Теми статей
Обрати теми

Щодо адміністрування податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів

Редакція ПБО
Лист від 09.07.2009 р. № 14316/7/17-0317

Щодо адміністрування податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів

Оглядовий лист-роз’яснення Державної податкової адміністрації України від 09.07.2009 р. № 14316/7/17-0317

(із змінами і доповненнями , внесеними листом ДПАУ від 04.09.2009 р. № 19067/7/17-0317)

(витяг)

 

Державна податкова адміністрація України з метою покращення адміністрування податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів регіональними ДПА надсилає для використання у роботі узагальнений оглядовий лист-роз’яснення.

Платниками податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів є підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, іноземні юридичні особи (далі — юридичні особи), а також громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства (далі — фізичні особи), які здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію транспортних засобів та/або мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, які відповідно до статті 2 цього Закону* є об’єктами оподаткування.

* Тут і далі мається на увазі Закон України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» від 11.12.91 р. № 1963-XII. —

Прим. ред.

Об’єктами оподаткування є:

трактори (колісні) — код за Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності — 8701, крім гусеничних;

тільки сідельні тягачі — код 8701 20;

автомобілі, призначені для перевезення не менше 10 осіб, включаючи водія, — код 8702;

автомобілі легкові — код 8703;

автомобілі вантажні — код 8704;

автомобілі спеціального призначення, крім тих, що використовуються для перевезення пасажирів і вантажів, — код 8705 (крім пожежних і швидкої допомоги);

мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з установленим двигуном — код 8711, крім тих, що мають об’єм циліндра двигуна до 50 куб. см, — код 8711 10;

яхти та судна парусні з допоміжним двигуном або без нього (крім спортивних) — код 8903 91;

човни моторні і катери, крім човнів з підвісним двигуном (крім спортивних), — код 8903 92;

інші човни (крім спортивних) — код 8903 99.

Транспортні засоби, що не є об’єктами оподаткування:

трактори на гусеничному ходу — код 8701 30;

мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди з установленим двигуном з об’ємом циліндра двигуна до 50 куб. см — код 8711 10;

тільки автомобілі спеціального призначення швидкої допомоги та пожежні — код 8705;

транспортні засоби вантажні, самохідні, що використовуються на заводах, складах, у портах та аеропортах для перевезення вантажів на короткі відстані, — код 8709;

машини і механізми для сільськогосподарських робіт — коди 8432; 8433;

тільки яхти, судна парусні і човни спортивні — коди 8903 91; 8903 92; 8903 99.

Ставки податку

визначені в залежності від кодів Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності в гривнях з 100 см3 об’єму двигуна для транспортних засобів, які обладнані двигуном внутрішнього згорання. Для транспортних засобів, які обладнані електродвигуном вони визначаються також у гривнях з 1 кВт (Вт — одиниця виміру потужності електродвигуна, приставка «к» означає 10 у степені 3, 1 кВт = 1000 Вт).

Для водних транспортних засобів ставки визначені у гривнях з 100 см довжини водного транспортного засобу.

Законом не передбачено прогресивного оподаткування транспортних засобів, оскільки останні мають незмінний об’єкт оподаткування (об’єм циліндрів або потужність двигуна, чи довжину транспортного засобу) і тверді ставки податку на рік (з 100 см куб. об’єму циліндрів двигуна, з 1 кВт потужності двигуна або з 100 см довжини транспортного засобу) залежно від виду транспортного засобу.

Ставки для деяких груп диференціюються залежно від об’єму двигуна. Чим більше об’єм двигуна, тим вища ставка. Цим досягається принцип справедливості: чим більше об’єм двигуна тим потужніший транспортний засіб, тим він дорожчий і більший за габаритами, більше користі приносить власнику і, зрозуміло, більше зношує покриття доріг.

Перша реєстрація в Україні

— це реєстрація транспортного засобу в Україні, яка здійснюється уповноваженими державними органами України вперше щодо цього транспортного засобу.

Податок з визначених цим Законом власників наземних транспортних засобів сплачується юридичними та фізичними особами за місцем реєстрації таких транспортних засобів на спеціальні рахунки територіальних дорожніх фондів республіканського бюджету Автономної Республіки Крим, обласних бюджетів та бюджетів міст Києва та Севастополя.

Територіальні дорожні фонди спрямовують 85 відсотків із суми цього податку на фінансування витрат, пов’язаних з будівництвом, реконструкцією, ремонтом і утриманням автомобільних доріг загального користування, а також сільських доріг, а 15 відсотків — до бюджетів місцевого самоврядування на ремонт і утримання вулиць у населених пунктах, що належать до комунальної власності і суміщаються з автомобільними дорогами загального користування державного значення.

Податок з визначених цим Законом власників водних транспортних засобів спрямовується до бюджетів місцевого самоврядування (місцевих бюджетів) за місцем реєстрації таких транспортних засобів.

Пільги по сплаті податку:

а) фізичні особи, зазначені у пунктах 1 і 2 частини першої статті 14 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», статтях 4 — 11 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», статтях 6 і 8 Закону України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні», а також інваліди незалежно від групи інвалідності (у тому числі діти-інваліди за поданням органів соціального захисту) — щодо одного легкового автомобіля (мотоколяски) з об’ємом циліндрів двигуна до 2500 куб. см або одного мотоцикла з об’ємом циліндрів двигуна до 750 куб. см чи одного човна моторного або катера (крім спортивного) з довжиною корпусу до 7,5 м;

б) фізичні особи, зазначені у пунктах 3 і 4 частини першої статті 14 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», щодо одного легкового автомобіля з об’ємом циліндрів двигуна до 2500 куб. см або одного мотоцикла з об’ємом циліндрів двигуна до 750 куб. см чи одного човна моторного або катера (крім спортивного) з довжиною корпусу до 7,5 м до їх відселення та протягом трьох років після переселення із зони гарантованого добровільного відселення чи зони посиленого радіоекологічного контролю;

в) на 50 відсотків — громадяни, у власності яких знаходяться легкові автомобілі (код 8703) з об’ємом циліндрів двигуна до 2500 куб. см, взяті на облік в Україні до 1990 року включно, та вантажні автомобілі (код 8704) з об’ємом циліндрів двигуна до 6001 куб. см до 1990 року випуску включно, — щодо одного з зазначених автомобілів;

г) особи, які згідно із законодавством є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, — за трактори колісні (код 8701, крім сідельних тягачів — код 8701 02) та вантажні автомобілі (код 8704).

Пільги, визначені законом, не поширюються на транспортні засоби, які вперше реєструються в Україні, крім легкових автомобілів для інвалідів (код 8703) з об’ємом циліндрів двигуна до 2500 куб. см, що придбані за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів та/або безоплатно передані інвалідам відповідно до законодавства України.

Органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень мають право приймати рішення щодо звільнення від сплати податку осіб, які мають посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії, щодо одного легкового автомобіля (код 8703) з об’ємом циліндрів двигуна до 2500 куб. см або одного вантажного автомобіля (код 8704) з об’ємом циліндрів двигуна до 6001 куб. см на одну особу, крім транспортних засобів, які вперше реєструються в Україні.

Податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів сплачується:

фізичними особами

— перед проведенням першої реєстрації в Україні, реєстрацією, перереєстрацією транспортних засобів, а також перед технічним оглядом транспортних засобів щорічно або один раз за два роки, але не пізніше першого півріччя року, в якому провадиться технічний огляд;

юридичними особами

— щоквартально рівними частинами до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом.

За придбані протягом року юридичними

особами транспортні засоби, крім тих, що вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх реєстрацією за місяці, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу. За транспортні засоби, які вперше реєструються в Україні, податок сплачується перед їх першою реєстрацією. Розрахунок суми податку за такі транспортні засоби в 10-денний термін після їх реєстрації подається до відповідного податкового органу.

Фізичні особи — платники податку зобов’язані пред’являти органам, що здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію, зняття з обліку або технічний огляд транспортних засобів, квитанції або платіжні доручення про сплату податку за попередній (у разі здійснення сплати) та за поточний роки, а платники, звільнені від сплати цього податку, — відповідний документ, що дає право на користування цими пільгами.

Юридичні особи — платники податку зобов’язані пред’являти органам, що здійснюють першу реєстрацію в Україні, реєстрацію, перереєстрацію, зняття з обліку або технічний огляд транспортних засобів, платіжні доручення про сплату податку з написом (поміткою) установи банку про зарахування податку по наземних транспортних засобах до територіальних дорожніх фондів, а по водних транспортних засобах — до відповідних бюджетів місцевого самоврядування (сільських, селищних, міських).

У разі відсутності документів про сплату податку або документів, що дають право на користування пільгами, перша реєстрація в Україні, реєстрація, перереєстрація, зняття з обліку і технічний огляд транспортних засобів не провадяться.

Податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів обчислюється юридичними особами на підставі звітних даних про кількість транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів станом на 1 січня поточного року. Обчислення податку з власників наземних транспортних засобів провадиться виходячи з об’єму циліндрів або потужності двигуна кожного виду і марки транспортних засобів, а податку з власників водних транспортних засобів — виходячи з довжини транспортного засобу за ставками, зазначеними у статті 3 цього Закону.

Юридичні особи на основі бухгалтерського звіту (балансу) у строки, визначені законом для річного звітного періоду, подають відповідному органу державної податкової служби за місцем реєстрації транспортних засобів розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на поточний рік за формою, затвердженою центральним податковим органом України.

Сума податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що сплачується фізичними особами, обчислюється за ставками, визначеними у статті 3 цього Закону. За транспортні засоби, придбані протягом року, крім тих, що вперше реєструються в Україні, податок сплачується

пропорційно кількості місяців, які залишилися до кінця року, починаючи з місяця, в якому проведено реєстрацію транспортного засобу.

У разі приховування (заниження) об’єктів оподаткування з власників транспортних засобів стягуються сума несплаченого податку, а також пеня або штраф у порядку, передбаченому законом.

Посадові особи, винні у приховуванні (неврахуванні) об’єктів оподаткування, а також у відсутності бухгалтерського обліку чи веденні його з порушенням встановленого порядку, у неподанні, несвоєчасному поданні або поданні не за встановленою формою розрахунків чи інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податку, притягаються до відповідальності відповідно до чинного законодавства.

Недоїмки із сплати податку, а також суми штрафів, пеня стягуються з платників податку згідно із законодавством.

Штрафні санкції

за порушення податкового законодавства накладаються на платника податків у розмірах, визначених ст. 17 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III, із змінами та доповненнями.

 

ПЕРЕЛІК РОЗ’ЯСНЕНЬ

стосовно застосування Закону України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» від 11.12.91 р. № 1963-XII:

1. Щодо транспортних засобів, які не оподатковуються податком з власників транспортних засобів.

2. Щодо застосування ставок податку з власників транспортних засобів.

3. Щодо терміну подачі розрахунку суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів.

4. Чи враховується факт першої реєстрації транспортних засобів в Україні при переведенні транспортних засобів закріплених за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами та організаціями Збройних Сил України з військового обліку на державний облік а органах Державтоінспекції?

5. Щодо нарахування і сплати податку з власників транспортних засобів за придбані підприємством протягом року автомобілі.

6. Щодо виправлення помилки по сплаті податку з власників транспортних засобів, чи передбачено виправлення помилки і за який період?

7. Щодо подання розрахунку по податку з власників транспортних засобів філією.

8. Щодо застосування штрафних санкцій за порушення 10-ти денного терміну подання розрахунку з власників транспортних засобів.

9. Щодо подання уточнюючого розрахунку сум податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів.

11. Щодо сплати податку з власників транспортних засобів за орендовані транспортні засоби.

12. Щодо сплати податку з власників транспортних засобів за автомобілі швидкої допомоги.

13. Щодо сплати податку за викрадений автомобіль.

14. Щодо сплати податку з власників транспортних засобів, якщо транспортні засоби зареєстровані в ДАІ, а обліковуються на балансі підприємства як товар.

15. Щодо сплати податку з власників транспортних засобів під час реєстрації транспортного засобу вперше в Україні.

16. Щодо сплати податку з власників транспортних засобів за колісні навантажувачі.

17. Хто є платником податку з власників транспортних засобів — власник чи від його імені особа, якій це право передано і на балансі якої обліковуються передані в фінансовий лізинг транспортні засоби?

18. Чи повинні приватні підприємці подавати до податкової інспекції розрахунок податку з власників транспортних засобів, які знаходяться у їх власності?

20. Щодо сплати фізичними особами податку з власників транспортних засобів при перереєстрації транспортних засобів у зв’язку з заміною двигуна.

21. Щодо сплати податку з власників транспортних засобів — фізичних осіб за транспортні засоби, які протягом тривалого періоду не експлуатувалися.

22. Щодо періоду за який сплачується податок перед проходженням техогляду, якщо податок не сплачувався за останні п’ять років.

23. Щодо ставок податку при першій реєстрації в Україні, якщо автомобіль був ввезений на територію України та розмитнений до восьми років і після ввезення його на територію України не експлуатувався та не використовувався, так як потребував капітального ремонту і не був зареєстрований в органах ДАІ.

24. В якому розмірі платник повинен сплачувати податок з власників транспортних засобів при знятті транспортного засобу з реєстрації за повний рік або за кількість місяців поточного року протягом яких транспортний засіб був зареєстрований, включаючи місяць зняття з обліку?

25. Чи є об’єктом оподаткування податком з власників транспортних засобів та інших машин і механізмів шляхо-будівельна техніка, а саме автогрейдери?

26. Чи оподатковуються тролейбуси податком з власників транспортних засобів?

27. Щодо оподаткування автомобілів сміттєвозів.

29. Хто є платником податку: власник транспортного засобу, чи особа яка користується ним за дорученням?

30. Чи може сплачувати податок з власників транспортних засобів при проходженні техогляду особа, яка керує транспортним засобом за дорученням?

33. Щодо класифікації згідно з УКТЗЕД броньованих автомобілів, що використовуються для інкасації.

34. Щодо оподаткування великотоннажних автомобілів марки «БелАЗ».

35. Щодо класифікації автомобілів-цистерн згідно з УКТЗЕД.

36. Щодо класифікації транспортних засобів в товарній позиції 8709 «Транспортні засоби вантажні, самохідні без підйомників або навантажувальних пристроїв, які використовуються на заводах, складах, у портах або аеропортах для перевезення вантажів на короткі відстані; тягачі, використовувані на залізничних платформах, їх частини» 

 

 

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі