Теми статей
Обрати теми

Про проведення перевірок на продовольчих, непродовольчих та змішаних ринках

Редакція ПБО
Розпорядження від 27.01.2010 р. № 151-

Про проведення перевірок на продовольчих, непродовольчих та змішаних ринках

Розпорядження від 27 січня 2010 р. № 151-р

 

1. Державним органам пожежного нагляду, санітарно-епідеміологічної служби, ветеринарної медицини, служби з карантину рослин та органам внутрішніх справ проводити перевірки (крім перевірок товарів тваринного або рослинного походження) в порядку державного нагляду (контролю)

виключно тих суб’єктів господарювання, які здійснюють організацію (забезпечення) торгівлі на продовольчих, непродовольчих та змішаних ринках (далі — ринки).

2. Органам внутрішніх справ проводити перевірки суб’єктів господарювання виключно

у межах здійснення оперативно-розшукової діяльності, дізнання та заходів забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення.

3. Державній податковій адміністрації забезпечити проведення

планових перевірок фізичних осіб — підприємців із запрошенням їх до податкових органів за місцем реєстрації шляхом надсилання письмового повідомлення.

4. Органам державної податкової служби оформлювати направлення на проведення:

позапланових

перевірок суб’єктів господарювання з урахуванням даних реєстрів укладених договорів оренди та суборенди торговельних місць, які ведуться адміністраціями ринків, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 р. № 868 «Деякі питання організації діяльності продовольчих, непродовольчих та змішаних ринків» (Офіційний вісник України, 2009 р., № 63, ст. 2216);

перевірок відповідно до встановлених вимог

виключно для тих суб’єктів господарювання, щодо яких проводяться перевірки.

5. Державному комітетові з питань технічного регулювання та споживчої політики проводити позапланові перевірки суб’єктів господарювання

виключно за зверненнями фізичних або юридичних осіб про порушення суб’єктами господарювання вимог законодавства та на підставі направлення на проведення перевірки відповідного суб’єкта господарювання.

6. Органам державного нагляду (контролю) під час здійснення заходів контролю

не перешкоджати діяльності суб’єктів господарювання, якщо така діяльність не суперечить вимогам законодавства.

7. Суб’єктам господарювання, які провадять підприємницьку діяльність на ринках,

рекомендувати укладати договори страхування товару (продукції), що реалізується ними на ринках.

 

Прем’єр-міністр України Ю. Тимошенко



коментар редакції

Перевірки на ринках: що про це думає Кабмін

Розпорядження Кабміну, що коментується, на наш погляд, є черговим зайвим для правового регулювання актом. Мета його прийняття зрозуміла — заявити про «спрощення умов ведення бізнесу, зниження адміністративного та фіскального тиску на підприємців».

Однак суб’єктам господарювання дуже розраховувати на його положення у спорі з контролюючими органами все ж не варто. Підстав для такого твердження декілька.

По-перше,

акт, що коментується, прийнято у формі розпорядження, а не постанови. Нагадаємо: згідно зі ст. 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» від 16.05.2008 р. № 279-VI акти Кабміну нормативного характеру видаються у формі постанов, акти з організаційно-розпорядчих та інших поточних питань — у формі розпоряджень. Із цього випливає, що акт, який коментується, належить до другої групи, тобто питання, що ним регулюються, повинні мати характер організаційно-розпорядчих чи інших поточних питань, а не встановлювати загальнообов’язкові правила поведінки. Утім, уряд намагається по-новому врегулювати відносини шляхом прийняття розпорядження далеко не вперше. Пояснення таких дій просте — розпорядження набирають чинності з моменту прийняття, постанови — не раніше дня опублікування.

По-друге,

Кабмін знову вийшов за межі своїх повноважень. Питання, яким присвячено акт, що коментується, знаходяться у сфері регулювання законів, зокрема, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V. Установлювати якісь додаткові порівняно з передбаченими законами обмеження на проведення наглядових заходів уряд не може. Схожа ситуація вже мала місце, коли Кабмін прийняв постанову «Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року» від 21.05.2009 р. № 502, яка так і не стала реальною зброєю для суб’єктів господарювання щодо перевіряючих.

Але, припустимо, що законність видання розпорядження, що коментується, ніхто не ставитиме під сумнів і контролюючі органи виявлять готовність виконувати його приписи. Чи внесе це якісь корективи до порядку проведення перевірок, що існує на цей момент? Стисло зупинимося на окремих пунктах розпорядження, щоб відповісти на це запитання.

З аналізу п. 1 акта, що коментується, у зв’язку з недостатньою чіткістю його викладення зробити однозначний висновок про мету його запровадження не можна. Ми схиляємося до того, що з його допомогою

уряд має намір обмежити коло суб’єктів ринкової діяльності, щодо яких проводяться перевірки органами пожежного нагляду, СЕС, ветеринарної медицини, служби карантину рослин та органами внутрішніх справ, тільки суб’єктами господарювання, які здійснюють організацію (забезпечення) торгівлі на ринках. (Слід зауважити, що в проекті документа, що коментується, серед таких суб’єктів фігурували також суб’єкти господарювання, у власності (користуванні) яких є будівлі (споруди, приміщення), розміщені на ринку). Інакше кажучи, перелічені органи прийти на ринок з перевіркою можуть тільки до суб’єкта господарювання, який організує роботу на ринку.

Пункт 2 акта, що коментується, вказує на те, що відносно суб’єктів господарювання, які торгують на ринку (орендують торговельні місця),

органи внутрішніх справ можуть проводити перевірки виключно при здійсненні оперативно-розшукової діяльності, дізнання та заходів щодо забезпечення провадження у справах про адмінправопорушення.

Приписи, закріплені в пп. 3, 4 і 6 розпорядження, як це і належить формі акта, мають, судячи з усього, виключно організаційний характер. Із них, зокрема, суб’єкти господарювання, які торгують на ринках, можуть дізнатися, що для проведення позапланових перевірок податкові органи використовують інформацію, яка міститься в реєстрах укладених договорів оренди та суборенди торговельних місць, що ведуться адміністраціями ринків. Слід зазначити, що проведення такої перевірки не суперечить вимогам Закону № 877, згідно з яким перевірки проводяться за місцем провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання (ч. 1 ст. 4). Крім того, уряд нагадує податковим органам про те, що чинні закони

не допускають можливості оформлення одного направлення на перевірку декількох суб’єктів господарювання.

Пункт 5 документа, що коментується, обмежує органи Держкомспоживполітики в підставах для проведення позапланових перевірок: на думку уряду, такі перевірки можуть проводитися тільки за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства. Змушені констатувати: якщо зазначені контролюючі органи в добровільному порядку не захочуть виконати цю вказівку Кабміну, то не допустити їх до позапланової перевірки з інших передбачених законодавством підстав суб’єкт господарювання не зможе. Виняток становлять тільки суб’єкти малого підприємництва, щодо яких, якщо їх діяльність не віднесена до розряду високого ступеня ризику, позапланові перевірки управлінь із захисту прав споживачів можуть проводитися тільки за скаргами споживачів. Але це обмеження діє не завдяки розпорядженню Кабміну, а у зв’язку з тим, що воно передбачено Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення умов ведення бізнесу в Україні» від 15.12.2009 р. № 1759-VI (див. статтю на с. 43).

 

Олена Уварова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі