язань з ПДВ та відповідно є «вигодоформуючими» або «транспортуючими» суб’єктами господарювання.

коментар редакції

Місцезнаходження та анулювання реєстрації платника ПДВ

У цілому можна констатувати правильність тез телеграми, що коментується. Її текст фактично дезавуює побоювання, що були раніше, щодо позиції податківців у частині можливості анулювання реєстрації платником ПДВ через один лише факт непідтвердження відомостей в Єдиному державному реєстрі (далі — ЄДР). Так, згідно з інформацією, розміщеною на сайті Ради підприємців при Кабміні, податковим інспекціям 08.07.2010 р. було дано вказівку анулювати реєстрацію тих платників ПДВ, які не надали державному реєстратору

підтвердження відомостей про себе. У зв’язку з цим суб’єктам господарювання рекомендують подати державному реєстратору форму № 6 — підтвердження (див. також «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 60, с. 30).

Як бачимо, документ, що коментується, датовано 09.07.2010 р. і таких висновків він не містить. Більше того, ДПАУ наводить правильну підставу анулювання реєстрації:

в ЄДР зроблено запис про відсутність юридичної особи або фізичної особи за її місцезнаходженням. Тут варто звернути увагу на те, що в п. 1 Додатка ДПАУ все-таки відносить до платників, відсутніх за місцезнаходженням, і тих осіб, щодо яких в ЄДР зроблено запис про відсутність підтвердження відомостей. Однак подальший текст свідчить про те, що одного лише цього факту для анулювання реєстрації все-таки недостатньо.

Додатково звернемо увагу ось на який момент.

Податкові органи в ході своєї діяльності можуть здійснювати перевірку місцезнаходження (місця проживання) платника податків. Але результати цієї перевірки (навіть у разі актування факту відсутності за місцезнаходженням) самі по собі не можуть бути підставою для анулювання реєстрації платника ПДВ. Вони можуть лише стати підставою для направлення держреєстратору повідомлення за формою № 18-ОПП. Як правильно наголошується в телеграмі, лише після того, як держреєстратору у відповідь на його запит, направлений платнику податків, повернеться рекомендований лист з відміткою відділення зв’язку про відсутність особи за місцезнаходженням, то тільки тоді відповідний запис з’явиться в ЄДР і буде підставою для анулювання реєстрації.

Хоча Додаток до телеграми, що коментується, спрямовано на встановлення алгоритму анулювання реєстрації платника ПДВ на підставі п.п. «е» п. 9.8 Закону про ПДВ, але в ньому (п. 6) ДПАУ не пропустила нагоди нагадати нижчим за рівнем податковим органам і про необхідність звернення до

суду з позовами про визнання недійсним свідоцтв платників ПДВ щодо осіб, задіяних у «схемах мінімізації податкових зобов’язань з ПДВ». На наш погляд, факти «мінімізації» не мають жодного відношення до анулювання реєстрації платника ПДВ (вичерпний перелік підстав для цього наведено в п. 9.8 Закону про ПДВ). Та і сама можливість включення до позовної заяви вимог про визнання недійсним свідоцтва платника ПДВ викликає великі сумніви (див. ухвалу ВАСУ від 21.01.2010 р. № К-49204/09).

Крім того, факти «мінімізації» не мають відношення і не можуть бути підставою для винесення судом

рішення про визнання недійсним запису про держреєстрацію з моменту реєстрації, оскільки порушення податкового законодавства не можна віднести до неусувних порушень закону, допущених при створенні юридичної особи (ч. 2 ст. 38 Закону про держреєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців).

Дмитро Винокуров

 

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі